ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از توقف صادرات گندم پاکستان به ایران تا اظهارات هیگ درباره انتخابات

۲۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۱۵۰۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
توقف صادرات گندم پاکستان به ایران، اظهار نظر هیگ درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران، حمله موشکی از اردن به اسرائیل، شکنجه معترضان توسط نیروهای نظامی مصری و آغاز حذف سه صفر از پول عراق از جمله ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی هستند.
از توقف صادرات گندم پاکستان به ایران تا اظهارات هیگ درباره انتخابات

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

پاکستان صادرات گندم به ایران را متوقف کرد

منابع آگاه بازرگانی اعلام کردند که دولت پاکستان قصد دارد صادرات گندم به ایران را به طور کامل متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به موجب توافقی که میان دولت ایران با دولت پاکستان در مارس سال گذشته میلادی انجام شد، بنا بود دولت پاکستان سالانه یک میلیون تن گندم به ایران صادر کند.

بازرگانان فعال در این زمینه می گویند که دولت پاکستان از بارگیری صدهزار تن گندم در ماه فوریه گذشته به مقصد ایران خودداری کرده و به اطلاع آنها رسانده است که صادرات گندم به ایران به زودی به طور کامل متوقف خواهد شد.

این در حالی است که مدت زمان لازم برای بارگیری این گندم ها برای ارسال به ایران نیز سپری شده و تجار می گویند که احتمالا این گندم ها دیگر به ایران بار نخواهند شد.

 

شکنجه معترضان توسط نیروهای نظامی

در حالی که ناآرامی ها در مصر فروکش کرده و دیگر خبری از تظاهرات و ضد و خورد در شهرهای مختلف این کشور مخابره نمی شود، اخیرا اخباری در رسانه های مصری منتشر شده است مبنی بر این که شکنجه های گسترده ای علیه معترضان دستگیر شده توسط نیروهای امنیتی و ارتش صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، بنا به گزارش ها فرماندهان نظامی ارتش مصر خود شخصا به نیروهای خود دستور به شلیک به سوی تظاهرکنندگان داده اند و حتی گزارش هایی منتشر شده که نشان می دهد که برای درمان تظاهرکنندگان آنها را بدون استفاده از بی هوشی یا داروهای بی حسی مورد جراحی، بخیه یا درمان قرار داده اند. مساله ای که باعث جنجال گسترده ای در رسانه های مصری شده است. ارتش همه این اتهام ها را رد کرده است.

 

23085 نفر در جنگ های اسرائیل کشته شدند

مقام های اسرائیلی گزارش دادند که از سال 1948 تا کنون 23 هزار و 85 نفر در جنگ های مختلف اسرائیل کشته شده اند که بیشترین این تلفات در جنگ 33 روزه با حزب الله در تابستان 2006 و جنگ اخیر غزه بوده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، در سال گذشته میلادی میزان کشته شدگان ارتش اسرائیل رشد ملموسی داشته به گونه ای که در این سال 92 سرباز شامل 37 سرباز ارتش و 12 تن از نیروهای پلیس و سازمان امنیت اسرائیل کشته شده و 43 نفر دیگر نیز کسانی بودند که در جریان جنگ های ارتش اشغالگر اسرائیلی در جنگ های میدانی کشته شده اند.

در این میان 555 سرباز همچنان مجهول الهویه هستند و هنوز محل دفنشان مشخص نیست. همچنین 10 هزار و 245 نفر از ارتش اسرائیل بابت کشته هایشان کمک مالی دریافت می کنند.

 

وسایل بن علی به زودی فروخته می شوند

دولت تونس به زودی مجموعه ای از ممتلکات مصادره شده زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع تونس را که برخی از آنها خودروهایی بوده اند که در ایتالیا بوده و اخیرا به کشور منتقل شده اند، آغاز می کند.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، شاذلی العیاری، رئیس بانک مرکزی تونس در این باره گفت: «ارزش اموالی که قرار است به حراج گذاشته شوند در حدود 400 تا 500 هزار دلار است و پس از سپری شدن مراحل قانونی روند فروش آنها از طریق مزایده انجام خواهد شد.»

 

هیگ: ما هم منتظر نتایج انتخابات ایرانیم

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، ماه ژوئن تا ابتدای سال آینده میلادی به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و زمان تشکیل دولت جدید این کشور زمانی حساس در اتخاذ مواضع بین المللی در برابر ایران است.

وی در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ بیروت، همچنین گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم ایران را از طریق گفت وگو راضی کنیم که به راه حلی با جامعه جهانی برسد اما بسیار سخت است که بگوییم این هدف چه وقت حاصل خواهد شد.»

وی تاکید کرد، ما مواضع یکپارچه در سازمان امنیت در قبال ایران داریم، اما همه ما نمی توانیم تا ابد به گفت وگوها ادامه دهیم، دوره آتی دوره بسیار سختی خواهد بود، اگر این کشورها از جمله ما تصمیم بگیریم و ببینیم واقعا ایران برای رسیدن به راه حل جدی است، ما ترجیح می دهیم که همچنان به دنبال راه حل دیپلماتیک با آن باشیم اما این نکته را نیز گفته ایم که همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی مطرح است.»

 

پنج سال حبس برای روحانی جاسوس

دادگاه نظامی لبنان به ریاست ژنرال خلیل ابراهیم، روز دوشنبه، 15 آوریل، یک فرد روحانی را به اتهام همکاری با اسرائیل به پنج سال حبس محکوم کرد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، دادگاه نظامی لبنان همچنین یک تبعه اتریشی را به همین اتهام به طور غیابی به اعدام محکوم کرد.

چهره روحانی محکوم شده شیخ حسن مشیمش نام دارد که دادگاه نظامی اسرائیل وی را به دلیل همکاری با اسرائیل متهم شناخت. همچنین تبعه اتریشی متهم به اعدام نیز زیوگرید میشل جورج است که برای اسرائیلی ها از لبنان عکس و خبر می فرستاده است. این دادگاه همچنین 10 نفر دیگر را نیز به همین اتهام مجرم شناخته و احکامی از جمله اعدام در حق آنها صادر کرده است.

 

بازگشایی سفارت فلسطین در کویت بعد از 22 سال

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین در سفر به کویت پس از 22 سال سفارتخانه فلسطین در این کشور را بازگشایی کرد.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، وی خود شخصا با حضور در محل سفارت فلسطین در کویت پرچم کشورش را برافراشت. عباس در این مراسم همچنین از کشور کویت برای حمایت بی شائبه اش از فلسطین در محافل بین المللی تشکر کرد.

سفارت فلسطین در کویت در پی حمله عراق به این کشور بسته شده بود.

 

هزینه 9 میلیون دلاری دکور عروسی رئیس فیسبوک

شون پارکر، میلیونر امریکایی و رئیس اول شرکت فیسبوک برای دکور مراسم عروسی خود نزدیک به 9 میلیون دلار هزینه کرده است.

به گزارش سایت تی ام زی، پارکر 34 ساله که با سرمایه گذاری در شرکت هایی مثل "ناپستیر" و "فیسبوک" توانسته است جزء میلیونرهای جهان شود، هتلی را به طور کامل در کالیفرنیا که به سبک قرون وسطایی ساخته شده، اجاره کرده است تا در آن مراسم عروسی خود را برگزار کند.

وی قرار است در ماه ژوئن با الکساندر لیناس، معشوقه خود به طور رسمی ازدواج کند.

 

افتتاح نیروگاه برق در ریف دمشق

دولت سوریه روز سه شنبه، 16 آوریل، نیروگاه برق جدیدی را در ریف دمشق افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزینه ساخت این نیروگاه برق 20 میلیون دلار بوده است و توانایی تولید 250 مگاوات برق را دارد.

این در حالی است که سوریه نزدیک به دو سال به دلیل درگیری های شدید داخلی با بحران شدید تولید برق مواجه بوده است.

وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: «با افتتاح این نیروگاه انتظار می رود بخش عمده ای از برق مورد نیاز مردم منطقه تامین شود. هزینه ساخت این نیروگاه 2 میلیارد لیر سوری معادل 20 میلیون دلار بوده و در منطقه قدسیا، شمال غرب دمشق واقع شده است.»

قطعات این نیروگاه برق از یک شرکت تولیدکننده اسپانیایی تهیه شده و توسط مهندسان سوریه راه اندازی شده است.

 

حذف سه صفر از پول ملی عراق

کمیسیون مالی مجلس عراق خبر داد که بانک مرکزی این کشور از سال جاری میلادی روند حذف سه صفر از پول ملی را آغاز خواهد کرد.

به گزارش فرات نیوز، عبدالحسین الیاسری، عضو این کمیسیون، گفت که طی این اقدام روند انتقال پول آسان تر خواهد شد.

 

حبس یک ساله برای محافظ خیرت الشاطر

یکی از محافظان خیرت الشاطر، یکی از رهبران اخوان المسلمین مصر که از اعضای جنبش فلسطینی حماس است به دلیل استفاده غیر مجاز از سلاح گرم و نگهداری غیر قانونی مارهای سمی به یک سال حبس محکوم شد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وکلای الشاطر به صدور این حکم اعتراض کرده و گفته اند که مجازات صادر شده متناسب با جرم مرتکب شده، نیست. وکلای وی همچنین اتهام های وارده را کاملا رد کرده و گفته اند که تصاویری که از فرد متهم تهیه شده، تقلبی و با استفاده از فتوشاپ تهیه شده است.

 

شلیک موشک از اردن به اسرائیل

روز چهارشنبه، 17 آوریل، سه موشک به شهر ایلات در جنوب اسرائیل اصابت کرد که گفته می شود این موشک ها از خاک اردن شلیک شده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، این موشک ها در حیاط یک خانه فرود آمده و هیچ خسارتی به دنبال نداشته اند.

سازمان امنیت ر‍ژیم صهیونیستی در حال بررسی عوامل شلیک این موشک ها هستند و در ابتدا گمان می رفت که این موشک ها از سینا در مصر شلیک شده باشند اما نشانه هایی به دست آمد که نشان می داد این موشک ها از اردن، توسط گروه های مخالف دولت این کشور، شلیک شده اند.

پس از شلیک این موشک ها دولت اسرائیل با تصور این که ممکن است این موشک ها مقدمه ای برای شلیک موشک های دیگر باشد، دستور به تعطیلی فرودگاه شهر داد.

 

عربستانی ها، مصری ها و لبنانی ها در راس ثروتمندان عرب

تازه ترین آمار منتشر شده حاکی از آن است که ثروتمندان عربستانی، مصری و لبنانی در راس افراد ثروتمند جهان عرب هستند.

به گزارش مجله فوربس خاورمیانه، 41 ثروتمند عربستانی، 13 ثروتمند مصری و 8 ثروتمند لبنانی در راس چهره های ثروتمند جهان عرب هستند.

بنا به این گزارش در میان این ثروتمندان امیر ولید بن طلال، ثروتمند مشهور عربستانی با 20 میلیارد دلار ثروت در راس قرار دارد و بعد از آن محمد العمودی با 13.5 میلیارد دلار در جایگاه سوم ثروتمدان عرب ایستاده است.

به گزارش این مجله بعد از عربستان، ثروتمندان مصر، لبنان، امارات متحده عربی و کویت در رتبه های برخوردار از بیشترین ثروت در میان یکصد ثروتمند جهان عرب قرار دارند.

در میان ثروتمندان لبنانی نیز ژوزف صفرا با 15.9 میلیارد دلار رتبه دوم ثروتمندان عرب است و بعد از او نجیب میقاتی با 3.5 میلیارد دلار قرار دارد. پس از میقاتی نیز بهاء الحریری با 2.4 میلیارد دلار ثروت در رتبه پانزدهم ایستاده است.

 

سلطان قابوس 5 میلیون دلار شتر خرید

سلطان قابوس، پادشاه عمان با پرداخت 5 میلیون دلار 30 شتر ماده برای شرکت در مسابقات شترسواری عمان خرید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول سال 2012 تا 2013 نزدیک به 13 میلیون دلار صرف خرید شتر ماده در عمان شده که از این رقم 5 میلیون دلار فقط سهم پادشاه این کشور بوده است. اکثر شترهای خریداری شده با هدف شرکت در مسابقات شترسواری این کشور خریداری شده اند.

مسابقات شترسواری در کشورهای عمان، امارات متحده عربی و قطر جایگاه ویژه ای دارد و از این رو بیشترین میزان خرید و فروش شتر میان این کشورها در منطقه صورت می گیرد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین کویت عرب مصر لبنان پاکستان سوریه نیروگاه برق


نظر شما :