کودتایی که بشار را شاد کرد

۲۴ تیر ۱۳۹۲ | ۰۴:۳۷ کد : ۱۹۱۸۵۵۳ سرخط اخبار

 

بحران مصر، کنار زدن اخوانی ها در این کشور و زندانی کردن محمد مُرسی و دیگر سران اخوان، ضربه سختی به اصلی ترین مخالف بشار اسد یعنی اخوان المسلمین سوریه وارد کرده است.
 
قاسم زاده در روزنامه ی اطلاعات می نویسد: اخبار سوریه بعد از کودتا در مصر به حاشیه رفت. بشار اسد از سقوط اخوان المسلمین در مصر استقبال کرد و گفت امیدوار است تا مصر پس از سقوط اخوان المسلمین که دین را در خدمت اهداف خود می دید، هویت عربی خود را بازیابد و به جایگاه حقیقی خود بازگردد. محمد مُرسی یک هفته قبل از کودتا، سفارت سوریه در مصر را بست و با دولت بشار اسد قطع روابط سیاسی کرد. با انجام کودتا و مخالفت این رفتار محمد مُرسی از سوی مخالفان او، بار دیگر سفارت سوریه در قاهره گشایش یافت.
 
بحران مصر، کنار زدن اخوانی ها در این کشور و زندانی کردن محمد مُرسی و دیگر سران اخوان، ضربه سختی به اصلی ترین مخالف بشار اسد یعنی اخوان المسلمین سوریه وارد کرده است. همانگونه که مُرسی متهم به همکاری با تکفیری ها و سلفی ها در مصر است، در سوریه نیز مخالفان اخوان بشار اسد متهم اند که با گروه تروریستی «جبهه النصره» و القاعده همکاری دارند.
 
اگرچه در ماه های اخیر با آشکارشدن جنایات تروریستی این گروه ها در سوریه، اخوان المسلمین سوریه ضمن نقد حرکت های تروریستی، ادامه همکاری با آنها را رد کرده است، تأثیر مستقیم کودتا در مصر منجر به تضعیف موقعیت اخوانی های سوریه شده است. آنها بزرگترین حامی و حزب مادر خود در مصر را در بحران می بینند که دیگر امکان حمایت همه جانبه از حزب اخوان المسلمین سوریه را ندارد.
 
اگر نگاهی به داخل سوریه داشته باشیم و به قول معروف ارزیابی میدانی از بحران این کشور به دست آوریم دو واقعیت دیده می شود. اول، برتری ارتش سوریه و نیروهای هوادار بشار اسد در صحنه نبرد است که 80 درصد شهرها و روستاهای سوریه را در اختیار گرفته اند و مرحله به مرحله بسیاری از مناطق را از حضور مستقیم «ارتش آزاد سوریه» پاک سازی می کنند. پیروزی های ارتش سوریه برای بشار اسد قدرت مانور سیاسی بوجود آورده است و دست برتر او را در معادلات سیاسی بحران نشان می دهد. واقعیت دوم، اوضاع آشفته گروه های مسلح و سیاسی مخالف بشار اسد است.
 
اگر چه «سلیم ادریس» رئیس ستاد «ارتش آزاد» سوریه خبر از دریافت سلاح های پیشرفته از طریق دولت عربستان سعودی و قطر داد، اما بسیاری معتقدند که دیگر دیر شده است و دریافت این سلاح ها نیز تغییری عمده در معادلات جنگ داخلی در سوریه ایجاد نخواهد کرد. پریروز درگیری مسلحانه دو گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره در ادلب، چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.
 
این درگیری ها پس از آن روی داد که خبر تجاوز برخی فرماندهان جبهه النصره وابسته به القاعده به کودکان سوری در ادلب منتشر شد. یکی از فرماندهان برجسته ارتش آزاد سوریه به نام «کمال حمامی» توسط تروریست های «جبهه النصره» کشته شد. کشته شدن این فرمانده برجسته معارضین یک شوک خبری برای ارتش آزاد سوریه بود. تروریست های مسلح با حمله به یک کتاب فروشی در شمال سوریه، دیوان «نزار قبانی» شاعر مشهور سوری را به بهانه اینکه شعر حرام است، به آتش کشیدند. شکاف میان نظامیان ارتش آزاد سوریه، درگیری های آنها با گروه های تروریستی جبهه النصره و القاعده و در کنار آن اختلاف نظرهای سیاسی در مدیریت شورای عالی مخالفان بشار اسد، کاملاً آشکار شده است. این دو واقعیت میدانی نشان می دهد، بشار اسد بعد از کودتا در مصر، جایگاه خود را مستحکم می بیند و از برتری نظامی در داخل سوریه برای انجام طرح های سیاسی سود می برد.
 
در اروپا، بسیاری، برای ارسال سلاح های مدرن برای معارضین بشار اسد در تردید به سر می برند، به خصوص که از هفته گذشته تظاهرات اتباع سوریه در شهرهای اروپا و آمریکا به جریان افتاده است. پریروز در دو شهر شیکاگو و لس آنجلس صدها آمریکایی همراه اتباع سوری مقابل ساختمان های دولتی تجمع کرده و از دولت آمریکا خواستند به حمایت و تجهیز تروریست ها به سلاح های پیشرفته و تأمین مالی آنها پایان دهد. معترضان از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستند بگذارد ملت سوریه خودش برای آینده اش تصمیم بگیرد.
 
بعد از کودتا در مصر که حزب اخوان المسلمین را وارد بحران کرده است، رسانه های غربی با نقد موج تروریستی سوریه و پیوند دو گروه تروریست و خطرناک جبهه النصره و القاعده روش سیاسی اخوانی های سوریه را به چالش کشیده اند. در چنین شرایطی تلاش می شود کنفرانس ژنو 2 برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه انجام پذیرد. روسیه می خواهد هرچه زودتر این نشست برگزار گردد، در حالی که آمریکا و همراهان اروپایی او معادله نظامی را به نفع بشار اسد می بیند و از مخالفان می خواهند تشکیل نشست ژنو 2 را به تأخیر بیاندازند. لاوروف وزیرخارجه روسیه گفت که رهبر مخالفان دولت سوریه از آمریکا خط می گیرد و اجازه آغاز مذاکرات صلح را نمی دهد. روسیه تمایل دارد هرچه زودتر کنفرانس «ژنو2» با حضور نماینده دولت سوریه و نماینده مخالفان برگزار گردد اما «احمد الجربا» رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه گفته است تا زمانی که نیروهای مخالفان در میدان نبرد نتوانند به دستاورد مناسبی برسند، او وارد مذاکره نمی شود.
 
در پایان این نوشته کوتاه، سیمای سوریه را بعد از کودتای در مصر می توان چنین دید.
 
1 افول اخوان المسلمین سوریه بعد از کودتای مصر و تضعیف اخوانی ها در این کشور.
 
2 آشکارتر شدن جنایات تروریستی دو گروه جبهه النصره و القاعده در سوریه که منجر به درگیری میان آن ها و «ارتش آزاد سوریه» شده است.
 
3 برتری محسوس ارتش سوریه در جنگ و در اختیار گرفتن بیش از 80 درصد مناطقی که در اشغال گروه های تروریستی و ارتش آزاد سوریه بود.
 
4 به هم خوردن معادله نظامی در میدان به نفع ارتش سوریه و بشار اسد. ناامیدی و یأس از ادامه جنگ داخلی در میان نیروهای معارضین.
 
5 امید معارضان به دریافت سلاح های مدرن برای جلوگیری از شکست نظامی در میدان و به هم خوردن توازن سیاسی نظامی به نفع بشار اسد.
 
6 به تأخیر انداختن نشست ژنو 2 که به کنفرانس صلح شهرت پیدا کرده است، از سوی رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه، به این امید که با دریافت تسلیحات پیشرفته و کمک های مالی جدید، معادله شکست های نظامی را تغییر دهد تا با قدرت در کنفرانس ژنو 2 حاضر شود.
 
7 در آمریکا و در اتحادیه اروپا تردید جدی نسبت به حل نظامی بحران سوریه به وجود آمده است و رسانه های غربی پنجره جدیدی را به روی بحران سوریه باز کرد ه اند تا همه را به حل سیاسی این بحران دعوت کنند.

کلید واژه ها: سوریه مصر بشار اسد جبهه النصره محمد مرسی


نظر شما :