پایان بن‌بست سیاسی در اسرائیل

۲۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۱۳۹۹۳ سرخط اخبار

 سخنگوی یکی از احزاب حاضر در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو پس از چندین هفته بن بست سیاسی امروز (پنجشنبه) سرانجام با شرکای ائتلافی خود برای تشکیل دولت آینده به توافق دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظاهرا کابینه جدید دولت رژیم صهیونیستی قرار است در درجه اول به مسائل اضطراری داخلی رسیدگی کرده و مساله دستیابی به صلح با فلسطینی ها را تعویق بیندازد.

یک سخنگوی حزب یش آتید به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: پس از چند هفته مذاکرات سخت سه شریک اصلی ائتلافی در اسرائیل به توافق دست یافته و قرار است اواخر امروز توافقنامه رسمی را امضا کنند.

مذاکرات بر سر تشکیل دولت ائتلافی اسرائیل به سبب برخی مسائل نظیر تقسیم پست های کلیدی کابینه و برنامه ریزی برای اصلاح نظام خدمت وظیفه در اسرائیل به بن بست رسیده بود.

با وجود آنکه ائتلاف متعلق به نتانیاهو موسوم به لیکود - اسرائیل بیت نو در انتخابات پارلمانی 22 ژانویه توانست 31 کرسی به دست آورد به سختی تلاش داشته تا با تشکیل یک ائتلاف 61 کرسی لازم برای کسب اکثریت در پارلمان اسرائیل را به دست بیاورد.

اکنون این ائتلاف نخست وزیر اسرائیل شاهد پیوستن دو حزب دیگر به خود به رهبری سیاستمدارانی تازه و کاریزماتیک است که در انتخابات به نتایج چشمگیری دست یافته اند.

حزب یش آتید که توسط یکی از شخصیت های تلویزیونی سابق اسرائیل به نام یائیر لاپید، بنیان گذاشته شده با پیام کمک رسانی به طبقه توسط اسرائیل و پایان معافیت ارتدوکس های افراطی از خدمت وظیفه توانست 19 کرسی در انتخابات به دست آورد.

لاپید به عنوان رئیس دومین حزب بزرگ پارلمان قرار است به عنوان وزیر جدید دارایی خدمت کند. این سمت نفوذ زیادی بر تعیین بودجه دولت داشته و همچنین وزارت آموزش را نیز کنترل می کند.

همچنین حزب خانه یهودی به رهبری نفتالی بنت، میلیونر اسرائیلی احتمالا تصدی وزارت های مسکن و تجارت را به دست خواهد گرفت.

ائتلاف متعلق به نتانیاهو نیز وزارتخانه های کشور و دفاع را در دست خواهد داشت.

ماه گذشته میلادی تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق اسرائیل که رهبر یک حزب متعهد به دستیابی به صلح با فلسطینی هاست به ائتلاف نتانیاهو پیوست با این وعده که وی مذاکره کننده ارشد اسرائیل با فلسطینی ها خواهد بود. اگر همه چیز بر اساس برنامه ریزی پیش برود تا روز دوشنبه آینده دولت جدید اسرائیل سوگند یاد خواهد کرد.

این روز دو روز پیش از سفر باراک اوباما به اراضی اشغالی است.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو ائتلافی ائتلاف


نظر شما :