تحریم 37 شرکت پوششی و تمدید معافیت از مجازات ها

یک هفته بی سابقه در تحریم ایران

۱۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۱۷۰۲۶ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
دولت اوباما، معافیت شش ماهه از تحریم های ایران را برای چین، هند و هفت کشور دیگر تمدید می کند. مقامات آمریکایی همزمان با اعلام تحریم 37 شرکت پوششی که به جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم ها کمک می کردند، از ارایه مشوق معافیت از تحریم ها برای این کشورها خبر دادند.
یک هفته بی سابقه در تحریم ایران

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما، معافیت شش ماهه از تحریم های ایران را برای چین، هند و هفت کشور دیگر تمدید می کند. مقامات آمریکایی همزمان با اعلام تحریم 37 شرکت پوششی که به جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم ها کمک می کردند، از ارایه مشوق معافیت از تحریم ها برای این کشورها خبر دادند. می توان گفت  مانورهای دولت اوباما در تحریم  ایران در یک هفته گذشته در تاریخ تحریم ها بی سابقه بوده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، دولت اوباما تنها در مدت هفت روز، چهار مرحله تحریم را علیه ایران اعلام کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، همچنین بانک های در مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان نیز از معافیت تحریمی آمریکا بهره مند می شوند. هدفمندترین تاکتیک واشینگتن، اعمال فشار بر کشورها بری کاهش سطح روابط خود با ایران است. به این ترتیب کشورهای ناقض تحریم ها از دسترسی به بازار ایالات متحده که بزرگترین بازار جهانی به شمار می رود، منع می شوند. البته واشینگتن هنوز هیچ یک از متحدان بین المللی اش را به جرم نقض تحریم های نفتی ایران مجازات نکرده و همین نکته موجب شده که برخی در کنگره آمریکا عزم راسخ واشینگتن در این زمینه را زیر سئوال ببرند.

چین همچنان شریک تجاری شماره یک ایران در صادرات نفتی به شمار می رود و ژاپن، هند و کره جنوبی نیز در جایگاه های دوم تا چهارم ایستاده اند. مقامات آمریکایی تاکید دارند که آمار واردات نفت چین از ایران حاکی از کاهش قابل توجه سطح واردات است.

می توان گفت که مانورهای دولت اوباما در تحریم  ایران در یک هفته گذشته در تاریخ تحریم ها بی سابقه بوده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، دولت اوباما تنها در مدت هفت روز، چهار مرحله تحریم را علیه ایران اعلام کرده است.

آسوشیتدپرس می نویسد، در واقعیت اعمال تحریم های آمریکا علیه بانک ها و موسسه های مالی چینی به دلیل نقض تحریم ها، دشوار است. چرا که چنین مجازات هایی هم برای چین و هم ایالات متحده که اقتصاد های بزرگ جهان محسوب می شوند، پیامد های مالی به همراه دارد و به شکاف تجاری بین دو کشور - آن هم در زمانی که کاخ سفید برای بهبود روابط تلاش می کند – دامن می زند.

باوجود اعمال تحریم ها، ایران همچنان یکی از تویلد کنندگان بزرگ نفت در جهان به شمار می رود و صادرات نفتی، درآمد قابل توجهی را از آن دولت می کند.

دولت اوباما پیش از اعلام معافیت تحریمی، 37 شرکت پوششی را تحریم کرده بود. خزانه داری آمریکا می گوید این شرکت ها میلیاردها دلار سود برای حکومت جمهوری اسلامی به ارمغان می آورند. دیوید کهن، از خزانه داری آمریکا در این زمینه اظهار داشت: حتی باوجود رو به وخامت نهادن شرایط اقتصادی ایران، همچنان شرکت های پوششی به جمهوری اسلامی سود می رسانند. اما کهن نیز مانند شماری از تحلیلگران بر این باور است که تحریم ها هنوز نتوانسته اند بر محاسبات مقامات تهران در زمینه پرونده هسته ای تاثیر بگذارند.

این در حالی است که در هفته جاری ریال و صنعت خودروسازی ایران نیز از سوی آمریکا تحریم شد. واشینگتن امیدوار است این اعمال فشارها در نهایت به تغییر رفتار جمهوری اسلامی منجر شود.

مقامات آمریکایی می گویند اقدامات اخیر در راستای تلاش های دو سویه ای انجام می شود که هدف آن پیشنهاد مذاکرات معنادار به ایران است. این سیاست همچنین چشم انداز شکست مذاکرات را با افزایش هزینه های اقتصادی به تصویر می کشد.

باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد در ایران، اکنون آمریکا و متحدان اروپایی اش چشم به  نتیجه این انتخابات دوخته اند. هرچند که برخی مقامات غربی به وضوح اعلام کرده اند به این انتخابات امیدی ندارند. اما چه غرب به این انتخابات امیدی داشته باشد و چه نداشته باشد، اعلام کرده برای تصمیم گیری های جدی تر در مورد ایران تا پس از انتخابات منتظر می ماند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم آمریکا دولت اوباما معافیت از تحریم ها شرکت پوششی


نظر شما :