اختلافات ایران و اعراب منجر به حمایت از حمله به ایران نمی‌شود

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۰۱۰۹۸ سرخط اخبار

یک تحلیلگر گلف‌نیوز اذعان کرد که اعراب، ایران را کشور همسایه خود می‌دانند که همسایه آنها بوده و خواهد بود و نقشی مهم در منطقه خواهد داشت، لذا در کوچه و خیابان‌های کشورهای عربی از حمله به ایران به دلایل متعدد حمایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه اماراتی گلف‌نیوز در گزارشی به قلم "وداه خانفر"، مدیر سابق تلویزیون الجزیره و همکار فعلی موسسه خبری گاردین، اذعان کرد که اعراب نگران برنامه هسته‌ای ایران نیستند.

بنابراین گزارش، مقاله خانفر که مقاله‌ای دوپهلو است، در عین برخی محتوای ضدایرانی خود، دربرگیرنده برخی واقعیات جالب نیز هست. یکی از این مسائل رویکرد و نگاه مثبت جوامع عربی به انقلاب اسلامی ایران است.

خانفر اذعان می‌کند که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جهان عرب با استقبال مواجه شد و این در حالی بود که اکثریت ایرانیان شیعه‌مذهب و اکثریت اعراب سنی‌مذهب بودند. این انقلاب مدلی از یک اقدام جمعی بود که یکی از مستبدترین رژیم‌های منطقه را سرنگون کرد. زمانی که جنگ عراق علیه ایران در سال 1980 آغاز شد، بخش عمده‌ای از مردمان عرب همچنان نگاهی مثبت نسبت به ایران داشتند.

این نویسنده عرب همچنین تصریح کرده است که با حمایت ایران از مردم لبنان و فلسطین علیه رژیم اسرائیل، محبوبیت ایران در بین اعراب فزونی نیز یافته است. در جریان جنگ 2006 بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، "محمود احمدی‌نژاد" و "سید حسن نصرالله"، دو تن از محبوب‌ترین چهره‌ها در میان مردمان سنی مذهب شهر قاهره، پایتخت مصر بودند.

خانفر با بیان اینکه اعراب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای خود تلقی نمی‌کنند، به نظرسنجی اکتبر 2011 اشاره کرد که نشان می‌داد 64 درصد از اعراب ادامه برنامه هسته‌ای را حق ایرانیان قلمداد می‌کنند. این نظرسنجی از سوی "شبلی تلهامی" در دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده بود.

این نویسنده عرب همچنین تصریح کرده است که اگر اسرائیل صاحب سلاح هسته‌ای است، پس این حق تمام کشورهای منطقه است که به‌دنبال این سلاح باشند و اگر قرار به شکل نگرفتن مسابقه تسلیحاتی است، اسرائیل باید خلع سلاح شود.

بنابراین گزارش، اعراب ایران را کشور همسایه خود می‌دانند که همسایه آنها بوده و خواهد بود و نقشی مهم در منطقه خواهد داشت، لذا در کوچه و خیابان‌های کشورهای عربی از حمله به ایران به دلایل متعدد حمایت نمی‌شود.

این مقاله در عین اینکه ایران را متهم به دخالت در امور برخی کشورهای عربی و توسعه‌طلبی کرده، تصریح می‌کند که اعراب می‌خواهند اختلافاتشان را با ایران از طریق مسالمت‌آمیز حل کنند.

در این گزارش، همچنین با اشاره به انقلاب‌های عربی تصریح شده که تجاوز نظامی به ایران، توجه از نیازهای این انقلاب‌ها را به نیازهای جنگی جلب کرده و به ضرر این انقلاب‌ها است. به نوشته خانفر، جنگ بهار عربی را به پاییز خاورمیانه بدل خواهد کرد. رسانه‌های عربی و غربی از انقلاب‌های جهان عرب تحت عنوان بهار عربی یاد می‌کنند.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که با درافتادن با ایران، اعراب خود را با یک واقعیت تلخ امنیتی مواجه خواهند دید.




نظر شما :