پژوهشگران و مقام های سابق موساد:

ایران هراسی توهم تلاویو است

۳۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۳ کد : ۱۹۱۰۵۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
افرایم هلیفی و مئیر داگان، روسای سابق موساد و گابی اشکنازی، فرمانده سابق سازمان امنیت ارتش اسرائیل معتقدند که اسرائیل می تواند در کنار ایران هسته ای زندگی کند و آن را بپذیرد.
ایران هراسی توهم تلاویو است

دیپلماسی ایرانی: جدای از جنجال های سیاسی، پژوهشگر مشهور اسرائیلی خطر ایران برای وجود اسرائیل را توهمی بیش نمی داند که سیاستمداران اسرائیلی ساخته اند تا به واسطه آن به اهداف سیاسی خود برسند. وی همچنین خواستار تغییر رویکرد سیاسی تلاویو و دیگر کشورهای جهان در قبال موضوع ایران و برنامه هسته ای آن شد.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، حجای رام از دانشگاه بن گوریون در بئر السبع در تازه ترین مطالعات خود موسوم به "ایرانوفوبیا" می گوید که اسرائیل امروز با بهانه قرار دادن ایران و ترس از آن جنایت های خود را در سرزمین های اشغالی مخفی نگه داشته است چرا که اعتقاد دارد که "پرونده فلسطینی تهدیدی جدی تر و بزرگ تر از تهدید خیالی ایران است."

وی تاکید می کند، بر خلاف آن چه غربی ها و اسرائیلی ها در جهان علیه ایران به راه انداخته اند، بسیاری از استادان دانشگاه، آکادمیک ها و تحلیلگران سیاسی غیر دولتی در جهان معتقدند که ایران خطری وجودی برای اسرائیل نیست.

رام تاکید می کند، منظور من این نیست که ایران دشمن اسرائیل نیست، اما معتقدم این که گفته می شود آلمان نازی جدیدی به وجود آمده که تلاش می کند یهودیان را قتل عام کند، نادرست است و ناشی از یک دیدگاه بسته صهیونیستی است.

وی همچنین می گوید: «ایران هراسی یا ایرانفوبیا یا همین هشداری که از خطر ایران سر می دهند و در اسرائیل دائما بر سر آن جنجال می کنند، به زمانی بر می گردد که توافق نامه صلح میان اسرائیل و مصر امضا شد اما این به آن معنا نیست که یکی نازیسم جدید نسبت به اسرائیل به وجود آمده است. از همان زمان چپ و راست هر وقت که در اسرائیل به قدرت رسیدند، تلاش کردند این دیدگاه را جای بیندازند که ایران خطری وجودی برای اسرائیل است. این در حالی است که اسرائیل هم پیمان کشورهای امپریالیستی جهان است که همواره به یک دشمن خارجی نیاز دارد تا بتواند اسرائیلی ها را متحد کند و به واسطه آن حکومت از پس ساکت کردن مخالفان و جامعه مدنی بر آید و این به اولویت مقام ها و تصمیم گیران سیاسی اسرائیل تبدیل شده است.»

وی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران در فضای فعلی حاکم بر اسرائیل جرات کرده و توانسته تلاویو را متهم به توهم کند و حرف از خطرناک نبودن ایران برای وجود اسرائیل بزند، تاکید می کند که خانواده جهانی فریب توطئه ها و دروغ های مقام های اسرائیلی را خورده و دچار توهم ایران هراسی شده است.

رام همچنین روزنامه های عبری و چهره های آکادمیک شرق شناس در دانشگاه های تلاویو را نیز به شدت مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید که آنها در تداوم این فکر و توجیه آن به مقام های اسرائیلی کمک کرده اند و با این کار خیانتی بزرگ را مرتکب شده اند.

وی از دولت اسرائیل می خواهد که در سیاست های خود در قبال ایران تجدید نظر کرده و درک کند که ملت ایران از تمدن عظیمی برخوردار است که به هیچ وجه نمی توان از آن غافل بود.

از نگاه بسیاری از چهره های برجسته صهیونیست از جمله افرایم هلیفی و مئیر داگان، روسای سابق موساد و گابی اشکنازی، فرمانده سابق سازمان امنیت ارتش اسرائیل، رام تاکید دارد که اسرائیل می تواند در کنار ایران هسته ای زندگی کند و آن را بپذیرد.

هلیفی که سال ها است خواستار حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران است در این باره به روزنامه صهیونیستی هاآرتص می گوید: «با ایران هسته ای حتی اگر به سلاح هسته ای هم دست یابد می توان زندگی کرد. ایرانی ها از قدیم هم که به دنبال تکنولوژی هسته ای بودند نمی خواستند از آن علیه کسی استفاده کنند بلکه هدفشان همواره این بوده است که به واسطه تکنولوژی هسته ای به عظمت و هیبتی که همواره به دنبال آن بوده اند، برسند.»

وی تاکید می کند، چه بسا اگر غرب قدرت و هیبت ایران را به رسمیت بشناسد و آن را به عنوان یک قدرت منطقه ای بپذیرد و به کرامت ملی و احساسات عظیم ایران احترام بگذارد، تهران بپذیرد که از برخی برنامه ها و سیاست هایش کوتاه بیاید.

هلیفی در پاسخ به این سوال که آیا دستیابی به تکنولوژی هسته ای ممکن است ایران را به یک قدرت بزرگ شیعی در برابر کشورها و جریان های سنی که از این بابت همواره به شدت نگرانی داشته اند، تبدیل کند، نیز می گوید: «نباید به ایران با این دیدگاه نگریست. ایران کشور بزرگی است که قدرت بازدارندگی و تدافعی بسیار بالایی دارد و خواه ناخواه، چه بخواهیم چه نخواهیم، قدرت مهمی در منطقه محسوب می شود. من هر گونه برخورد نظامی با ایران را به شدت رد می کنم و معتقدم که چنین روشی نه تنها عواقب بسیار بد و وخیمی خواهد داشت بلکه باعث ترویج افراط و تندروی در منطقه خواهد شد.»  

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل ایران برنامه هسته ای ایران


نظر شما :