مقتدی صدر خواستار تعیین جانشین طالبانی شد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۱۶۲۱۸ سرخط اخبار

 در پی درخواست دادستانی کل عراق برای انتخاب رئیس جمهوری جدید به جای جلال طالبانی، این بار مقتدی صدر انتخاب رئیس جمهوری جدید را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق از دادستانی کل خواست تدابیر لازم را جهت انتخاب رئیس جمهوری جدید برای عراق به جای جلال طالبانی، رئیس جمهوری این کشور اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: من حمایت و تشکر خود را از دادستانی کل عراق اعلام می کنم، امیدوارم که این اقدام نقطه آغازی برای استقلال و کارآمد شدن دادستانی کل عراق باشد.

مقتدی صدر عنوان داشت: دادستانی کل نیازمند آن است که شفاف، متخصص و مستقل باشد تا بتواند یاوری برای مردم مظلوم کشور شود تا از این طریق، دیکتاتوری در کشور رواج نیابد.

وی با اشاره به اینکه "جایز نیست عراق بدون رئیس جمهوری بماند"، اظهار کرد که مسائلی وجود دارد که باید برای حل و فصل آن دست به کاری زد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری مسائل از جمله پرونده های فساد، مساله تاخیر در انتخابات دو استان نینوا الانبار، توافق بر سر قانون بعث زدایی و مساله حمله به تظاهرکنندگان وجود دارد که تدابیر لازم باید در خصوص آن اتخاذ شود.

از سوی دیگر، با وجود آنکه درخواست ها در جهت انتخاب جانشین جلال طالبانی مطرح شده است، کردها مخالفت خود را با این مساله افزایش داده و اعلام کرده اند که این درخواست ها مغایر قانون اساسی است و انگیزه های سیاسی پشت آن است.

در همین راستا، آزاد جندیانی، سخنگوی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: در حقیقت پیش از آنکه ما به بررسی این مساله بپردازیم و قبل از آنکه ما برای بررسی درخواست دادستانی کل عراق آماده شویم، کمیسیون حقوقی در پارلمان عراق با این درخواست مخالفت کرد و آن را مغایر با قانون اساسی دانست، چرا که قانون اساسی این اختیار را به دادستانی کل نداده است تا در خصوص این مساله تصمیم گیری کند.

جلال طالبانی به دلیل سکته مغزی از پنج ماه قبل در بیمارستانی در آلمان بستری شده است.

کلید واژه ها: عراق


نظر شما :