ائتلاف جدید در رژِم صهیونیستی به کدام سمت می رود؟

کابینه ای میانه‌رو در قبال ایران ، رادیکال در برابر فلسطینی‌ها

۲۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۴:۲۶ کد : ۱۹۱۴۰۵۸ سرخط اخبار

فارس: «بنیامین نتانیاهو» که در سال گذشته لفاظی های زیادی در مورد حمله به ایران داشت، حالا نفراتی را در کابینه می بیند که نظر مساعدی نسبت به این طرح ندارند.به گزارش خبرگزاری فارس، احزاب مختلف اسرائیل بالاخره جمعه شب بعد از 6 هفته کش و قوس با تشکیل کابینه ائتلافی به رهبری «بنیامین نتانیاهو» موافقت کردند.وقتی کابینه جدید نتانیاهو را که از 3 حزب راستگرا و دو حزب میانه رو تشکیل شده، بررسی می کنیم می بینیم این کابینه فقط حضور نتانیاهو در دفتر نخست وزیری را تضمین کرده، وگرنه به نظر نمی رسد آقای نخست وزیر رضایت چندانی از ترکیب جدید تیمش داشته باشد.

اگر حزب «لیکود» تحت رهبری نتانیاهو را کنار بگذاریم، از چهار حزب باقی مانده فقط «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» است که می شود او را متحد و هم پیمان نتانیاهو دانست. «یعیر لاپید» و «زیپی لیونی» رهبران دو حزب «یش عاتید» و «هاتنوعا» که تا سه هفته قبل انتخابات می خواستند «جبهه مخالفان نتانیاهو» تشکیل دهند، «نفتالی بنت» رهبر حزب «هبیت هیهودی» هم که از زمان ریاستش بر ستاد مشترک با نتانیاهو و همسرش سارا نتانیاهو به اختلاف خورده و حتی بر سر همین اختلاف هم نتانیاهو تلاش زیادی کرد که بنت وارد کابینه نشود.

نتانیاهو و ائتلاف مشترک «لیکود-بیتنا» که در پارلمان قبلی 42 کرسی در اختیار داشتند، در این انتخابات فقط به 31 کرسی رسیدند. به همین خاطر هم نتانیاهو مجبور شد به مخالفان خود برای رسیدن به مجموع 61 کرسی لازم جهت تشکیل کابینه، میدان دهد. او حتی وادار شد در اقدامی کم سابقه حامیان سنتی خود یعنی احزاب جامعه مذهبی اسرائیل همچون «شاس» و «یهودیان متحد» را نیز از کابینه کنار بگذارد.

همین عوامل، کابینه جدید نتانیاهو را به مجمع جزایری از عقاید متناقض بر سر موضوعات کلیدی بدل کرده اند. پرونده هسته ای ایران، صلح با فلسطینی ها، قانون سربازگیری و نحوه بودجه ریزی از جمله مهترین مواردی است که اعضای ارشد کابینه جدید اختلافات جدی بر سر آن ها دارند.

کابینه ای میانه رو در قبال ایران

«بنیامین نتانیاهو» در دوره قبل نخست وزیری لفاظی های زیادی در مورد لزوم حمله به ایران داشت و بارها ضرب العجل هایی هم برای ایران تعیین کرد، که البته همانطور که پیش بینی می شد هر بار این ضرب العجل را به تعویق انداخت.

اوج حملات لفظی نتانیاهو علیه ایران زمانی بود که او به همراه «آویگدور لیبرمن» و «ایهود باراک» وزیر خارجه و وزیر جنگ مثلث حامیان حمله نظامی به ایران را تشکیل داده بود. از آن مثلث فعلا نتانیاهو مانده و کابینه ای پر از مخالف، باراکی که از سمت خود استعفا داده و لیبرمنی که با پرونده قضایی روبروست و فعلا امکان فعالیت سیاسی ندارد. عملا مثلث نتانیاهو از بین رفته.

تیمی که حالا نتانیاهو را در کابینه همراهی می کند کاملا با تیم سابق متفاوت است. «یعیر لاپید» که وزارت دارایی را در اختیار گرفته کمتر در مورد ایران و برنامه هسته ای صحبت کرده. شعار او در انتخابات بهبود وضعیت اجتماعی و کاهش فشار اقتصادی در جامعه بود. این مجری سابق تلویزیون اسرائیل که حالا سیاستمداری عالی رتبه شده با همین شعار بود که بعد از ائتلاف نتانیاهو و لیبرمن، بیشترین آرا را برای حزب تحت رهبری اش جذب کرد. حالا هم اگر او بخواهد در دوره بعدی برای نخست وزیری بجنگد، می داند که باید شعارهایش را عملی کند و این یعنی او احتمالا به نتانیاهو اجازه نخواهد داد اسرائیل را وارد مخمصه ای کند که وضعیت اقتصادی را قطعا از حالا بدتر می کند.

«نفتالی بنت» هم اگرچه که رهبری یک حزب دست راستی در کابینه را بر عهده دارد، اما او هم حمایت چندانی از طرح حمله نظامی نداشته. البته او موافق برنامه هسته ای ایران نیست، اما خوب از حمله نظامی هم حمایت نمی کند. رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل حامی سرسخت تحریم ها علیه ایران است. او در مصاحبه ای که با شبکه فاکس نیوز داشت گفته بود که آمریکا باید شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کند. او که در این انتخابات وزارت صنعت و تجارت را در اختیار گرفته، مانند لاپید بیشتر شعارهایی در مورد وضعیت اقتصادی اسرائیل داده است. او بعد از امضای موافقتنامه ائتلاف با نتانیاهو هم کاهش فشار اقتصادی و افزایش رقابت تجاری را اهداف اصلی خود اعلام کرد.

نرم ترین مواضع در قبال ایران را هم «زیپی لیونی» داشته. این وزیر خارجه سابق و رهبر حزب تازه تاسیس «هاتنوعا» حتی در جریان نشست خبری معارفه ائتلاف با نتانیاهو هم گفت که اختلافاتش با نتانیاهو هنوز رفع نشده. لیونی زمانی که سال گذشته از عضویت «کنست» استعفا داد، به شدت از سیاست های نتانیاهو در قبال ایران انتقاد کرده بود. وی در آن زمان با اشاره به اینکه نتانیاهو باید به صحبت های رئیس «شین بت» (سازمان امنیت داخلی اسرائیل) توجه کند، گفته بود: «خطر واقعی سیاست های کسانی است که سرشان را زیر برف کرده اند».

اشاره او به انتقادات تندی بود که «یوال دیسکین» رئیس «شین بت» به سیاست های نتانیاهو در قبال ایران و روند صلح خاورمیانه، وارد کرده بود.

مخالفت با طرح حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران فقط محدود به رقبای نتانیاهو در کابینه نیست. حتی وزیر جنگ جدیدی هم که نتانیاهو برگزیده هم جزو مقامات میانه رو اسرائیل در قبال ایران به شمار می آید. پایگاه تحلیلی «ال مانیتور» در این مورد نوشته است: «موشه یعلون» یکی از میانه روترین اعضای کابینه اصلی و کابینه امنیتی در قبال ایران به شمار می آید. او یکی از وزرایی است که دائما با ماجراجویی نظامی علیه ایران مخالفت کرده است.

البته یعلون با اساس حمله نظامی با ایران مخالف نیست، اما می گوید اکنون زمان این اقدام نرسیده و اسرائیل در موضعی نیست که بتواند در نبرد با ایران پیروز باشد. وی در تمام دوره قبلی کابینه همواره گفته بود که هنوز زمان چنین حمله ای فرانرسیده است.

کابینه جدید؛ کابینه شهرک نشینان

کابینه جدید اسرائیل وقتی به موضوع فلسطین می رسد، کابینه ای به شدت رادیکال و ضدفلسطینی است. ترکیب این کابینه به نحوی است که شاید بتوان آن را کابینه «شهرک نشینان» نامید.هم «نفتالی بنت» که خود یک شهرک نشین است و هم «یعیر لاپید» هر دو اعلام کرده اند که به دنبال متوقف کردن روند شهرک سازی ها در کرانه باختری نیستند. بنت رسما اعلام کرده اعتقادی به تشکیل کشور فلسطین ندارد و نباید اجازه تشکیل چنین کشوری داده شود.

حزب «هبیت هیهودی» که بنت رهبری آن را بر عهده دارد از رادیکال ترین احزاب در قبال مسئله صلح با فلسطینی ها به شمار می آید. در رقابت های انتخاباتی دو فیلم از اعضای این حزب منتشر شد که یکی از آن ها طرح انفجار «مسجد الاقصی» را مطرح کرده و دیگری هم گفته بود که نیروهای اسرائیلی باید وارد نوار غزه شوند و شهرک سازی ها را در آنجا آغاز کنند.

نتانیاهو و لیبرمن هم که در دوره قبلی کابینه به خوبی مواضع خود در قبال صلح با فلسطینی ها را نشان دادند. در دوره تصدی این دو نفر مذاکرات صلح با فلسطینی ها عملا متوقف شد و شهرک سازی ها در منطقه E1 کرانه باختری که مدت ها متوقف بود، از سر گرفته شد.

«موشه یعلون» وزیر جنگ کابینه جدید هم مخالف سرسخت صلح با فلسطینی ها و تشکیل کشور فلسطین است. یعلون در سال 2002 در مصاحبه ای که با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» داشت، فلسطینی ها را نظیر یک «غده سرطانی» دانسته بود. هرچند که او در آن زمان هم با برخورد نظامی و به تعبیر او «حذف کامل غده» مخالفت کرده و راهکار تدریجی را برای آن بهتر دانسته بود.در این دوره تصدی وزارت شهرسازی هم به یک شهرک نشین سپرده شده که خوب طبیعتا به دنبال گسترش شهرک های صهیونیست نشین است. «عوری آریل» خود یک شهرک نشین است، یک شهرک اسرائیلی را پایه گذاری کرده و زمانی هم که در وزارت جنگ بوده، مسئولیت امور شهرک ها را بر عهده داشته.تنها حامی مذاکره صلح با فلسطینی ها در کابینه جدید «زیپی لیونی» است که در این دوره به عنوان وزیر دادگستری و نماینده نتانیاهو در امر مذاکرات صلح با فلسطینی ها منصوب شده است.در مجموع کابینه جدید نتانیاهو را می توان کابینه ای معتدل در قبال ایران و شدیدا رادیکال در قابل صلح با فلسطینی ها دانست. به نظر می رسد پایان 6 هفته تلاش برای تشکیل کابینه تازه آغازی است برای چالش های بزرگی که نتانیاهو باید در حلقه رقبایش با آن ها روبرو شود.

کلید واژه ها: کابینه نتانیاهو شهرک فلسطینی ها اسرائیل با فلسطینی ها با فلسطینی صلح با فلسطینی ها صلح با فلسطینی کابینه جدید حالا نتانیاهو را نتانیاهو در حمله نظامی رهبری در کابینه اقتصادی یک شهرک در دوره هم که میانه نتانیاهو» با نتانیاهو ائتلاف


نظر شما :