توضیح یوگنی پریماکوف درباره مواضع روسیه

امریکا درباره سوریه دروغ می‌گوید

۰۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۵۷۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر امور خارجه اسبق روسیه می گوید: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خود شخصا به سازمان مرکزی امریکا دستور داده است که از مخالفان سوریه حمایت شود.
امریکا درباره سوریه دروغ می‌گوید

دیپلماسی ایرانی: یوگنی پریماکوف، وزیر امور خارجه اسبق روسیه از جمله چهره های مطرح روسی است که سال ها در امور خاورمیانه درگیر بوده است. بسیاری وی را پیام رسان یا بهتر بگوییم، سیاست گردان روسیه در طول جنگ های داخلی لبنان در سال 1975 می دانند. زمانی که با کمیل شمعون، رئیس جمهوری اسبق لبنان در جایی خارج از بیروت دیدار کرد و به او پیام اتحاد جماهیر شوروی سابق را در مورد لبنان رساند.

اکنون پریماکوف درباره تحولات جاری سوریه تبدیل به مغز سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی روسیه شده است. سیاست خارجی روسیه را ترسیم می کند و به رغم کبر سن به دقت آخرین تحولات منطقه را زیر نظر دارد. می گوید که سوریه را به خوبی زیر نگاه خود دارد و به هیچ وجه اجازه نمی دهد که این بار در سوریه امریکایی ها و متحدان اروپایی شان سر روسیه کلاه بگذارند.

وی که مناظره اش با هنری کسینجر در ابتدای تابستان در نشست اقتصادی سنپترزبورگ بازتاب گسترده ای داشت این بار در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر روشن تر سیاست های جاری در سوریه را تفسیر می کند. وی در این باره می گوید: «آن چه در سوریه می گذرد یک جنگ داخلی تمام عیار است که در آن نیروهای خارجی به طور گسترده ای نقش دارند. نظام بشار اسد علاوه بر این که با نیروهای مسلح مخالف خود مبارزه می کند با عده ای مزدور و پول بگیر از خارج نیز در حال جنگ است.»

وی در این باره می افزاید: «باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خود شخصا به سازمان مرکزی امریکا دستور داده است که از مخالفان سوریه حمایت شود. این یک دخالت آشکار و فاجعه آمیز در امور داخلی سوریه است، کشوری که استقلال دارد و باید به استقلال آن احترام گذاشت و نباید به هیچ شکل از سوی هیچ کشوری چه ایالات متحده امریکا چه کشورهای دیگر مورد تهدید قرار بگیرد.»

پریماکوف درباره کشورهای دیگر درگیر در سوریه نیز می گوید: «عربستان و قطر از شورشیان حمایت مالی می کنند و ترکیه نیز از آنها حمایت های گسترده ای به عمل می آورند. در سوریه یک جنگ داخلی تمام عیار جریان دارد که هزینه ها و ضررهای آن را شهروندان عادی سوریه می پردازند.»

وی در توضیح مواضع روسیه نیز می گوید: «روسیه تنها موضع صحیح در وضعیت کنونی را پیش گرفته است. من اگر همین الآن نخست وزیر یا وزیر امور خارجه بودم هم همین موضع را می گرفتم. البته این بدان معنا نیست که با اتخاذ چنین موضعی قطعا برنده خواهیم شد. هدف ما رسیدن به سود به هر قیمتی در این درگیری نیست. چرا که مواضع ما اخلاقی است و جوهره آن محافظت از زندگی ملیون ها انسانی است که در سوریه و منطقه زندگی می کنند. همچنین هدف ما حفظ ثبات منطقه است که یکی از مهم ترین مناطق دنیا محسوب می شود. این تنها موضع ممکن در این وضعیت کنونی است. اما این که نتایج چنین نتیجه ای چه خواهد بود، تکرار می کنم هیچ چیز مشخص نیست. کسی نمی داند که آیا به عدالت خواهیم رسید یا خیر. این موضع سختی برای ما است برای این که روابط حسنه مان را با بسیاری از کشورهای عربی دیگر از دست خواهیم داد.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر اسد سقوط کند آن گاه چه خواهد شد؟ گفت: «چرا کشورهای مختلف عربی در اتحادیه عرب از مخالفان اسد حمایت می کنند؟ برای این که آنها نمی خواهند اسد موفق شود، این مساله باعث خواهد شد تا یک کمربند شیعی در منطقه شکل بگیرد که شامل ایران، عراق، سوریه و لبنان خواهد بود. در لبنان جمعیت شهروندان شیعی با سرعت بیشتری نسبت به دیگران افزایش خواهد یافت. حزب الله یک نهاد شیعی است. طایفه علوی در سوریه به شیعیان بسیار نزدیک است. در عراق، دولت مرکزی در دست نیروهای شیعه است. کشورهای عربی از چنین چیزی می ترسند، برای همین مواضعشان همواره لحن سنی دارد. اگر اسد سقوط کند، نظام سنی ای در دمشق به روی کار خواهد آمد که با اکثریت علوی ها درگیر خواهد شد و این درگیری بر خلاف تصور عده ای فقط شامل حزب بعث نمی شود بلکه شامل هر آن کسی که اعتقادات دینی آنها را تایید نکند، نیز خواهد شد. چرا القاعده به حمایت از جریان های مسلح مخالف نظام برخواسته است؟ برای این که القاعده یک سازمان سنی است.»

وزیر امور خارجه اسبق روسیه تاکید می کند، ادعای غرب مبنی بر این که از مخالفان حمایت می کند چون می خواهد که دموکراسی و ثبات در سوریه به سر کار آید به هیچ وجه درست نیست و در صورت کنار رفتن اسد نه دموکراسی حاکم می شود نه ثبات به وجود می آید.

کلید واژه ها: سوریه روسیه لبنان


نظر شما :