اوباما فشار را بر ایران افزایش داد

بانک های عراق و چین هدف تحریم های جدید

۱۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۰۴۹۵۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
خبر تحریم بانک های خارجی همکاری کننده با بخش نفت ایران در حالی منتشر می شود که اوباما در ماه های اخیر به شدت از سوی رقیب جمهوریخواه خود به دلیل سیاستی که در قبال ایران اتخاذ کرده، مورد انتقاد قرار داشته است.
بانک های عراق و چین هدف تحریم های جدید

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آستانه جلسه کنگره برای رای گیری در خصوص بسته جدید تحریم ها علیه ایران، از تحریم بانک های خارجی خبر داد که به فروش نفت ایران کمک می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از اهداف اصلی تحریم های جدید کشور چین و بانک هایش است. چرا که چین یکی از خریداران بزرگ نفت ایران به شمار می رود.

خبر تحریم بانک های خارجی همکاری کننده با بخش نفت ایران در حالی منتشر می شود که اوباما در ماه های اخیر به شدت از سوی رقیب جمهوریخواه خود به دلیل سیاستی که در قبال ایران اتخاذ کرده، مورد انتقاد قرار داشته است. میت رامنی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا ادعا می کند که اوباما به اندازه کافی در مورد ایران قاطع نبوده است.

اوباما در بیانیه ای اعلام کرده است که آمریکا در مورد یافتن راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته ای ایران متعهد است اما در عین حال تصمیم گرفته فشار را بر تهران افزایش دهد. وی مدعی شده است در صورت ادامه رویکرد کنونی جمهوری اسلامی، آمریکا و متحدانش بدون تردید پیامد ها را برای ایران افزایش می دهند.

تحریم های جدید اوباما بانک های خارجی را هدف قرار می دهد که به نقل و انتقال پول نفت ایران کمک می کنند. کمک به نقل و انتقال مالی شرکت ملی نفت ایران و نفت ایران نیز از جمله مواردی است که بانک های خارجی به دلیل آن تحریم خواهند شد.

این اقدام اوباما بر مبنای تحریم های مصوب دسامبر گذشته شکل گرفته است که تا کنون خریداران در ژاپن، کره جنوبی و هند را بر آن داشته تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند. چین نیز در اوایل سال جاری به بهانه اختلاف نظر بر سر مفاد قرارداد ها، خرید نفت از ایران را کاهش داد.

گفتنی است در قانون جدید تحریم ها نیز مانند قانون قبلی، برای کشور هایی که به طور محسوسی واردات نفت از ایران را کاهش دهند، معافیت تحریمی در نظر گرفته شده است.  

گزارش ها حاکی از آن است که تحریم جدید اوباما بانک کونلون چین و بانک اسلامی ایلاف عراق را به دلیل ارائه خدمات به بانک های ایرانی نشانه گرفته است. دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در بخش اطلاعات مالی ابراز امیدواری کرد اقدامات جدید اوباما بر توانایی این دو بانک برای فعالیت در سراسر جهان تاثیر منفی به همراه داشته باشد.

واکنش تند چین

این در حالی است که واکنش تند و جدی چین به تحریم آمریکا حاکی از این واقعیت است که پکن نمی خواهد روابط تجاری خود با ایران را تحت تاثیر مساله هسته ای قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این زمینه اظهار داشت: آمریکا از قوانین داخلی برای تحریم یک موسسه مالی چینی استفاده می کند و این نقض قوانین بین الملل است و به منافع چین آسیب می زند. وی همچنین خاطرنشان کرد این تحریم ها بر روابط دوجانبه آمریکا و چین نیز تاثیرگذار است. البته سخنگوی وزارت امور خارجه چین به جزئیات این پیامد ها اشاره ای نکرد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اخیرا مدعی شده است که تحریم ها در متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران موثر نبوده و باید گزینه نظامی را مورد توجه قرار داد. اما مقامات آمریکایی ادعا می کنند که تحریم ها بر ایران تاثیرگذار بوده و باید زمان بیشتری را برای حصول نتایج در نظر گرفت.

گفتنی است کنگره آمریکا نیز امروز ( چهارشنبه) طرح مورد توافق سنا و مجلس نمایندگان به منظور اعمال تحریم های گسترده تر علیه صنعت نفت ایران را به رای می گذارد. در این طرح کمک به صادرات نفتی ایران از طریق حمل و نقل محموله ها یا ارائه خدمات بیمه ای و همچنین استفاده از طلا برای پرداخت هزینه نفت خریداری شده از ایران، ممنوع اعلام شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

کلید واژه ها: تحریم آمریکا چین ایران باراک اوباما


نظر شما :