آیا اوباما اسرائیل را به انزوا کشانده است

۰۵ آبان ۱۳۹۱ | ۰۵:۰۰ کد : ۱۹۰۸۳۶۹ سرخط اخبار

مشرق – پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع» در سرمقاله خود اقدامات اسرائیل را به اشکال گوناگون در جهت ترغیب و تشویق بایکوت کنندگان اسرائیل دانسته که موجب شده طی چهار سال گذشته این رژیم بیش از هر زمان دیگری از سوی جامعه جهانی منزوی شود.

این رسانه اسرائیلی در سرمقاله خود، بی اعتنایی اوباما به نتانیاهو در طول سفرش به آمریکا را الگویی برای سایر کشورها دانسته است که با در پیش گرفتن آن پیامدهای بیشتری در انتظار اسرائیل خواهد بود.

* نرفتن اوباما به تل آویو، بی اعتنایی به اسرائیل را موجه کرد
نویسنده این مقاله با اشاره به تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای عربی – اسلامی علیه رژیم صهیونیستی از جمله وضع محدودیت های صادرات و واردات، اقدامات اوباما را به اشکال گوناگون در جهت تشویق و ترغیب تحریم کنندگان اسرائیل دانسته است. این در حالی است که به اعتقاد نگارنده مقاله که از رئیس "کمپین مخالفت با تحریم اسرائیل" است، هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا تا به اندازه اوباما از تحریم کشورهای عربی علیه اسرائیل پشتیبانی نکردند. براساس قوانین داخلی صادرات و واردات ایالات متحده، «دفتر مقابله با بایکوت اقتصادی» وظیفه دارد کشورهای عربی را از تحریم اسرائیل بازدارد.

این مقاله در ادامه با اشاره به سفر اوباما به مصر، عدم سفر وی به اسرائیل که همسایه مصر است را اقدامی عملی در جهت تقویت تحریم اسرائیل قلمداد کرده و تاکید می کند که اوباما با نرفتن به اسرائیل نشان داد که بایکوت این رژیم، قابل قبول و حتی موجه است؛ سفر اوباما به اسرائیل – حتی به مدت چند ساعت – می توانست جایگاه و اهمیت اسرائیل در جامعه جهانی را بهبود بخشیده و آن را کشوری امن و با ثبات نشان دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت تصادفی نیست که تحریم کنندگان اسرائیل دوست ندارند مردم از سرزمین های اشغالی دیدن کنند و رفتارهای آمریکا در چهار سال گذشته این احساسات را شدت بخشیده است.

* نقض پیمان کمپ دیوید، رزمایش مصر در سینا و توقف ضمانت وام های اسرائیل
در ژانویه 2009 میلادی نیز اوباما از طریق جورج میشل سفیر صلح خود اعلام کرد که موقتا ضمانت وام های اسرائیل و کمک مالی به کابینه اسرائیل متوقف خواهد شد. این اقدام و مانورهای نظامی اخیر مصر در صحرای سینا که کاملا برخلاف شروط پیمان کمپ دیوید بودند نیز نشان داد در صورت تنها ماندن و شکست اسرائیل – در بعد اقتصادی و نظامی – هیچ صدایی از دیگر کشورها و آمریکا بلند نخواهد شد.

در ژانویه 2009 میلادی، رئیس جمهور اوباما از طریق سفیر صلح وقت سناتور جورج میشل به طور آزمایشی اعلام کرد که از ضمانت وام های اسرائیل و کمک مالی به این کشور خودداری می کند. این اقدام می توانست به نقض شروط پیمان کمپ دیوید بیانجامد. مانورهای نظامی اخیر مصر در صحرای سینا، که ناقض پیمان صلح کمپ دیوید است، نشان داده است که ممکن بود اسرائیل به طور یک جانبه شکست بخورد و از دیگر کشورها نیز صدایی در نیاید. در نتیجه این اقدامات، تصادفی نیست که تحریم کنندگان اسرائیل خواهان قطع کمک مالی به اسرائیل هستند.

* به رسمیت نشناختن "قدس" به عنوان پایتخت اسرائیل، تأیید فلسطینی شدن قدس
تنها چند روز پس از تکذیب این بیانیه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که خواهان ازسرگیری فوری مذاکرات صلح اسرائیل خارج از «بیت المقدس» است. جایی که اسرائیل آن را به عنوان پایتخت خود اعلام کرده است. در پی این اظهار نظر و درخواست آمریکا، تصادفی نیست که تحریم کنندگان اسرائیل می خواهند بیت المقدس را به طور کامل تحت کنترل مقامات فلسطینی درآورند و اعلام پایتختی آن از سوی اسرائیل مخالف هستند.

اوباما، در سخنرانی سالانه خود در تاریخ 27 ژانویه 2010 گفت که ما باید "قوانین کنترل صادرات را در راستای امنیت ملی اصلاح کنیم". به عنوان کارشناس تحریم کشورهای عربی علیه اسرائیل باید بگویم این سخن اوباما نوعی هشدار است زیرا صحبت از قوانینی است که تضمین می کند کالاهای تولید آمریکا با مصارف نظامی به دست کشورهایی نرسند که ممکن است از آن کالاها علیه آمریکا و هم پیمانانش، از جمله اسرائیل، استفاده کنند.

*طرح صلح خاورمیانه آمریکا؛ چیزی است که دشمنان اسرائیل می خواهند
اوباما سپس در سخنرانی خود در تاریخ 19 مه 2011 میلادی، پیشنهاد طرح صلح خاورمیانه را مطرح کرد. بنا بر این پیشنهاد اسرائیل باید به مرزهای 1967 عقب نشینی می کرد، مرزهایی که وزیر امور خارجه اسرائیل آبا ابان آن را "مرزهای آشویتس" خوانده است، چرا که بدون شک منجر به نابودی اسرائیل می شد. عربستان سعوی نیز همین طرح را در  سال 2002 برای لغو پیمان 1994 میلادی اسلو پیشنهاد داده بود، پیمانی که اعراب فلسطین هرگز آن را به طور کامل اجرا نمی کنند زیرا مستلزم به رسمیت شناختن اسرائیل است. با یک نگاه به لوگوی حکومت خودگردان فلسطین درمی یابیم که این حکومت کل اسرائیل را بخشی از "فلسطین" خود می دانند، از همین روی کشورهای عربی امضای پیمان اسلو را یک اشتباه قلمداد می کنند و طرح عربستان سعودی که دوباره از سوی اوباما مطرح شده است پیمان اسلو را لغو می کند. با وجود این پیشنهاد اوباما، تصادفی نیست که تحریم کنندگان اسرائیل خواهان دولتی فلسطینی با مرزهایی هستند که به ریشه کنی اسرائیل کمک کند. سپس آن ماجرای مشهور در تاریخ 26 ژوئیه 2012 روی داد که سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، جی کارنی، از بردن نام پایتخت اسرائیل خودداری کرد.

* خشم اسرائیل از بی اعتنایی مکرر اوباما به نتانیاهو
به تازگی نیز اوباما با رد پیشنهاد ملاقات با نتانیاهو بی اعتنایی خود را به وی نشان داد، چرا که اوباما احساس می کرد حضور در برنامه دیوید لترمن از صحبت کردن با رهبر یک کشور دیگر درباره پیشگیری از جنگی میان اسرائیل و ایران مهم تر است. اوباما با این اقدام خود این پیام را به تحریم کنندگان اسرائیل داد که بی اعتنایی به اسرائیل ایرادی ندارد.

این تنها باری نبود که این اتفاق افتاد و دلیلش نیز محدودیت زمانی به دلیل رقابت های انتخاباتی نبود. وقتی چند روز بعد در تاریخ 23 سپتامبر 2012 میلادی، در برنامه "60 دقیقه" کانال سی بی اس در این باره از اوباما سوال شد، وی گفت که اسرائیل "یکی از نزدیک ترین هم پیمانان ما در خاورمیانه است". این حرف جایگاه اسرائیل را در سطح عربستان سعودی پایین می آورد، کشوری دیکتاتوری که زنانش حق رأی دادن و رانندگی ندارند و دارای قوانین تبعیض آمیز مذهبی علیه یهودیان، مسیحیان و دیگر افراد غیرمسلمان است. گرچه اوباما تنها به دفعات انگشت شماری چنین برخوردی کرده است، اما لحن کلی دولت اوباما همواره نشانگر بی اعتنایی به اسرائیل بوده است و این دقیقاً همان چیزی است که تحریم کنندگان می خواهند.

*اسرائیل رئیس جمهور مخالف با خود را تحمل نخواهد کرد
رویکرد منفعلانه رئیس جمهور اوباما نسبت به اسرائیل به پیش روی تحریم ها کمک کرده است. درست است که تشویق های وی به نقض قوانین ضدتحریم آمریکا منجر نمی شود، اما دشمنان اسرائیل او را مشوق خود می دانند، به گونه ای که در اجلاس ملی دموکرات ها حاضران بیانه اصلاح شده ای که بیت المقدس را پایتخت اسرائیل معرفی می کرد به شدت هو کردند، هر چند گفته می شود که بنا بر اقتضای سیاسی با آن موافقت شده است.

نویسنده مقاله در پایان به صراحت اعلام می کند که اسرائیل رئیس جمهوری را که حامی و مشوق دشمنان اسرائیل باشد تحمل نخواهد کرد. اقدامی که پیش از این نیز در مورد جان اف کندی رئیس جمهور سابق آمریکا رخ داد و مخالفت های وی با هسته ای شدن اسرائیل، در نهایت با ترور مشکوک وی ختم شد.

کلید واژه ها: اسرائیل اوباما تحریم آمریکا


نظر شما :