ایران برگ برنده نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات

۲۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۹۱۱۴۵۸ سرخط اخبار

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری «الجزیره»، ائتلاف «لیکود ـ بیتنا»، ایران و جنبش های عربی و آنچه «تروریسم عربی» می خواند را برگ اصلی خود برای پیروزی در انتخابات «کنست» در ماه جاری میلادی می داند، درحالی که مسأله فلسطین در سخنرانی های انتخاباتی رنگ باخته و زبان قدرت و جنگ بر آن غلبه کرده است.

برنامه تبلیغاتی این ائتلاف با تکیه بر شعار «اسرائیلی قوی با نخست وزیری قوی» بر فعالیت ها و سخنرانی های بنیامین نتانیاهو در محافل سیاسی و بین المللی تأکید می کند و ادعا می کند که او جایگاه اسرائیل را با قانع کردن جامعه جهانی بر اعمال تحریم ها علیه ایران مستحکم کرده است.

نتانیاهو با ارائه طرحی در زمینه مسائل امنیتی و سیاسی برای حزب خود بازار گرمی می کند که این طرح به خاورمیانه در سایه تغییراتی که جنبش های عربی در منطقه ایجاد کرده اند می پردازد.

این طرح همچنین به خطر استراتژیک آنچه تروریست عربی خوانده می شود علیه اسرائیل و قدرت یافتن حماس، حزب الله و پیشرفت موشک های آنها و گنبد آهنین اسرائیل اشاره می کند.

سناریوی تهدید علیه موجودیت اسرائیل برای برانگیختن احساسات مردم

«عبدالحکیم مفید» استاد دانشگاه در رشته رسانه و روزنامه نگاری می گوید: برنامه تبلیغاتی ائتلاف لیکود بیتنا و تکیه بر ایران و حزب الله و حماس در واقع مسأله جدیدی نیست و ادامه سیاست های پیشین احزاب تشکیل دهنده این ائتلاف است زیرا برنامه جایگزینی وجود ندارد.

مفید تأکید کرد نتانیاهو و حزبش از حزب «اسرائیل بیتنا» که جریان قومی و جنگ طلب را نمایندگی می کند تندرو تر شده است و این مسأله برای به دست آوردن ۱۰ کرسی دیگری است که ممکن است به راست گراهای تندرو اختصاص یابد.

وی معتقد است نتانیاهو با وجود اعتقاد به خصوصی سازی و اقتصاد آزاد و بازار لیبرال کاملا از مسائل اجتماعی و اقتصادی غافل مانده است زیرا این مسائل برای رأی دهندگان جذابیت ندارد در حالی که با بکار گرفتن سناریوی تهدید علیه موجودیت اسرائیل و تروریست به گونه ای که احساسات مردم را برانگیزد حزب خود را از تحمل شکست های بیشتر نجات خواهد داد.

توجه به خود نتانیاهو برنامه استراتژیک ائتلاف لیکود بیتنا است

«امل جمال» استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تل آویو اعتقاد دارد که تکیه بر خود نتانیاهو و برنامه سیاسی و امنیتی او در انتخابات در واقع بخشی از برنامه ای استراتژیک است که از سوی ائتلاف لیکود بیتنا طرح شده است زیرا اسرائیلی ها اعتقاد دارند که نتانیاهو در امور امنیتی تخصص دارد و به همین دلیل بر نقش او در برخورد جامعه جهانی با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و موفقیت گنبد آهنین در مقابله با موشک های مقاومت فلسطین در حمله اسرائیل به نوار غزه تأکید می شود.

جمال افزود: نتانیاهو با حذف فلسطین از برنامه انتخاباتی خود در واقع می خواهد این مسأله را ثابت کند که قدس هرگز تقسیم نخواهد شد و برای همیشه سرزمین ابدی یهودیان باقی خواهد ماند در واقع او به عمد فلسطین را از میدان سیاست اسرائیل حذف کرده تا به زعم خود اثبات کند که اصولا شریکی وجود ندارد و در نتیجه می تواند به سیاست های خود در قبال فلسطینیان ادامه دهد و از سوی جامعه اسرائیلی که مخالف شهرک سازی است با انتقاد روبرو نشود.

با وجود اجماع از سوی اغلب اسرائیلی ها در مورد مشروعیت شهرک سازی و اینکه این مسأله در واقع کمک به ساختار جمعیتی یهودی هاست، نتانیاهو و همپیمانان دولتی او در آینده در مورد پرونده فلسطین افراطی تر خواهند بود که بدون شک بر روابط اسرائیل با کشورهای منطقه تأثیر مستقیم خواهد گذاشت و نتانیاهو اسرائیل را با دیوارهای دفاعی و گنبدهای موشکی حصار کشی می کند و به تهدیدهای خود علیه ایران ادامه می دهد.

وی معتقد است بدون توجه به این مسأله که چه ائتلافی حکومت آینده اسرائیل را تشکیل خواهد داد ائتلاف لیکود بیتنا محور اساسی قدرت خواهد بود و بنابراین سیاست های داخلی و منطقه ای تل آویو بدون شک افراطی تر خواهد شد و زمین های بیشتری را برای شهرک سازی اشغال خواهد کرد تا برنامه های خود را عملی کند.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو ائتلاف مسأله در واقع فلسطین بیتنا لیکود سیاسی ائتلاف لیکود بیتنا این مسأله لیکود بیتنا ائتلاف لیکود


نظر شما :