چه کسانی بر آتش جنگ دمیدند

نقشه تجهیز مخالفان اسد توسط اعراب

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۱۴۴۵۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
برای ارسال محموله‌های تسلیحاتی به دست مخالفان اسد بیش از 160 پرواز در فصل پاییز گذشته به کشورهای همسایه سوریه انجام شده است.
نقشه تجهیز مخالفان اسد توسط اعراب

دیپلماسی ایرانی: ارسال اسلحه به مخالفان اسد از طریق راه هوایی از ابتدای سال 2012 آغاز شده و حداقل تا پایان پاییز گذشته ادامه داشته است. بر اساس اطلاعات به دست آمده میزان ورود اسلحه از طریق فرودگاه های کشورهای مختلف همسایه سوریه برای ارسال به مخالفان اسد، در ماه های پایانی سال 2012 به شدت افزایش یافته به گونه ای که فقط در فصل پاییز گذشته بیش از 160 پرواز به عربستان، اردن، قطر و ترکیه انجام شده است. بیشتر این سلاح ها وارد فرودگاه اسنبوگا در نزدیکی آنکارا، پایتخت ترکیه و فرودگاه امان در اردن شده و از آن جا به سوریه برای رسیدن به دست مخالفان اسد ارسال شده است.

این در حالی است که گفته می شود باراک اوباما و اعضای دولت او همچنان با ارسال سلاح به مخالفان اسد مخالف هستند و می گویند که ارسال این سلاح ها تنها در صورتی امکان پذیر است که تدابیری اتخاذ شود که این سلاح ها به دست گروه های تروریستی نیفتد. با این وجود در موضعی کاملا متناقض، سی آی ای، سازمان امنیت مرکزی امریکا بر انتقال سلاح ها به سوریه نظارت مستقیم دارد و به گفته مقام های امریکایی از ارسال سلاح توسط هم پیمانان عرب امریکا حمایت قاطع می کند. بر همین اساس کشورهای عربی با حمایت سازمان امنیت امریکا در حال خرید و ارسال محموله های بزرگ اسلحه از کشورهایی نظیر کرواسی هستند و آنها را به مخالفان اسد می رسانند. این نشان می دهد که امریکا با حمایت این چنینی از کشورهای عرب متحد خود به طور غیر رسمی از جنگ داخلی در سوریه حمایت می کند.

کشورهای عربی و سازمان امنیت امریکا مدعی هستند که در برابر حمایت ایران از حکومت علوی اسد باید از متحدان سنی خود در سوریه حمایت تسلیحاتی کنند.

در عین حال امریکایی ها تلاش دارند تا کانال های ارسال سلاح به دولت اسد از سوی ایران را نیز ببندند. در همین رابطه بود که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هفته گذشته به عراق رفت تا به مقام های عراقی فشار بیاورد تا جلوی ارسال اسلحه از ایران به سوریه را بگیرند. ادعایی که همواره از سوی عراقی ها رد شده است.

درباره میزان سلاح هایی که از فرودگاه های مناطق تحت نظارت سی آی ای و کشورهای عربی به سوی سوریه سرازیر شده، هاگ گریفیتس، یکی از اعضای مرکز مطالعات صلح استکهلم در سوئد می گوید: «در محافظه کارانه ترین حالت نزدیک به 3500 تن اسلحه به فرودگاه های اردن و ترکیه وارد شده و به دست مخالفان اسد رسیده است.» وی می گوید به طور غیر منطقی و غیر قابل کنترلی سلاح وارد سوریه می شود که بیشتر آنها از طرف قطر و عربستان و از طریق ترکیه و اردن به سوی سوریه سرازیر می شوند.

جهت بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

منبع: نیویورک تایمز/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: دوشنبه 12 فروردین 1392 / باز انتشار: شنبه 17 فروردین 1392

کلید واژه ها: سوریه مخالفان اسد امریکا اردن ترکیه


نظر شما :