تحریک در سایه افزایش تنش

رزمایشی که تنها مخاطب آن ایران است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۵۸۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بحران سوریه و تنش‌های موجود در خلیج فارس هر آن ممکن است به یک درگیری تمام عیار تبدیل شوند و چنین رزمایش‌هایی می‌تواند پیامی اطمینان بخش به هم‌پیمانان ایالات متحده امریکا در منطقه بدهد.
رزمایشی که تنها مخاطب آن ایران است

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا و چهل کشور از کشورهای هم پیمانش در جهان در آب های خلیج فارس رزمایش بزرگی تدارک دیده اند که یکی از بزرگ ترین و جنجالی ترین رزمایش های انجام شده توسط امریکا و هم پیمانانش در جهان به ویژه خاورمیانه محسوب می شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند انجام این رزمایش در این مقطع زمانی و در حالی که تنش های موجود در خاورمیانه به ویژه بر سر بحران سوریه و پرونده هسته ای ایران و دشمن تراشی های اسرائیل علیه این دو کشور به اوج خود رسیده است، اهمیت بسیاری دارد و پیام های متعددی را در خود نهفته دارد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، این رزمایش از روز سه شنبه 6 می آغاز شده و به مدت 30 روز ادامه خواهد یافت. عنوان رسمی این رزمایش رصد و مین روبی آب های خلیج فارس است. گذرگاهی که 40 درصد از صادرات نفت جهان از طریق آن انجام می شود و کشورهای شرکت کننده در این رزمایش علاوه بر تمرین برای مین روبی آموزش های لازم برای چگونگی حمایت از نفت کش ها را نیز می بینند.

این در حالی است که هم زمان ایران نیز رزمایش مشابهی را در آب های شرقی خلیج فارس آغاز کرده و اقدام به مین روبی از آب های شرقی این منطقه کرده است.

علاوه بر امریکا، فرانسه و انگلیس نیز از دیگر کشورهای مهم و مطرح در این رزمایش هستند. نگرانی از انجام این رزمایش زمانی افزایش می یابد که شاهدیم هفته گذشته بحران سوریه بعد از حمله اسرائیل به منطقه ای در حومه دمشق به اوج خود رسید و احتمال آغازی جنگی بزرگ با ایران و حزب الله در سوریه بیش از هر زمانی جدی شده است.

خطار ابو ذیاب، پژوهشگر مسائل بین الملل در این باره می گوید که حجم بزرگ شرکت کنندگان در این رزمایش نشان از اهمیت آن در این وضعیت خطرناک منطقه ای دارد و نشان می دهد که کشورها قصد دارند خود را برای تنش های رو به افزایش منطقه آماده کنند.

وی همچنین می گوید: «بحران سوریه و تنش های موجود در خلیج فارس هر آن ممکن است به یک درگیری تمام عیار تبدیل شوند و چنین رزمایش هایی می تواند پیامی اطمینان بخش به هم پیمانان ایالات متحده امریکا در منطقه بدهد. این رزمایش همچنین به ایران که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است نیز پیام های روشنی می دهد.»

ایران روز به روز بیشتر در مظان اتهام درگیر شدن در بحران سوریه به واسطه حمایت همه جانبه از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قرار گرفته است. علاوه بر آن حزب الله لبنان نیز با پشتیانی ایران در کنار بشار اسد ایستاده است و گفته می شود که در ریف القصیر در حمص و دمشق در کنار ارتش سوریه با مخالفان اسد می جنگد.

ایران حمله روز جمعه و یکشنبه رژیم صهیونیستی به حومه دمشق را محکوم کرد و هر گونه بمباران اهدافی وابسته به خود در پی این حمله را رد کرد.

هم زمان تنش میان ایران با کشورهای غربی و اسرائیل به دلیل پرونده هسته ای نیز رو به افزایش است. تا کنون تمامی مذاکرات ایران و غرب در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 به نتیجه نرسیده است اگر چه دو طرف همچنان پایبندی خود را به ادامه مذاکرات در این زمینه اعلام کرده اند.

ایران در اواخر سال 2011 تهدید کرده بود در صورتی که از سوی غرب و اسرائیل مورد تهدید جدی قرار بگیرد اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد، مساله ای که سبب شد واشنگتن تا مدت ها به ایران نسبت به مخاطرات بستن این تنگه مهم که شریان اقتصاد و انرژی جهان را در اختیار دارد، هشدار دهد.

ژنرال انور ماجد عشقی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه درباره مانور نظامی کشورهای غربی در خلیج فارس نیز می گوید: «انجام این رزمایش که از روز سه شنبه در خلیج فارس آغاز شده است این پیام را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می دهد که مناطق نفتی همچنان ایمن باقی خواهد ماند.»

ژنرال عشقی در ادامه می افزاید: «مشارکت گسترده ای که در این رزمایش شاهدیم به جهانیان این پیام را می دهد که این کشورها در برابر هر گونه تحرکی از سوی ایران از جمله در بحرین یا دیگر کشورهای منطقه یکپارچه است و می تواند با آن برخورد کند.»

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که انجام این رزمایش در این وضعیت زمانی در حقیقت تلاش برای آرام کردن فضای حاکم بر خاورمیانه در برابر افزایش تنش های جاری در سوریه است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه خلیج فارس امریکا اسرائیل خاورمیانه


نظر شما :