ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از دیدار ضدایرانی قطری ها با صهیونیست ها تا افسردگی اسد

۲۳ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۸ کد : ۱۹۱۰۲۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ولیعهد قطر در دیدار با معاون نخست وزیر اسرائیل ضمن تسلیم پیام پدرش، امیر قطر به وی گفت که پس از سقوط حکومت اسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور رسمی و قانونی اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت.
از دیدار ضدایرانی قطری ها با صهیونیست ها تا افسردگی اسد

دیپلماسی ایرانی: " ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی " نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

مذاکرات رهبران دینی عربستانی با القاعده برای نجات یک دیپلمات

رهبران دینی کشورهای یمن و عربستان در حال مذاکره جدی با شبکه القاعده شبه جزیره عربستان هستند تا عبدالله الخالدی، معاون کنسولگری عربستان در عدن را آزاد کنند.

به گزارش روزنامه پایگاه خبری اوراق پرس، یک منبع نزدیک به القاعده گفته است که این مذاکرات را رهبران دینی یمنی و عربستانی با وساطت شیوخ قبایل یمنی انجام می دهند.

القاعده در ماه اگوست اعلام کرد که عبدالله الخالدی، معاون کنسولگری عربستان در شهر عدن را که از 28 مارس ربوده است در ازای دریافت 20 میلیون دلار امریکا آزاد می کند. وی از مقابل در خانه اش توسط افراد ناشناس ربوده شده بود.

 

دستیابی حزب الله به سلاح های سوری یعنی محو اسرائیل

مایکل اوردن، سفیر اسرائیل در امریکا به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اگر حزب الله که در حال حاضر 70 هزار موشک در اختیار دارد روزی بخواهد با اسرائیل بجنگد هزاران اسرائیلی کشته خواهند شد.

وی همچنین گفت: «در حال حاضر حزب الله تاثیر به سزایی در قواعد بازی در خاورمیانه دارد و موساد نگران است که این حزب بتواند به سلاح های شیمیایی سوریه نیز دست یابد.»

اوردن همچنین گفت: «اگر حزب الله به سلاح های سوری به خصوص سلاح های شیمیایی آن دست یابد دیگری اثری از اسرائیل بر روی نقشه نخواهید دید.»

 

دیدار ولیعهد قطر با معاون نخست وزیر اسرائیل بر سر ایران و سوریه

در حالی که مغرب خود را آماده نشست دوستانه سوریه می کند، شیخ تمیم بن حمد، ولیعهد قطر با سیلوان شالوم، معاون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری المراقب، در این دیدار سیلوان شالوم پیامی را به طرف قطری داد تا وی این پیام را به اطلاع مقام های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برساند.

شالوم در این دیدار همچنین تاکید کرد که تلاویو از تمامی تلاش های بین المللی برای سقوط حکومت اسد حمایت می کند، تغییر نظام در سوریه به نفع اسرائیل است و باعث می شود تا ارتباطات نزدیک سوریه با ایران، حزب الله و فلسطین گسسته شود و اسرائیل آمادگی دارد با حکومت جدیدی که به جای اسد به قدرت برسد به تفاهم رسیده و در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همکاری کند.

بنا به این گزارش ولیعهد قطر نیز پیامی را از سوی پدرش، امیر قطر تسلیم طرف اسرائیلی کرد که مضمون آن نزدیک به این عبارت است که پس از سقوط حکومت اسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور رسمی و قانونی اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت، حکومت جدید شامل تمامی طیف های مخالف دولت اسد در راس آن اخوان المسلمین خواهد بود که شاکله اصلی حکومت آینده سوریه را تشکیل خواهد داد، دولت قطر تعهد می دهد که حکومت جدید به وضعیت جنگی با اسرائیل پایان دهد و روابط خود را با ایران و هر نهاد و سازمانی که با ایران در ارتباط باشد، قطع کند. همچنین تعهد می دهد که حکومت جدید سوریه مثل حکومت مصر روابط دیپلماتیک، تجاری و فرهنگی با اسرائیل برقرار کند. در این پیام همچنین آمده است که در حکومت جدید سوریه دیگر به جریان های مسلح فلسطینی اجازه فعالیت در خاک سوریه داده نخواهد شد و دیگر از جریان ها حمایتی به عمل نخواهد آمد.

 

فرار رهبر القاعده در عراق به کمک اینترپل

علی فرحان غرکان، یکی از رهبران شبکه تروریستی القاعده پس از تحویل شعبه مبارزه با جنایات در فلوجه به پلیس بین الملل، اینترپل، فرار کرده و به سوریه گریخته است.

به گزارش پایگاه خبری اور، وی در جریان فرار از سوریه به ترکیه بازداشت شده بود و در بازجویی هایش اعتراف کرده بود که ده ها نفر از نیروهای پلیس، ارتش و شهروندان عادی، اغلب در شهرهای استان الانبار را کشته است.

تا کنون جزئیاتی از چگونگی فرار وی منتشر نشده است ولی دولت عراق از این که پلیس بین الملل در نگهداری او سهل انگاری کرده و او توانسته است از عراق بگریزد، به شدت خشمگین است.

 

انتقاد بوتفلیقه از تعامل غرب با ایران

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، گفت که مشکلاتی که در حال حاضر در روابط ایران و برخی کشورهای غربی وجود دارد، قابل حل است و می توان دوباره شاهد بهبود روابط دو طرف بود.

وی در این مصاحبه همچنین از این که اسرائیل سلاح هسته ای در اختیار دارد و غرب هیچ گونه اعتراض به آن نمی کند، اعتراض کرد و گفت: «از تنش در روابط غرب با ایران تنها اسرائیل سود می برد و در حالی که اسرائیل سلاح هسته ای در اختیار دارد تعاملی که با ایران می شود با تلاویو نمی شود.»

وی تاکید کرد که کشورش روابط بسیار نزدیکی با تهران دارد و در بسیاری از پرونده های متعلق به این کشور نقش ایجابی ایفا کرده است که از جمله آنها به قرارداد الجزایر در سال 1975 برای رفع مشکلات مرزی ایران و عراق، 1980 در آزادسازی گروگان های امریکایی و در سال 1981 در تلاش برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران اشاره کرد.

بوتفلیقه همچنین گفت: نباید به اسرائیل اجازه داد که صحبت از حمله نظامی به ایران بزند در حالی که خود بزرگ ترین انبار تسلیحات هسته ای منطقه را در اختیار دارد و در این کار کوتاهی غربی ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

 

احمد جبریل همچنان در سوریه

جبهه ملی رهبری عام فلسطین به رهبری احمد جبریل اعلام کرد که به هیچ وجه خاک سوریه را ترک نکرده و همچنان از اسد حمایت می کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، پیش از این اعلام شده بود که جبریل پس از افزایش درگیری ها و ناآرامی ها در سوریه به ایران آمده است. اما حسام عرفات، عضو دفتر سیاسی این جبهه در گفت وگو با خبرنگاران ضمن رد این خبر گفت: «انتشار این اخبار صرفا شایعاتی است که نیروهای غربی و جریان های عرب طرفدار آنها که تلاش می کنند با امکانات نظامی، امنیتی، سیاسی، رسانه ای و روانی سوریه را ویران کنند، برای ایجاد جنگ روانی منتشر می کنند.»

گفته می شود ایران مسئولیت تامین امنیت احمد جبریل را بر عهده گرفته و به او اطمینان داده است که اجازه نمی دهد گزندی به سلامتی او وارد شود. وی حامل اسرار بسیاری است که حفظ این اسرار برای بسیاری از جمله ایرانی ها بسیار مهم است.

 

وساطت ایران برای انتقال فلسطینی ها به عراق

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گزارش داد که تهران در حال میانجی گیری میان نوری مالکی با رهبران فلسطینی برای انتقال صدها مبارز فلسطینی از سوریه به عراق است.

خبری درباره این که آیا دولت عراق حاضر به پذیرفتن فلسطینی ها شده یا خیر منتشر نشده است.

این در حالی است که دولت مالکی در حال رایزنی با حکومت خودگردان فلسطینی برای خارج ساختن پناهندگان فلسطینی مستقر در عراق که از زمان صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع در این کشور بوده اند به کشوری دیگر است.

 

پادشاه اردن: قطر و مصر و ترکیه می خواهند به سوریه حمله شود

ملک عبدالله، پادشاه اردن هشدار داد که تندروهای ترکیه، مصر و قطر مثلثی را تشکیل داده اند که می خواهند به سوریه حمله نظامی خارجی شده و این کشور نابود شود.

به گزارش روزنامه تایمز لندن، چاپ لندن، وی همچنین گفت که اردن تلاش های آنها برای دخالت نظامی در سوریه را رد کرده است اما آنها همچنان اصرار دارند که به سوریه حمله نظامی شود و یک دولت اخوانی در آن جا بر سر کار آید.

پادشاه اردن همچنین نسبت به این مداخله ها هشدار داد و گفت که تفکرات حاکم بر قطر، ترکیه و مصر در راستای دشمنی آشکار با دموکراسی است.

وی همچنین تاکید کرد، اردن در هیچ جنگ نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد و معتقد است که بحران سوریه تنها از طریق راه حل سیاسی قابل حل است.

عبدالله همچنین گفت: «ما منتظر بدترین سناریوها برای سوریه هستیم ولی با این حال نیز به هیچ وجه حاضر به مشارکت نظامی علیه سوریه نیستیم و معتقدیم که چنین کاری وضعیت سوریه را بسیار بدتر خواهد کرد.»

 

خانه جهاد المقدس در آتش سوخت

گفته می شود، تنها سه ساعت پس از آن که گفته شد جهاد المقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه از این کشور خارج شده است، افراد ناشناس که گفته می شوند افراد موسوم به شبیحه هستند، به خانه وی یورش برده و آن جا را به آتش کشیدند.

این در حالی است که دولت سوریه این اظهارات را رد کرده و گفته است که مقدسی ضمن برکناری از سخنگویی وزارت امور خارجه به دلیل اظهارات غیرمسئولانه و هماهنگ نشده بر سر برخی پرونده ها، مرخصی سه ماهه گرفته است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، خانه المقدسی در منطقه حی المزه که منزل اکثر مقام های دولتی و دیپلمات ها در آن منطقه واقع شده، است.

 

المقدسی در واشنگتن

روزنامه گاردین، چاپ لندن نوشت که جهاد المقدسی، سخنگوی برکنار شده وزارت امور خارجه سوریه ضمن خروج از سوریه به واشنگتن رفته است.

گفته می شود که مقام های امریکایی تصمیم دارند که مقدسی را مورد بازجویی قرار داده و از او اطلاعاتی را به خصوص درباره سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی موجود در سوریه که برای امریکایی ها بسیار مهم است، به دست آورند.

دولت سوریه جدایی المقدسی را کاملا رد کرده است.

اسد افسرده است

فئودور لوکریانوف، دبیر تحریریه یکی از مجله های سیاسی در مسکو نوشت که نزدیک به سه هفته پیش هیئتی روس به دمشق رفت و با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد. آنها در این دیدار اسد را از لحاظ روانی بسیار افسرده دیدند.

به نوشته روزنامه الحیات، چاپ لندن، این روزنامه نگار روس همچنین می نویسد که بشار اسد به شدت به فکر راه حلی برای پایان دادن به درگیری ها است و می گوید اگر ببیند که راه حل بهتری در صورتی که وی از قدرت کنار برود، وجود دارد، اصراری به حفظ کرسی ریاست جمهوری ندارد.

 

لغو قراردادهای کلان بوئینگ با هواپیمایی امارات

شرکت بوئینگ اعلام کرد که هواپیماهایی امارات قرارداد خرید شش هواپیمای جدید از این شرکت به ارزش 9/1 میلیارد دلار را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با این حال هواپیمایی امارات قصد دارد پنج فروند هواپیمای جدید 747-8 و 7 فروند هواپیمای 777 از شرکت بوئینگ به ارزش 700 میلیون دلار خریداری کند. در حالی که مابقی قرارداد خود با این شرکت را لغو کرده است.

 

دیدار گروگان سابق با رهبران حزب الله

تری وایت، گروگان سابق انگلیسی اخیرا در سفری به بیروت با برخی از رهبران حزب الله دیدار کرده است.

به گزارش روزنامه ساندی تایمز، وی 25 سال پیش در لبنان توسط گروه های شبه نظامی به گروگان گرفته شده بود.

وی برای کسب اطلاعات از و            ضعیت مسیحیان لبنانی به این کشور سفر کرده بود که در جریان آن با رهبران حزب الله و کسی که او را به مدت 5 سال گروگان گرفته بوده نیز دیدار کرده است.

 

موشک های فجر 5 قیمت مسکن را در اسرائیل کاهش داد

منابع اسرائیلی اعلام کردند که موشک های فجر که توسط جریان های مقاومت فلسطینی در خلال جنگ 8 روزه به سمت اسرائیل شلیک شدند باعث شدند تا قیمت مسکن در تلاویو به شدت کاهش یابد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، اسرائیلی ها می گویند که این موشک ها باعث ایجاد رعب و وحشت شدید نزد اسرائیلی ها شده و این مساله باعث شده است تا بسیاری از آنها اقدام به فروش خانه های خود کنند.

بنا به این گزارش آنها اکنون احساس می کنند که محل سکونتشان دیگر امن نیست و در حال فروش منزل های خود هستند و تلاش می کنند که مبالغ هنگفتی صرف کنند فقط به صرف این که بتوانند خانه های مقاوم تر و ایمن تر داشته باشند.

 

اوباما بدون هماهنگی با تلاویو با ایران مذاکره می کند

منابع آگاه اسرائیلی گفته اند که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تصمیم دارد بدون هیچ گونه هماهنگی یا مشاوره با اسرائیل بریا 4 تا 5 ماه با ایران به طور مستقیم مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احتمالا اگر در این مذاکرات موفقیتی حاصل نشود؛ ایالات متحده به سوی استفاده از گزینه نظامی پیش برود.

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل قطر عراق حزب الله القاعده


نظر شما :