اما و اگرهای برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی

بی بی با کارت ایران ستیزی برنده می شود؟

۲۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۰۷۷۴۸ گفتگو خاورمیانه
دکتر اسدالله اطهری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگویی با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که افراط گرایی دولت نتانیاهو به قماری سیاسی در فضای انتخابات تبدیل شده است
بی بی با کارت ایران ستیزی برنده می شود؟

دیپلماسی ایرانی: اوضاع سیاسی در سرزمین های اشغالی چندان روبه راه نیست. از نیمه ماه سپتامبر بحث انتخابات زودهنگام پارلمانی در اسرائیل مطرح شده است، آویگدور لیبرمن وزیرخارجه و رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما » تاکید دارد که چنین انتخاباتی باید هر چه زودتر برگزار شود. از سوی دیگر برخی نظرسنجی های افکار عمومی حاکی از آن بوده که حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو برنده قطعی انتخابات بعدی خواهد بود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی دائما صحبت از جنگ و تهدید ایران می کند که با این اصرار رفیق گرمابه و گلستان  یعنی امریکای در حال عبور از روزهای انتخابات را هم ناراحت کرده است. در این فضا پرواز پهبادی ناشناس در حریم هوایی رژیم صهیونیستی، انتقادهای فراوانی را به بی بی وارد کرده است. در خصوص بحث برگزاری انتخابات زودهنگام، تبعات آن و موضع گیری های تند و تیز رژیم نتانیاهو در برابر ایران با دکتر اسدالله اطهری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه، گفتگو کنیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید:

با توجه به طرح ماجرای برگزاری انتخابات زودهنگام  پارلمانی  در رژیم صهیونیستی، اوضاع داخلی این رژیم را چگونه ارزیابی می کنید؟گرفتاری دولت نتانیاهو در یک سال باقیمانده به اتمام دور قانونی این ائتلاف چیست؟

برای پاسخ به این پرسش باید کمی به گذشته نگاه کنیم و مسائلی که در سرزمین های اشغالی اتفاق افتاد. پیش از این  شاهد راهپیمایی های مردم بودیم که این اعتراض ها  با بهار عربی در کشورهای منطقه همراه و همزمان بود. بسیاری بر این باور بودند که جنبش های اجتماعی به اسرائیل هم سرایت کرده است. بنابراین مبنای تظاهرات هایی که در آنجا صورت گرفته، مشکلات اقتصادی بود که دولت وعده حل این مشکلات را داد. 
علاوه بر این وجود جریان افراط در بخش هایی از بدنه حاکمیت سبب شده تا اندازه ای جو داخلی این رژیم پر آشوب باشد و همزمان  وزیر امورخارجه اسرائیل درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را داده است.در کنار این مشکلات داخلی که در اسرائیل وجود دارد، اعتراض های اسلام گرایان و عوامل خارجی نیز وجود دارد که بر پیچیدگی های مسائل رژیم صهیونیستی افزوده است.به عنوان مثال نتانیاهو در عرصه داخلی با وزیر دفاع خود اختلاف دارد و در صحنه خارجی نیز با متحد خود همچون ترکیه بر سر مساله کشتی مرمره و یا مسائل شهرک سازی اختلافات عمده ای پیدا کرده است. چنین مسائلی موجب شده تا مساله انتخابات زودرس مطرح شود.

ماجرای ورود پهباد ناشناس به حریم هوایی رژیم صهیونیستی بلوای رسانه ای به راه انداخته و بسیاری آن را رسوایی اطلاعاتی – امنیتی برای این رژیم می دانند. در این میان موضع گیری های تل آویو علیه تهران نیز ادامه دارد. رویکرد امروز رژیم صهیونیستی در قبال ایران و تبعات توسل به چنین موضع گیری را چگونه ارزیابی می کنید؟

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که ظرف چند روز اخیر  برای نخستین بار شاهد حضور هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز آسمان اسرائیل بودیم که یکی از آنها شناسایی شده است. رادیکالیسمی که نتانیاهو سیاست های خود را بر آن بنا کرده است، امنیت ملی رژیم  اسرائیل را در معرض خطر قرار داده است. حال چنین رژیمی که آسیب پذیر است نمی تواند تهدید کننده کشور دیگری باشد.
مساله دیگر تهدید ایران در سخنرانی های نتانیاهو و رادیکالیسمی است که در دولت کنونی رژیم صهیونیستی وجود دارد. بسیاری از مردم اسرائیل مخالف این سیاست هستند و اعتراض آنها از این روست که نباید در چنین شرایطی صحبت از جنگ کرد. در چنین شرایطی این رژیم حتی بزرگ ترین متحد خود که ایالات متحده امریکاست را هم آزرده کرده است. به یاد داریم دورانی را که ریگان، یکی از روسای جمهوری امریکا، در مقاله ای نوشته بود که امریکا نباید به اسرائیل اجازه دهد تا هر تصمیمی را درباره ایران بگیرد و یا دیروز برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفت و گویی با  شبکه «نیوز مکس» هشدار داده است که هر گونه تقابل با ایران، می تواند برای ایالات متحده فاجعه بار باشد  ادامه پیدا کردن  آن نیز تا سال هایی طولانی، اقتصاد آمریکا را ویران می کند.

نتانیاهو فردی است که متحد خود یعنی امریکا را تا اندازه ای ناخشنود کرده، مذاکرات صلح رابه بن بست رسانده و در نهایت صحبت از جنگ و تهدید علیه ایران می کند. آیا در این کارنامه کاری نکته مثبتی هم برای بازانتخاب بی بی از سوی رای دهندگان اسرائیلی وجود دارد؟

باید اذعان داشت که کابینه نتانیاهو یکی از رادیکال ترین کابینه های تاریخ اسرائیل بوده است. امروزه به نظر می رسد باتوجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه و مسائلی در رابطه با دموکراتیزه شدن کشورها در همسایگی رژیم صهیونیستی رخ می دهد، ممکن است مردم در سرزمین های اشغالی نیز به نتایج جدیدی رسیده باشند که اولویت ها چیست؟ آیا مسائل اقتصادی و مشکلات داخلی را باید مدنظر قرار داد و یا بر طبل دشمنی و حمله به ایران  و یا تجاوز به خاک لبنان کوبید. مسلم است که مسائل داخلی اسرائیل است که حتی امنیت داخلی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اعمالی که اسرائیلی ها در صحرای سینا مرتکب شدند و مسائلی که در همسایگی با مصر پیش آمد، رادیکالزمی که امروزه از سوی نتانیاهو اعمال می شود، توسط افکارعمومی مورد پرسش قرار می گیرد.
بنابراین مردم بر این امر آگاهند که مسائل و مشکلات داخلی از اهمیت بیشتری برخوردار است و موضوع اصلی این است که ایران، رژیم صهیونیستی را تهدید نکرده است، اما اسرائیلی ها دائما صحبت از تهدیدات و جنگ با ایران می کنند. از سوی دیگر امریکایی ها نیز در چنین شراطی هیچ گونه تمایلی به جنگ علیه ایران نداشته و سعی دارند تا این مشکل را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند. در نتیجه می توان گفت در چنین شرایطی باید از محبوبیت نتانیاهو در داخل و در میان متحدانش کاسته شده باشد.

برخی نظرسنجی ها در داخل اسرائیل از محبوبیت نتانیاهو نسبت به سایر احزاب خبر می دهد. آیا در فضای ملتهب داخلی می توان اعتباری برای اینچنین اخباری قایل بود؟

باید ذکر شود که در میان کدام طبقه اجتماعی و در کدام مناطق این نظرسنجی انجام شده است. همانطور که می دانید نتانیاهو مجبور شد تا در انتخابات پارلمانی ائتلاف کند، بنابراین نمی توان پذیرفت که هنوز محبوب است. 
زمانی که نتانیاهو به قدرت رسید پس از شکستی بود که حیثیت اسرائیلی در جنگ با حزب الله و مسائلی در مورد عقب نشینی آنها اتفاق افتاد. بنابراین نتانیاهو تلاش کرد تا روح و روان مردم رژیم صهیونیستی را بازسازی کند. به عبارت دیگر سعی کرد به مردم بقبولاند که هنوز می توانند در جامعه جهانی جایگاهی داشته باشند. در دوران ایهود اولمرت جامعه اسرائیل آشفته بود و بر همین اساس نتانیاهو سعی داشت تا فضا را با رادیکالیسم خود ترمیم کند. اما امروزه فضا، فضای بحران های اقتصادی در منطقه و اروپاست که بر رژیم صهیونیستی هم تاثیرگذار بوده و از سوی دیگر این رژیم مشکلاتی در سطح منطقه و با برخی از متحدان خود پیدا کرده که نیاز به بازسازی و تجدیدنظر در دیپلماسی خود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

انتشار اولیه : دوشنبه 17 مهر 1391 / بازانتشار:جمعه 21 مهر 1391

کلید واژه ها: نتانیاهو رژیم صهیونیستی امریکا دكتر اسدالله اطهري


نظر شما :