هیاهوی تازه واشنگتن پست با نزدیک شدن به مذاکرات تهران-غرب

چرا ایران رادار تانکرهای نفتی را خاموش کرد؟

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۰۱۲۶۰ اخبار اصلی
به گفته آنها ماهواره های جاسوسی آمریکا و دیگر سیستم های نظارتی به آسانی می توانند کشتی های بزرگ در آب های آزاد را شناسایی کنند و خاموش بودن سیستم ردیابی ماهواره ای آنها مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کند.
چرا ایران رادار تانکرهای نفتی را خاموش کرد؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دولت های غربی به دنبال اعمال تحریم ها بر صادرات نفتی ایران هستند، جمهوری اسلامی به طور روزمره سیستم های ردیابی ماهواره ای تانکر های نفتی اش را در یک ماه گذشته خاموش کرده است. مقامات و تحلیلگران غربی ادعا می کنند که این اقدام به منظور دور زدن تحریم ها انجام می شود.

به گزارش  آژانس بین المللی انرژی، این تاکتیک غیر متداول از اوایل ماه آوریل آغاز شده و یک چهارم ناوگان تانکری ایران را شامل می شود. اما این اقدام نقض قوانین دریایی به شمار می رود.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات امنیتی و دیپلمات های آمریکایی گزارش می دهد که فشار تحریم ها مشتریان نفتی ایران را محدود کرده و به همین دلیل ایران ناچار شده نفت را در تانکر های شناور روی آب که مقصدی برای آنها تعیین نشده، ذخیره کند.

برخی بر این گمانند که تانکر های مملو از نفت با سیستم های رادار خاموش نشان دهنده کارایی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی است و این در حالی است که سوم خرداد ماه مذاکرات هسته ای ایران با 6 قدرت جهانی در بغداد برنامه ریزی شده است.

دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا با اشاره به آنچه که  ایزوله دیپلماتیک، اقتصادی و مالی ایران می خواند، ادعا می کند که تردیدی در تاثیر تحریم ها بر ایران و نقش آن در بازگرداندن تهران پای میز مذاکره وجود ندارد. وی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که بحران نفتی برای ایران به دیگر بخش های اقتصاد هم سرایت کرده و افزایش هزینه های مصرفی و نرخ بیکاری این نظریه را تایید می کند.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی که روز جمعه منتشر شده، این نکته خاطرنشان شده است که تولید نفتی ایران در ماه آوریل حدود 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده اما بخش قابل توجهی از نفت ایران به فروش نرفته و در ذخایر فرا ساحلی شناور است. همچنین در ماه مارس و آوریل روزانه بین 450 تا 800 هزار بشکه نفت به این ذخایر افزوده شده است. علاوه بر این در ماه های اخیر حدود 20 تا 25 میلیون بشکه به ذخایر فراساحلی ایران اضافه شده است.

کاهش خرید مشتریان بزرگ؟

هرچند برخی از مشتریان نفتی ایران مانند ترکیه و آفریقای جنوبی میزان خرید نفت از ایران را افزایش داده اند اما دیگر مشتریان بزرگ ایران شامل ژاپن و کره جنوبی به تدریج خرید نفت را کاهش داده اند. اروپا نیز خرید نفتی خود را در مجموع به بیش از نصف کاهش داده و این در حالی است که در گذشته حدود 700 هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد می کرد. هند هم دیگر مشتری نفتی ایران است که میزان واردات را کاهش داده و همچنان از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارد تا مقادیر کمتری نفت از ایران خریداری کند.

با این حال برخی کارشناسان می گویند ایران در سه ماه سوم سال جاری می تواند با سهولت بیشتری نفت تولیدی را به فروش برساند چرا که به طور معمول در این زمان از سال تقاضا برای خرید افزایش می یابد.

امکان ردیابی رادارهای خاموش

طبق قوانین دریایی تانکر های نفتی باید سیستم های ردیابی ماهواره ای خود را روشن نگهدارند تا از سوانح و تصادف ها جلوگیری شود. هرچند گزارش ها حاکی از آن است که ایران سیستم های رادار ماهواره ای تانکر ها را به طور روزمره خاموش کرده است اما مقامات آمریکایی این اقدام را بین نتیجه توصیف کرده اند. به گفته آنها ماهواره های جاسوسی آمریکا و دیگر سیستم های نظارتی به آسانی می توانند کشتی های بزرگ در آب های آزاد را شناسایی کنند و خاموش بودن سیستم ردیابی ماهواره ای آنها مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 


نظر شما :