موضع آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل در قبال مذاکرات آلماتی

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۱۴۶۴۸ سرخط اخبار

به گزارش «تابناک»، هرچند همان گونه که اشاره شد، این موضوع تقریباً در همه مطبوعات جهانی بازتاب یافته، می توان برای نمونه، به «واشنگتن پست» اشاره کرد که مذاکرات آلماتی در فضایی ناامیدکننده پایان یافته، زیرا با این که دو طرف این گفت و گو ها را سازنده دانسته اند، ولی اشاره کرده اند که در نهایت این مذاکرات در حل موضوع هسته ای ایران بی نتیجه بوده است.

این روزنامه در ادامه به گفته های شرکت کنندگان در این دور از مذاکرات اشاره کرده است؛ از کا ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ که درباره پابرجا بودن فاصله بسیار میان طرفین سخن گفته ـ تا سرگئی ریابکف، نماینده روسیه در مذاکرات که می گوید مذاکرات قطعاً گامی رو به جلو و دارای بحث های ماهوی بوده، اما اختلافات میان دو طرف هنوز حل نشده است.


خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در گزارش خود از مذاکرات می نویسد، به طول انجامیدن مذاکرات و ادامه آن در نوبت بعدازظهر، این امید را پدید آورد که می توان انتظار پیشرفت را داشت؛ اما اظهارات مطرح از سوی دو طرف پس از مذاکرات، آشکار کرد که آن ها هنوز به آن میزان از پیشرفت دست نیافته اند که بتوان از آن با نام موفقیت یاد کرد.

این خبرگزاری در ادامه به بخش هایی از سخنان کا ترین اشتون و سعید جلیلی پس از مذاکرات اشاره می کند و می افزاید، ایران در مذاکرات خواستار امتیازاتی بیش از آن چیزی است که تاکنون از سوی طرف مقابل مطرح شده است. این خبرگزاری همچنین اشاره می کند که سعید جلیلی با بیان این که طرف مقابل باید تمایل و صداقت خود را نشان دهد، این موضوع که ایران باید گام نخست اعتمادسازی را بردارد، رد کرده است.


سایت شبکه خبری «راشا تودی» نیز محور مطلب خود درباره مذاکرات را سخنان سعید جلیلی قرار داده و می نویسد تهران از قدرت های جهانی خواسته اعتماد مردم ایران را به دست آوردند. این سایت ضمن اشاره به بخش هایی دیگر از سخنان جلیلی به نقل از وی می نویسد فرایند اعتمادسازی یک مسیر دوطرفه است و ایران تاکنون گام هایی را برای ایجاد اعتماد برداشته است. این سایت همچنین با مقایسه سخنان جلیلی با اظهارات اشتون، می نویسد جلیلی دیدگاه های خوشبینانه تری را مطرح کرده است. راشاتودی اشاره می کند در جریان مذاکرات آلماتی، دو بسته پیشنهادی مجزا که از سوی ایران و گروه 1+5 ارائه شده بود مورد بحث قرار گرفته است.


اما موضع دولت انگلیس نسبت به مذاکرات، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری کویت قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، انگلیس نیز همچون دیگر طرف های حاضر در مذاکرات، از فاصله زیاد دیدگاه های طرفین و ناکامی مذاکرات در رسیدن به نتیجه لازم سخن گفته است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در این زمینه اظهار داشته: «بحث هایی طولانی درباره برخی موضوعات انجام گرفت؛ اما فاصله بسیاری میان طرفین باقی مانده است. موضع کنونی ایران بسیار کمتر از آن چیزی است که برای رسیدن به یک پیشرفت دیپلماتیک مورد نیاز است».

وی در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفته است: «ما از ایران می خواهیم با دقت این موضوع را در نظر بگیرد که آیا می خواهد به رویه کنونی خود ادامه داده و با فشار و انزوای بیشتر از جامعه جهانی روبه رو شده و یا وارد مذاکراتی معنادار شود».


روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» هم به موضع مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات و چشم انداز انجام گفت و گوهایی دیگر میان طرفین پرداخته است. این روزنامه به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی ـ که از وی نام نبرده ـ می نویسد، هنوز مشخص نیست که آیا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، دور جدیدی از مذاکرات هسته ای با این کشور برگزار خواهد شد یا خیر.

این روزنامه می افزاید: به باور برخی تحلیلگران، شاید آماده شدن ایران برای انتخابات، روند تصمیم گیری در تهران را پیچیده کرده و ارائه هر گونه امتیاز از سوی این کشور درباره برنامه هسته ای را دشوار سازد.

در پایان، خبرگزاری فرانسه نیز اظهارات یک مقام اسرائیلی را بازتاب داده که با استفاده از فرصت، خواستار تشدید فشار ها بر ایران شده است. به نوشته این خبرگزاری، «یووال استینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم اسرائیل گفته، اکنون زمان آن رسیده که قدرت های جهانی «موضعی سخت تر» در قبال برنامه هسته ای ایران در پیش گیرند.

وی ضمن تکرار ادعاهای پیشین مقامات این رژیم گفته، ایران از روند مذاکرات برای خرید زمان جهت پیشبرد برنامه غنی سازی اورانیوم خود و دستیابی به سلاح هسته ای استفاده می کند. وی مدعی شده باید برای جلوگیری از این امر، تهدیدی معتبر و مهم علیه ایران باشد.

کلید واژه ها: مذاکرات جلیلی از مذاکرات نویسد می نویسد طرفین


نظر شما :