سازمان ملل در انتظار نتیجه انتخابات امریکا

‌پرونده‌هایی که معلق انتخابات مانده‌اند

۱۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۰۸۴۶۳ آمریکا ترجمه برگزیده
نمایندگان کشورهای مختلف در سازمان ملل می‌گویند که این خود فلسطینی‌ها هستند که تصمیم گرفتند که طرح عضویتشان در سازمان ملل را که ایالات متحده امریکا با آن مخالف است، به بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا موکول کنند.
‌پرونده‌هایی که معلق انتخابات مانده‌اند

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا در حالی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند که تکلیف قضایای بسیاری مثل معاهده ویژه تجارت اسلحه، خواسته فلسطینیان برای عضویت در سازمان ملل و قانون منع گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه همگی معطل این انتخابات مانده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان و دیپلمات ها در ایالات متحده امریکا شکایت می کنند که چند ماهی است که تعیین تکلیف بسیاری از پرونده های مطرح در سازمان ملل به بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ششم ماه نوامبر موکول شده است تا مشخص شود که آیا باراک اوبامای دموکرات بار دیگر رئیس جمهوری امریکا خواهد شد یا جای خود را به میت رامنی جمهوریخواه خواهد داد.

برخی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی می گویند که هیمنه امریکا در حال کاهش است اما به رغم آن بسیاری از اعضای شورای امنیت مذاکرات مهم خود را متوقف کرده اند فقط برای این که ببینند نتیجه انتخابات امریکا چه خواهد شد که این نشان از نفوذ و قدرت امریکا در سازمان ملل متحده دارد.

یکی از این پرونده ها، پرونده سوریه است که اتفاقا در مناظره سوم انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امریکا جایگاه خاصی داشت. برخی از تحلیلگران می گویند که پس از آن که واشنگتن دید که روسیه دائما از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل به نفع سوریه استفاده می کند از سیاست های سابق خود عقب نشینی کرد چرا که می بیند روسیه در اصل علیه طرح های امریکا موضع گرفته و این به اعتبار آن لطمه وارد می کند.

یکی دیگر از قضایای مهمی که در سازمان ملل معلق باقی مانده، مساله اعمال محدودیت در تجارت اسلحه است که این مساله نیز در مناظره سوم اوباما و رامنی جای ویژه ای را به خود اختصاص داده بود. فعالان و ناظران سیاسی می گویند که تجارت اسلحه امریکا به تنهایی 60 میلیارد دلار بوده که این تجارت در دوران اوباما از بین رفته است چرا که وی مخالف درگیر شدن در هر گونه ماجراجویی نظامی است، مساله ای که میت رامنی وعده داده است که در صورت پیروزی در آن تجدید نظر کند. مذاکرات در درون سازمان ملل بر سر این موضوع نیز در ژوئن گذشته بدون نتیجه پایان یافت چرا که برخی از کشورها از جمله امریکا و روسیه که از تولیدکنندگان بزرگ سلاح در جهان محسوب می شوند، گفتند که نسبت به مفاد معاهده پیشنهادی ملاحظاتی دارند و می خواهند در مدت زمانی بیشتری ابعاد آن را بررسی کنند.

دیوید بوسکو، استاد دانشگاه امریکا در واشنگتن در این باره می گوید: «بسیار روشن است که کاخ سفید تمایل ندارد درباره این معاهده بحث کند چرا که در دوران انتخابات ریاست جمهوری خود به سر می برد و می ترسد که تایید یا رد این معاهده بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا تاثیر مستقیم بگذارد. برای همین می گویند که باید بحث بر سر این پرونده تا بعد از انتخابات امریکا به تعویق بیفتد.»

قضیه فلسطین نیز از دیگر پرونده هایی است که در گرو نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا است. نمایندگان کشورهای مختلف در سازمان ملل در این باره می گویند که این خود فلسطینی ها هستند که تصمیم گرفتند که به صحنه علنی بردن طرح عضویتشان در سازمان ملل را که ایالات متحده امریکا با آن مخالف است، به بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا موکول کنند.

فوک یرمیچ، رئیس فعلی جمعیت پیگیری این پرونده که خود اهل صربستان است، در این باره می گوید: «فلسطینی ها تصمیم دارند که این موضوع را با حضور 193 عضو سازمان ملل در نیمه دوم نوامبر در صحن علنی مطرح کنند و انتظار دارند که به وضعیتی شبیه واتیکان در این سازمان برسند.»

وی تاکید می کند، فلسطینی ها نیمه نوامبر را انتخاب کرده اند چرا که می خواهند ببینند تکلیف انتخابات ریاست جمهوری امریکا چه می شود.

اوباما گفته است که نمی خواهد به هر شکلی شده فلسطینی ها جایگاه تازه ای در سازمان ملل بیابند. و حتی هشدار داده است که در صورتی که حکومت خودگردان فلسطینی به دنبال این هدف در سازمان بین الملل باشد، به شدت متضرر خواهد شد و حداقل بسیاری از حمایت های مالی خود را از دست خواهد داد.

دیپلمات ها انتظار دارند که در صورتی که فلسطینی ها طرح خود را در سازمان ملل مطرح کنند موافقت بسیاری از اعضای سازمان ملل را به دست آورند.

دیپلمات های سازمان ملل می گویند که مساله دیگری که در سازمان ملل معلق باقی مانده است، قانون منع گسترش تسلیحات هسته ای است که اسرائیل بیشترین نگرانی را بر سر آن دارد و دائما برای تصویب آن در سازمان ملل ممانعت ایجاد می کند. چرا که می ترسد نشست مربوطه به محلی برای حمله دیپلماتیک به اسرائیل تبدیل شود.

اسرائیل به رغم این که هیچ گاه نگفته است که چه تعداد کلاهک هسته ای دارد تنها رژیم خاورمیانه است که این سلاح را در اختیار دارد.

بنا بود نشست مربوط به این پرونده به زودی برگزار شود اما تا بعد از انتخابات ریاست جمهوی امریکا به تاخیر افتاد تا مشخص شود که ایالات متحده امریکا تا چه اندازه تمایل دارد که این طرح مجددا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. 

انتشار اولیه:دوشنبه 8 آبان 1391 / بازانتشار : چهارشنبه 10 آبان 1391

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا ایالات متحده امریکا


نظر شما :