دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در گفت‌وگو با الحیات:

پرونده هسته‌ای ایران یک موضوع بین‌المللی است

۰۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۹۱۰۶۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ما می‌گوییم که هر کشوری حق دارد که از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای زیر نظر قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهره ببرد به شرطی که نظارت کاملا شفافی بر آن وجود داشته باشد اما مخالف رسیدن هر کشوری به سلاح هسته‌ای هستیم.
پرونده هسته‌ای ایران یک موضوع بین‌المللی است

دیپلماسی ایرانی: عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس درباره سی وسومین نشست این شورا در بحرین که قرار است روز دوشنبه، 24 دسامبر، برگزار شود، گفت که قرار نیست در این نشست درباره تشکیل اتحادیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بحث شود اگر چه به رهبران حاضر در این نشست این موضوع پیشنهاد داده خواهد شد.

وی در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لبنان در ریاض همچنین گفت که این نشست در زمانی برگزار می شود که منطقه شاهد وضعیت بسیار سختی است. ما در نشست روز دوشنبه درباره مصالح شهروندان خلیج فارس، سه جزیره مورد مناقشه میان امارات و ایران، پرونده هسته ای ایران، سوریه، یمن و قضایای جدید و روز بحث خواهیم کرد. وی همچنین گفت که علی رغم این که قرار است این موضوع ها مورد بررسی قرار بگیرند اما اولویت درباره حقوق شهروندان خلیج فارس، امنیت و ثبات آن است.

وی همچنین گفت که هیچ طرحی از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران سوریه وجود ندارد چرا که این پرونده در دست اتحادیه عرب است.

الزیانی در پاسخ به این پرسش که موضع کشورهای عضو شورای همکاری نسبت به اخوان المسلمین که در برخی از کشورهای انقلابی متاثر از بهار عربی در راس قدرت هستند، چیست، گفت: «ما هیچ موضعی در برابر هیچ رهبری ای در هیچ کشوری از جهان نداریم تا زمانی که ملت هایشان از آنها راضی هستند و آنها هم مردم خود را راضی نگه می دارند. این یک موضوع داخلی است که به آن کشورها مربوط می شود.»

وی درباره تحولات جاری در بحرین نیز گفت: «در این باره مسائل بسیاری وجود دارد که وقت ما را گرفته است، به خصوص درباره تغییر قانون اساسی و تعدیل قوانین مرتبط با سپر جزیره که در بحرین مستقر هستند و به وظایف خود عمل می کنند!»

الزاینی در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره مواضع کشورهای عربی در قبال مساله جزایر ایرانی مورد ادعای امارات متحده عربی نیز مدعی شد، ما از امارات متحده عربی در این زمینه حمایت کامل می کنیم ولی خواستار حل مسالمت آمیز این موضوع هستیم، ما می خواهیم که بر سر این موضوع مذاکره شود یا دو طرف به یک دادگاه عادلانه بروند تا این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود. ما اعتقاد کامل داریم که باید همه مسائل را از طریق ایمان و عقیده به میهن خلیج ]فارسی[، عربی و اسلامی حل و فصل کنیم و همواره از راه های دیپلماتیک و مسالمت آمیز برای حل بحران ها و اختلاف هایمان بکوشیم.

وی درباره بحران سوریه اگرچه تلاش کرد که با محافظه کاری کامل پاسخ دهد اما گفت: «امیدواریم که همه چیز را از طریق راه های عملی حل و فصل کنیم، با علم به این که مواضع کشورهای شورای همکاری در برابر پرونده های مختلف کاملا روشن است، ما طرفدار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم و می خواهیم که خواسته های ملت سوریه تحقق یابند و کشتار و ویرانی فورا متوقف شوند. به اعتقاد ما آن چه در سوریه می گذرد با آن چه در یمن می گذرد، کاملا متفاوت است. بسیاری می گفتند که نسخه یمن برای سوریه نیز تجویز شود از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور روسیه و اخیرا المنصف المرزوقی، رئیس جمهوری تونس و پس از آن ترکیه نیز نسخه مشابهی را تجویز کرد که هیچ کدام قابل قبول نبودند. چرا که سوریه با یمن کاملا فرق می کند. ما شاهدیم که اتحادیه عرب تلاش های در خور تقدیری انجام می دهد اما متاسفانه شورای امنیت در این زمینه دو پارچه است. این مساله باعث شده است تا تلاش های اتحادیه عرب هیچ کدام راه به جایی نبرند.»

وی درباره مواضع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به اخوان المسلمین و رویکرد نه چندان دوستانه ای که در این زمینه وجود دارد، گفت: «من نمی دانم بر چه اساس گمان می کنند که ما با اخوانی های حاکم در مصر مشکل داریم. قرائت ما نسبت به آن چه در آن جا می گذرد، متفاوت نیست. ما مواضع یکسانی در برابر آن داریم. ما از مصر و ثبات و شکوفایی و امنیت آن دفاع می کنیم. مصر کشور برادری است که وزنه بزرگی در جهان عرب و منطقه دارد و کشور مهمی در خاورمیانه محسوب می شود. ثبات آن برای منطقه بسیار مهم است و ما اطمینان داریم که از وضعیت فعلی اش قطعا به سلامت عبور خواهد کرد.»

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس درباره برنامه هسته ای ایران و احتمال توافق ایران و غرب بر سر این پرونده نیز گفت: «تاسیسات هسته ای ایران یک موضوع بین المللی است و شورای امنیت خود در این زمینه فعالیت می کند. مواضع شورای همکاری خلیج فارس کاملا روشن و صریح است، ما می گوییم که هر کشوری حق دارد که از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای زیر نظر قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی بهره ببرد به شرطی که نظارت کاملا شفافی بر آن وجود داشته باشد اما مخالف رسیدن هر کشوری به سلاح هسته ای هستیم، موضع ما به طور روشن مخالفت با گسترش تسلیحات هسته ای است. ما معتقدیم که این موضوع باید از راه های دیپلماتیک حل و فصل شود و ما امیدواریم که در نهایت تلاش هایی که در این زمینه وجود دارد به یک راه حل دیپلماتیک ختم شود. این موضع ما نسبت به این موضوع است.»   

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: خلیج فارس سوریه شورای همکاری خلیج فارس پرونده هسته اي ايران


نظر شما :