نتنانیاهو از رویارویی با فلسطینی‌ها پرهیز می‌کند

تلاویو نگران جنگ با حماس

۱۱ آبان ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۲ کد : ۱۹۰۸۵۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بنیامین نتانیاهو به شدت از جنگ اجتناب می‌کند چرا که به انتخابات پارلمانی نزدیک می‌شود و به هیچ وجه نمی‌خواهد که خود را درگیر جنگ با حماس کند.
تلاویو نگران جنگ با حماس

دیپلماسی ایرانی: روزنامه اسرائیلی هاآرتص به تنش های رو به افزایش موجود میان اسرائیل با نوار غزه در مناطق مرزی اشاره کرده و می نویسد که این مساله به یک نگرانی شدید برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تبدیل شده است و آن را به مثابه تهدید سیاسی برای خود می بیند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، نتانیاهو در حال حاضر به هیچ وجه به فکر رویارویی نظامی با جنبش حماس نیست، در طرف مقابل رهبران حماس نیز به نظر نمی رسد که چنین فکری در ذهن داشته باشند. اما با این حال تحولاتی که در هفته های اخیر رخ داده اسرائیل و جنبش حماس را بیش از پیش به نقطه درگیری نزدیک کرده است. اگر چه نتانیاهو به شدت از آن اجتناب می کند چرا که به انتخابات پارلمانی نزدیک می شود و به هیچ وجه نمی خواهد که خود را درگیر جنگ با حماس کند. دقیقا بر خلاف نتانیاهو شاهد تحولاتی در دو هفته اخیر بوده ایم که حملاتی از سوی حماس را شامل می شده و هیچ ابایی هم نداشته است که این تحرکات را رسانه ای کند.

البته نباید این حقیقت را نادیده بگیریم که جنگنده های اسرائیلی هر روزه بر فراز غزه در پروازند و ابایی ندارند که این منطقه را بمباران کنند. اخیرا نیز به سودان حمله کرده اند و مدعی شده اند که یک کارخانه اسلحه سازی که به حماس و جریان های مقاومت ضد اسرائیلی سلاح می فرستاده است را از بین برده اند.

به گفته هاآرتص، بر خلاف گذشته حماس به روشنی عملیاتی که علیه اسرائیل انجام می دهد را بیان می کند و ابایی از واکنش اسرائیل ندارد. در بعد تاکتیکی حماس تلاش دارد تا قواعد بازی جدیدی را به اجرا در آورد که ارتش اسرائیل به آن "مقیاس" می گوید. بدین ترتیب که حماس تلاش دارد در صدها متر از غرب دیوار حایل اعمال نفوذ کرده و فضای رعب و وحشت برای اسرائیل ایجاد کند و ارتش اسرائیلی را وادار کند که همه فعالیت های نظامی خود علیه جریان مقاومت فلسطینی را پشت این دیوار متمرکز کند.

این در حالی است که اسرائیل نسبت به این تحرکات نیز با انفعال رفتار می کند و می ترسد که پاسخی به حملات حماس از آن طرف دیوار بدهد. اگر چه هشدار می دهد که در صورتی که بخواهد اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند رویه خود را عوض خواهد کرد. البته معلوم نیست که این هشدار اسرائیل به چه معنا است، آیا می توان این معنا را برداشت کرد که در نزدیکی انتخابات ناگهان دست به یک اقدام نظامی بزند؟ به خصوص این که دولت توانایی لازم برای ورود به یک جنگ را ندارد و همه تلاش خود را بر این استوار کرده است تا همه مناطق خاک خود را ایمن جلوه دهد. در حال حاضر منطقه مذکور نزدیک به 7 کیلومتر است و اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که ساکنان نقب هر روز از ترس حملات موشکی حماس به سمت دره ها و دشت های اطراف به قصد فرار می دوند.

در ادامه روزنامه هاآرتص به حمله اسرائیل به سودان با هدف بمباران کارخانه اسلحه سازی ای در عمق 1900 کیلومتری خاک این کشور اشاره می کند و می نویسد در این میان دو نکته مجهول باقی مانده است. اول از همه، چگونه است که ارتش اسرائیل تشخیص می دهد که کلیومترها آن طرف تر کارخانه ای وجود دارد که برای فلسطینیان در غزه سلاح می سازد و اقدام به بمباران آن می کند اما نمی تواند تشخیص دهد که در نزدیکی اش آن هم چند کیلومتر آن طرف تر موشک های زمین به دریا وجود دارند که می توانند هر نقطه از اسرائیل را که بخواهند هدف قرار دهند. علاوه بر آن نمی تواند تشخیص دهد که چه موشک هایی به دست فلسطینیان می رسد.

در همین روزهای اخیر بود که گفته شد در کشتی ویکتوریا موشک های ایرانی ای کشف شدند که متوجه غزه بودند. اهمیت این موشک ها در آن است که از چنان دقت بالایی برخوردارند که می توانند تاسیسات زیربنایی ، ناوهای اسرائیلی و تاسیسات گازرسانی به اسرائیل را هدف قرار دهند.

نکته دوم این است که چندی پیش یک هواپیمای بدون سرنشین از سوی حزب الله تا قلب اسرائیل پرواز کرد و توانست اطلاعات مهم و حساس نظامی و امنیتی اسرائیل را عکس برداری کند، اگر چه این هواپیما در نهایت سقوط کرد اما اطلاعات ذی قیمتی را برای حزب الله و ایران فرستاد، سوال این جا است که وقتی اسرائیل می تواند تاسیسات نظامی سودان را با آن ادعا شناسایی کند چگونه نتوانسته است که جلوی نفوذ هوپیمای بدون سرنشین ایرانی را بگیرد.

روبین بدهتسور نیز در مطلبی جداگانه در همین رابطه در همین روزنامه می نویسد: ارتش اسرائیل نتوانست جلوی هواپیماهای شلیک شده از سوی حماس و حرکت جهاد اسلامی به خاک خود را بگیرد و می توان گفت که در این آزمون شکست خورده است. باید به این حقیقت اگر چه تلخ است اعتراف کرد. این مشکلی است که هنوز ارتش اسرائیل نتوانسته برای آن راه حلی پیدا کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ارتش اسرائیل نوار غزه حماس


نظر شما :