عدم تاثیرگذاری تحولات کشورهای اسلامی بر انتخابات آمریکا

اوباما هنوز پیشتاز است

دکتر محمد علی بصیری، ‌استاد دانشگاه و کارشناس مسائل امریکا در گفتگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که با وجود انتشار فیلم ضداسلامی و استفاده رامنی از آن ، هنوز باراک از شانس بیشتری برخوردار است
اوباما هنوز پیشتاز است

دیپلماسی ایرانی: رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از دو متحد عادی و حتی استراتژیک است. آمریکا در دهه های گذشته از هر نظر از اسرائیل حمایت کرده است. با این حال از ابتدای روی کار آمدن اوباما این رابطه با تنش هایی روبرو ببوده است. در ماههای اخیر و با افزایش تهدیدهای اسرائیل در مورد حمله به ایران این روابط سردتر هم شده است. اخیرا که مساله  توهین به پیامبر خشم مسلمانان نسبت به امریکا را برانگیخته، گمانه زنی هایی مطرح شد که صهیونیست ها به دنبال خراب کردن چهره امریکا و به ویژه باراک  اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. دیپلماسی ایرانی با دکتر محمد علی بصیری ، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل امریکا، در خصوص روابط امریکا و اسرائیل  و تاثیر این مسئله بر فضای انتخاباتی امریکا گفتگویی داشت که در زیر می خوانید:

سطح اختلاف میان تل آویو و واشنگتن بر سر پرونده هسته ای ایران در حال حاضر تا چه اندازه است؟

اتحاد و ائتلاف میان امریکا و رژیم صهیونیستی تضعیف نشده است، اما در مورد مساله هسته ای ایران اختلاف میان آنها اساسی است؛ این اختلاف نیز به این مساله برمی گردد که همچنان نگاه امریکایی ها و اروپایی ها نسبت به مساله هسته ای ایران به عنوان یک تهدید جدی نیست که خط قرمزی و یا محدودیت زمانی تعیین کنند؛ به دلیل آنکه در گزارش های آژانس ، هیچ گونه سند و مدرکی دال بر انحرافی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

با این وجود رژیم  اسرائیل در این مساله پیشدستی می کند و قصد دارد تا با به وجود آوردن موقعیتی امریکایی ها را برای برخورد با ایران وارد میدان کند. اما به دلیل مساعد نبودن شرایط امریکا و جو منطقه و با توجه به تجربیات امریکایی ها در جنگ های گذشته منطقه خصوصا افغانستان و عراق، امروزه دیگر امریکا از ورود مستقیم نظامی به مسئله خودداری می کند و بیشتر تصمیم بر این دارد تا از طریق نمایندگان خود مسائل منطقه را حل و فصل کنند. در لیبی و سوریه نیز دیدیم که همین روش را پیاده کرده است. بنابراین خواست رژیم صهیونیستی  این است که امریکا به شکل مستقیم وارد مسئله برخورد با ایران شود و حداقل ضرب الاجلی برای ایران تعیین کند که امریکا هم مخالف این سیاست است و همین امر سبب ساز اختلاف میان آنها شده است.

 

 در اتفاق اخیر توهین به مسلمانان و خروش کشورهای اسلامی ردپاهایی از حمایت کنندگان صهیونیستی از ساخت و پخش این فیلم مشاهده می شود. هدف از این حرکت های به نام آزادی بیان و به کام افراط را چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور کل در سه دهه گذشته جنبش های اسلامی و تمسک ملت های اسلامی به اسلام سیاسی و ورود اسلام به حوزه دولت، غرب را به وحشت انداخته است. یکی از راهکارهایی که غربی ها در مقابل این مسئله داشتند، این بوده که مقدسات اسلام را از جمله قرآن، پیامبر، مبانی نظری اسلام و شخصیت ها را تخریب کنند که در حقیقت جایگاه آنها در افکارعمومی مسلمانان تنزل پیدا کند و ایده ها و آرمان های آنها تخریب شود و به تدریج  الگوهایی که غربی ها مدعی آن هستند همانند لیبرال دموکراسی و  ترویج آزادی ها بر افکار و زندگی عمومی مسلمانان حاکم شود. این مساله  از زمان  توهین سلمان رشدی شروع شد و تا به امروز هم ادامه دارد و مجموع دنیای غرب از جمله رژیم صهونیستی که متحد آنهاست در این مورد تعامل دارند و به این سمت حرکت می کنند.

آیا با توجه به اختلاف اخیر میان تل آویو و واشنگتن ،می توان احتمال داد که انتشار این فیلم شیطنتی از سوی صهیونیست ها برای تاثیرگذاری بر آمار انتخاباتی باراک اوباما بوده است؟

در سیاست هر احتمالی وجود دارد، اما از ظاهر  مسئله چنین پروژه ای بعید به نظر می رسد. چراکه فردی که این فیلم را ساخته یک فرد امریکایی هندی تبار و جزو مسیحیان  قبطی است. برخی از مسیحیان قبطی مصری با اسرائیلی ها ارتباط دارند. با این حال این احتمال وجود دارد که هدف سازندگان تاثیر بر وضعیت اوباما در انتخابات باشد؛  چرا که اوباما در آستانه انتخابات است و یکی از اهداف تاثیر بر افکارعمومی بوده است.

 رقیب اوباما وی را کارتر دوم خوانده و مشکلات امروزه خاورمیانه را ناشی از ضعیف بودن او می داند. با توجه به اتفاقاتی که اخیرا رخ داده فضای انتخاباتی امریکا را چگونه توصیف می کنید؟

همیشه میان جمهوری خواهان و دموکرات ها چنین اختلاف هایی در سیاست خارجی وجود دارد و قطعا هر دو گروه قصد دارند با این تبلیغات فضای انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. از یک نظر می توان گفت رژیم صهیونیستی به جمهوری خواهان نزدیک تر است. بنابراین این نکته ای که گفته شد در مورد هماهنگی ها برای تخریب اوباما بعید نیست که این تلاش ها صورت می گیرد تا هم وجهه اوباما در میان رنگین پوست ها و اقلیت ها که طرفدار او هستند، تخریب شود و هم در جهان اسلام و حوزه بیرونی این اتفاق بیفتد. اما با توجه به نظرسنجی ها تا به امروز همچنان وزن اوباما بیشتر است.

یعنی اوباما در سیاست داخلی خصوصا در مورد کاهش بیکاری، تورم و خدمات بیمه موفقیت هایی داشته و بحران را کاهش داده است. در حوزه بین المللی هم گرچه انتقادهایی شده و جمهوری خواهان تمامی تنش ها را به نوعی مربوط به عدم مدیریت اوباما می دانند. اما برخی از مسائل را که در دیپلماسی جمهوری خواهان وجود را داشت اوباما مدیریت کرده است که از آن جمله می توان بحث خروج نیروهای امریکایی از عراق با هزینه کم، خروج تدریجی از افغانستان، مهار برنامه هسته ای ایران با حداقل درگیری و هزینه را نام برد. به احتمال زیاد اوباما بار دیگر پیروز میدان انتخابات خواهد شد که البته تا 50 روز دیگر تلاش ها و تبلیغات رقیب، ممکن است تا اندازه ای درصد آراء را تغییر دهد.

فضای داخلی امریکا در حال حاضر چگونه است؟

فضای داخلی همچنان ضد جنگ و مداخله گری است، به دلیل آنکه هنوز آثار مداخله گری های دوره های قبل و آثار آن از جمله فشارهای اقتصادی آن بر طبقات مختلف مردم وجود دارد. البته این فشارها کاهش پیدا کرده است و دلیل عمده آن همان جنبش وال استریت است که مخالف جریان های مداخله گر بود. این جنبش بسیار قوی بود، اما افول کرده و دلیل عمده کاهش فشارهای اقتصادی بر اساس سیاست های اوباماست و امروز فقط به عنوان یک حرکت مطرح است. اما در آن دوران جو کلی مخالف دولت و وضع کلی نظام سرمایه داری و به ویژه مخالف دخالت امریکا در حوزه های بین المللی بود و باید چنین جوی ارتقا پیدا می کرد، اما جوی که امروزه وجود دارد نشان می دهد که رضایت عمومی نسبت به سیستم بهبود پیدا کرده و نارضایتی کاهش پیدا کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 16

کلید واژه ها: امریکا اوباما اسرائیل اسلام جمهوری خواهان محمدعلی بصیری


نظر شما :