ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از استعفای امیر قطر تا 5 میلیون امضا برای آزادی اوجالان

۰۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۱۶۴۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کناره گیری امیر قطر از قدرت، جمع‌آوری پنج میلیون امضا برای آزادی عبدالله اوجالان در عراق، اعمال شریعت اسلامی توسط تندروها در سوریه، تهدید اتریش بر سر سوریه، گریه یوسف قرضاوی از دست رهبران حکومت خودگردان و سفر ماهاتیر محمد به مصر از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از استعفای امیر قطر تا 5 میلیون امضا برای آزادی اوجالان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

کناره گیری امیر قطر از قدرت

افراد نزدیک به شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر می گویند که وی به طور جدی به این فکر می کند که ظرف ماه های آینده به نفع پسرش شیخ تمیم از قدرت کناره گیری کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دلیل نخست این کناره گیری به وضعیت جسمانی شیخ حمد باز می گردد که در حال حاضر با یک کلیه که آن هم از یکی از نزدیکان خود به او پیوند شده است، زندگی می کند. دلیل دوم نیز به اصرار موزه، همسرش به تسلیم قدرت به ولیعهد فعلی یعنی شیخ تمیم باز می گردد.

منابع نزدیک به امیر قطر می گویند که وی پیش بینی می کند ظرف شش ماه آینده بتواند چنین تصمیمی را بگیرد، شاید هم تا تابستان آینده، در طول تعطیلات عید فطر، او در حال حاضر در حال یافتن راه حلی برای خروج آبرومندانه از قدرت به همراه شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اش است.

منابع نزدیک به دولت قطر می گویند در حال حاضر امیر همه صلاحیت های خود را به تمیم تفویض کرده و فقط در اتخاذ تصمیم های نهایی و کلی ورود می کند.

پنج میلیون امضا برای آزادی اوجالان

کردهای شمال عراق در حال جمع آوری امضا برای آزادی عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان و شماری دیگر از زندانیان سیاسی کرد از زندان های ترکیه هستند.

به گزارش پایگاه خبری عراقی نون 14، آنها قصد دارند پس از جمع آوری امضاها طی نامه ای به مقام های ترک از آنها بخواهند که برای آزادی اوجالان اقدام کنند.

یکی از فعالان کرد عراقی در این باره می گوید: «در تلاشیم تا برای رسیدن به این هدف 5 میلیون امضا جمع کنیم تا بتوانیم عبدالله اوجالان و دیگر رهبران سیاسی را با قدرت از زندان های ترکیه آزاد کنیم.»تبلیغ برای جمع آوری امضا در حال حاضر در چند کشور اروپایی، امریکای لاتین و در داخل منطقه کردستان عراق در حال انجام است.

پروانه اقامت 600 مترجم افغان در انگلیس

دفتر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که به 600 مترجم افغانی که برای نیروهای بریتانیایی فعال علیه طالبان در افغانستان کار می کردند، پروانه اقامت صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام نکرد که آیا این پروانه اقامت شامل خانواده های این افراد هم می شود یا خیر. این افراد نگران این هستند که در صورت عقب نشینی نیروهای انگلیسی از خاک افغانستان توسط طالبان مورد هدف قرار بگیرند و کشته شوند.

نزدیک به 78 هزار نفر از شهروندان انگلیسی با امضای عریضه ای خواستار دادن حق اقامت به مترجمان افغانی متقاضی اقامت در انگلیس شده اند.  

تهدید اتریش بر سر سوریه

اتریش تهدید کرد در صورتی که تحریم اسلحه از سوریه برداشته شود، نیروهای خود را از بلندی های جولان خارج خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل استپیندلیگر، وزیر امور خارجه اتریش بعد از جلسه هیئت وزیران کشورش در جمع خبرنگاران گفت: «اگر تحریم اسلحه به سود مخالفان سوری برداشته شود، نیروهای ما در این کشور با مشکل مواجه خواهند شد و ما مجبور می شویم که آنها را از بلندی های جولان و سوریه خارج کنیم.»در همین رابطه فرنر فایمن، صدر اعظیم سوسیال – دموکرات اتریش اعلام کرد که در سوریه به اندازه کافی سلاح وجود دارد و نیاز به سلاح های جدید نیست.

اعمال شریعت اسلامی در سوریه

جریان های تندروی مخالف اسد در شهر سراقب در شمال سوریه شهروندی را به دلیل ازدواج با زنی مطلقه که دوره عده اش به پایان نرسیده بود، شلاق زدند.به گزارش خبرگزاری رویترز، در نوار ویدئویی که در فضای اینترنت منتشر شده افراد ضارب می گویند که به تصمیم "دادگاه شرعی" یک مرد بزرگ سال را به دلیل ازدواج پسرش با یک دختر جوان مطلقه که هنوز سه ماه دوره عده اش پایان نیافته شلاق می زنند. بنا به این حکم پدر به 50 ضربه شلاق و پسر به 40 ضربه شلاق محکوم شده است.

اعتراض عراق به انتقال جام خلیج فارس

محمد الدعمی، عضو کمیسیون ورزش و جوانان پارلمان عراق انتقال بیست و دومین جام خلیج فارس از عراق به عربستان را توطئه ای علیه ورزش عراق دانست.به گزارش پایگاه خبری السفیر، شورای وزیران جوانان و ورزش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه بدون ذکر دلیل اعلام کرد که برگزاری مسابقات جام خلیج فارس که بنا بود بیش از این در بصره برگزار شود، به ریاض یا دمام انتقال خواهد یافت.الدعمی با صدور بیانیه ای این حرکت را سیاسی دانست و گفت که همسایگان عراق توطئه ای را برای ضربه زدن به ورزش عراق ترتیب دادند و برگزاری بازی ها در بصره عراق را لغو کردند.  

گریه یوسف قرضاوی از دست رهبران فلسطینی

یوسف قرضاوی، رهبر فکری اخوان المسلمین که ساکن قطر است در خلال سخنرانی خود از مقام های حکومت خود گردان فلسطینی به دلیل تقلبی دانستن پاسپورت او شکایت کرد و در حالی اشک می ریخت گفت که چرا آنها چنین مواضعی را بر سر سفر من به غزه گرفتند.به گزارش روزنامه لبنانی النهار، حکومت خودگردان فلسطینی دادن گذرنامه به قرضاوی را در حین سفرش به غزه غیر قانونی دانسته و گفته بود که چون دولت اسماعیل هنیه، دولت برکنار شده است، اعطای هر گونه گذرنامه ای از سوی دولت او غیر قانونی است.

قرضاوی گفت که آنها به افرادی بسیار از من کم اهمیت تر گذرنامه فلسطینی می دهند اما به من که داده شد این گونه رفتار کردند. برداران در حماس برای تجلیل از من این گذرنامه را به من دادند و این مساله باعث خشم برادران ما در جنبش فتح شد.

سفر ماهاتیر محمد به مصر

ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی هفته گذشته به قاهره سفر کرد و با مقام های ارشد مصری دیدار و گفت وگو کرد.به گزارش خبرگزاری دی پی ای، وی در سفر رسمی اش به مصر در فرودگاه قاهره مورد استقبال وائل المعداوی، وزیر هواپیمای ملی و اشرف سری، رئیس امور اقتصادی و سفیر مالزی در مصر قرار گرفت.

وی در جریان سفر خود به مصر در مجمع عمومی حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین سخنرانی کرد و دیدارهای جداگانه مفصلی نیز با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر و خیرت الشاطر، یکی از رهبران مطرح و از چهره های اقتصادی اخوان المسلمین داشت.  

پیمان کردستانی: طالبانی جانشین ندارد

پیمان کردستانی تأکید کرد که رهبران کرد هیچ نامزدی برای جانشینی جلال طالبانی در مقام ریاست جمهوری معرفی نخواهند کرد.به گزارش الفرات نیوز، برهان فرج، نماینده مجلس عراق از پیمان کردستانی، گفت که بازگشت طالباتی به مقام خود وابسته به گزارش های تیم پزشکی اش است و از دولت مرکزی عراق خواست که هر چه سریع تر کمیته های مشترک برای حل اختلافات را تشکیل دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق قطر مصر سوریه


نظر شما :