کارهای ایرانیان مقیم انگلیس و کانادا کجا انجام می شود؟

۲۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۹۱۴۰۸۲ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به افتتاح مرکز کنسولی جدید وزارت خارجه برای ایرانیان مقیم کانادا و انگلیس گفت: با افتتاح این مرکز کارهایی که نمایندگی ایران در کانادا و انگلیس انجام می دادند در بخش کنسولی وزارت امور خارجه انجام می شود.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور ایرانیان و مجلس وزیر خارجه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتی که قانونا برای هموطنان مان باید در بخش کنسولی سفارت ایران در کشورهای انگلیس و کانادا انجام می شد مانند صدور گذرنامه و یا تمدید آن، صدور شناسنامه و یا حتی در برخی موارد صدور ویزا و مجموعه اقداماتی از این نوع تا جایی که قانون اجازه می دهد و در مصوبه های داخلی وجود داشته است در مرکز کنسولی تهران انجام می شود.

وی افزود: ستاد گذرنامه که به ریاست وزیر کشور فعالیت می کند و من یکی از اعضای آن هستم این اختیارات را به وزارت خارجه داده است که کارهایی که نمایندگی ایران در کانادا و انگلیس انجام می دادند بخش کنسولی وزارت امور خارجه انجام دهد.

قشقاوی افزود: با این اختیارات تا 80 درصد مشکلات کنسولی هموطنان مان در این دو کشور حل شده است، اما برخی از کارها حتی با تشکیل ستاد قابل حل نیست. مثلا گرفتن وکیل و یا برخی از موارد وکالت و یا تایید اسناد باید توسط نمایندگی در خارج از کشور انجام شود.

وی توضیح داد: قانون چنین اجازه ای نداده است و چاره ای جز این نیست که بخشی از کارها در نمایندگی انجام شود.

قشقاوی افزود: ستاد ویژه کاناد و انگلیس بسیار موفق بوده است. تلاش کانادا و انگلیس برای اعمال فشار به هموطنان ما برای این بود که تصور می کردند با بسته شدن سفارت خانه ها و تعطیلی کار کنسولی، به مردم ما فشار وارد می شود و افکار عمومی تحت تاثیر قرار می گیرد و نارضایتی هایی ایجاد می شود. از آن جا که حدود 800 هزار ایرانی در این کشورها حضور دارند که رقم قابل ملاحظه ای است تصور می کردند در این زمینه می توانند موفق شوند. اما به دلیل عملکرد مثبت و موفق وزارت امور خارجه نتوانستند چنین فشاری را به مردم ما بیاورند.

معاون کنسولی، امور ایرانیان و مجلس وزیر خارجه تصریح کرد: شاید برخی از اظهارات در تقبیح اقدام کانادا و انگلیس در تعطیلی سفارت خانه های شان نتیجه اقدامات وزارت خارجه باشد که به آن ها نشان داد که اگر هدف شان ضربه زدند به ایرانیان مقیم این دو کشور بوده و به دنبال اقدامات ضد حقوق بشری بوده اند در انجام آن موفق نبوده اند و ما توانستیم با اندیشیدن تمهیداتی مانع از اقدامات ضد حقوق بشری آن ها شویم.

او ادامه داد: از سال آینده بخش کنسولی سفارت خانه های ایران و انگلیس در چارچوب اشراف حفاظت منافع سوئد و عمان خدمات کنسولی به هموطنان مان ارائه می دهند.

قشقاوی در مورد خدمات به ایرانیانی که قصد سفر به این دو کشور را دارند نیز گفت: در صورتی که ادامه مذاکرات و توافقات به خوبی پیش رود و مثبت باشد این دفاتر حافظ منافع دو کشور ایجاد خواهند شد.

کلید واژه ها: کنسولی انگلیس کانادا انجام می کانادا و کانادا و انگلیس هموطنان بخش کنسولی ایرانیان نمایندگی


( ۱ )

نظر شما :

همایون اقتداری ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵
خوب