العرب ادعا کرد

آغاز مذاکرات سری حماس با تلاویو

۳۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۹۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تلویزیون اسرائیل اعلام کرده که چند هفته‌ای است که مذاکرات غیر مستقیمی میان دولت اسرائیل با جنبش حماس با هدف کاستن از شدت تحریم‌های اعمال شده از سوی تلاویو علیه نوار غزه آغاز شده که رابط این مذاکرات مصر بوده است.
آغاز مذاکرات سری حماس با تلاویو

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن روابط مصر و حماس، حماسی ها تحرکات تازه ای را در بعد منطقه ای و بین المللی در عرصه سیاسی آغاز کرده اند. اگر تا چند روز پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که حماس درصدد تماس مستقیم با ایالات متحده امریکا است و تماس هایی را با اروپایی ها برای خروج از انزوای بین المللی و شکستن حلقه محاصره تحمیلی آغاز کرده، این بار اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که حماس به طور غیر مستقیم و به واسطه مصر مذاکراتی را با اسرائیل آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تلویزیون اسرائیل اعلام کرده که چند هفته ای است که مذاکرات غیر مستقیمی میان دولت اسرائیل با جنبش حماس با هدف کاستن از شدت تحریم های اعمال شده از سوی تلاویو علیه نوار غزه آغاز شده که رابط این مذاکرات مصر بوده است. بنا به این گزارش این مذاکرات از اواخر روزهای پایانی سال گذشته میلادی آغاز شده بود و همچنان نیز ادامه دارد. تلویزیون اسرائیل اعلام کرده است که در این مذاکرات تعدادی از افسران اسرائیلی از سوی دولت تلاویو حضور دارند.

درباره جزئیات این مذاکرات نیز آمده است که محوریت آن درباره بازگشایی گذرگاه رفح در منطقه مرزی میان مصر و نوار غزه است تا بدین ترتیب مصالح ساختمانی از قطر آسان تر به غزه انتقال یابد و محصولات کشاورزی اسرائیل نیز بتوانند به غزه صادر شوند. قطر به دولت حماس در غزه تعهد داده است که در بازسازی این منطقه مشارکت داشته باشد.

اسرائیل در دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد برای نخستین بار از سال 2007 تا کنون اجازه ورود مصالح ساختمانی به نوار غزه را بدهد.

روز جمعه 15 فوریه یکی از مقام های جنبش حماس که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که مذاکرات غیر مستقیمی میان این جنبش با اسرائیل به واسطه دولت مصر جریان داشته است اما از دو هفته پیش تا کنون مذاکرات تازه ای میان دو طرف صورت نگرفته است.

اسرائیل و جنبش حماس در نوامبر گذشته پس از جنگی 8 روزه که دولت رژیم صهیونیستی عامل آن بود با وساطت دولت مصر آتش بس میان یکدیگر را پذیرفتند که هنوز نیز ادامه دارد. در آن جنگ اسرائیل بر خلاف پیش بینی هایش ضربات سهمگینی را متحمل شد و برای نخستین بار موشک های حماس توانستند تلاویو را هدف قرار دهند. مساله ای که باعث شگفتی و نگرانی شدید اسرائیلی ها شده بود. پس از آن بود که تلاویو حاضر شد به جنگ 8 روزه پایان دهد و صلح با جنبش حماس را بپذیرد. آتش بس امضا شده میان اسرائیل و حماس از 21 نوامبر پس از شهید شدن 160 نفر و زخمی شدن بیش از هزار نفر از فلسطینیان به مرحله اجرا در آمد.

اسرائیل از سال 2006 و پس از دستگیری جلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی توسط جریان مقاومت حماس در نوار غزه ورود هر گونه مواد غذایی و مصالح ساختمانی و سوخت به این منطقه را ممنوع کرد. پس از آن که در اواخر سال 2006 و ابتدای سال 2007 دولت حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت و این منطقه را از کنترل جنبش فتح به رهبری محمود عباس خارج کرد و همه نیروهای وفادار به او را نیز اخراج کرد، رژیم صهیونیستی تصمیم به محاصره کامل نوار غزه گرفت که هنوز هم ادامه دارد.

پیش از این جنبش حماس هر گونه مذاکره مستقیم با اسرائیل را رد کرده بود و اقدامات محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی برای مذاکره مستقیم با اسرائیل را نکوهش کرده بود. حماس مذاکره مستقیم با اسرائیل را خیانت به آرمان فلسطین می داند.

با این حال تحلیلگران بر این اعتقادند که جنبش حماس با قدرت گرفتن اخوان المسلمین در مصر که خود نیز شاخه ای از آن محسوب می شود، قصد دارد ضمن تغییر قواعد بازی سیاست تازه ای را در منطقه دنبال کند که در همین چارچوب درصدد امضای آتش بس طولانی مدت با اسرائیل است. به همین دلیل به گفته منابع آگاه جنبش حماس تمایل دارد با رژیم صهیونیستی وارد مذاکره شود تا مرحله جدیدی را در روابط فلسطینی – اسرائیلی آغاز کند. به اعتقاد تحلیلگران هدف از این کار ایجاد مانع های تازه برای پیشبرد مذاکرات صلح میان محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی با تلاویو است. عباس از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل را تنها منوط به توقف شهرک سازی ها در مناطق اشغالی کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل مصر جنبش حماس نوار غزه تلاویو


نظر شما :