واکنش جعفری به توافق کردها با ترکیه

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۴۷ کد : ۱۹۱۶۰۹۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «اصوات العراق»، «ابراهیم الجعفری» رئیس ائتلاف همپیمانی عراق اظهار داشت: توافق اخیر میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان، یک معامله منطقه ای برای عقب زدن عناصر پ.ک.ک به درون خاک عراق است.

ابراهیم جعفری تصریح کرد که حاکمیت و امنیت عراق برای ما خط قرمزی به شمار می آید که اجازه ورود به هیچکس را نمی دهیم؛ زیرا هدف از توافق های هر دولت با تمامی نهادهایش، غلبه بر مشکلات و مهار آنها است. ما نمی توانیم قبول کنیم که با توافق نامه میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک»، عراق قربانی شود.

رئیس ائتلاف ملی در ادامه افزود: کسی که وارد خاک عراق می شود، باید به نظام این کشور احترام بگذارد و نباید به حاکمیت و امنیت این کشور اسائه کند. همچنین در امور مربوط به عراق دخالت نکند.

وی تصریح کرد: عراق هر شخصی را که امنیت و حاکمیت عراق را زیر سؤال می برد، در خود جای نمی دهد همچنان که به هیچ شخص یا نیروی سیاسی اجازه نمی دهد امنیت کشورهای همجوارش را به خطر بیندازد؛ برای اینکه حسن همجواری یعنی اینکه ما به هیچ نیروی فعال در عراق اجازه ندهیم که به کشورهای همسایه بی احترامی کند.

وزارت خارجه عراق روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: دولت عراق در شرایطی که از هر راه حل سیاسی و مسالمت آمیز در خصوص مسئله کردها در ترکیه استقبال می کند تا مانع خونریزی و خشونت میان طرفین شود؛ در اینصورت هرگز اجازه ورود گروههای مسلح به سرزمینش را نمی دهد و برای برقراری امنیت و پایداری عراق و منافع کشورهای همجوار، ممکن است از اسلحه هم کمک بگیرد.

کلید واژه ها: عراق امنیت


نظر شما :