رهبران اسرائیل برای ماندن در قدرت به ایران حمله نمی‌کنند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۰۱۰۸۸ سرخط اخبار

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای موضوع ایران را دشوارترین موضع برای مقامات رژیم صهیونیستی دانسته و عنوان می‌کند که درگیر شدن با ایران موجب بر هم خوردن ثبات جهانی است.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مقاله‌ای به قلم "زوی بارل" تحلیلگر خارمیانه و خبرنگار با سابقه این روزنامه، ضمن بعید دانستن حمله به ایران، مقامات رژیم صهیونیستی را از حمله به ایران منع کرد.

بارل در ابتدای این مقاله می‌نویسد: اگر برنامه هسته‌ای ایران یک تهدید برای موجودیت اسرائیل به شمار می‌رود، قیمت نفت تهدیدی استراتژیک برای اقتصاد اروپاست؛ آیا اسرائیل باید برای رفع تهدید از خود، خود را به دشمنی برای کل دنیا تبدیل کند؟

ما یک سال است که منتظر تابستان در ایران هستیم، و ماه‌ها و روزها را در حالی می‌شماریم که در مورد حمله یا عدم حمله به ایران گیج شده‌ایم. ما فکر می‌کردیم که در عرض سه ماه و نیم و در دوره انتخابات قادر خواهیم بود این هدیه را دریافت کنیم که بفهمیم آیا به ایران حمله خواهیم کرد یا نه.

بارل سپس ادامه می‌دهد که دولت کنونی رژیم صهیونیستی تهدیدی فراتر از ایران است. و رهبرانی دارد که اسرائیلی‌ها را در موضوع ایران دور می‌زنند.

• نشانه‌های عدم حمله به ایران ظاهر شده است

او اشاره می‌کند که رهبران رژیم صهیونیستی حداقل برای ماندن در قدرت به ایران حمله نمی‌کنند و اولین نشانه برای عدم حمله به ایران را صحبت چند هفته پیش ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می داند، که گفته بود اسرائیل در موضوع حمله به ایران باید انتخابات آمریکا را نیز در نظر بگیرد. به عقیده بارل این اظهار نظر، به معنای به تعویق انداختن تاریخ حمله حداقل تا ماه نوامبر است. او عنوان می‌کند که پس از این نشانه بود که نشانه‌های دیگری هم از به تعویق افتادن حمله به ایران ظاهر شد؛ تا حدی که ایرانی‌ها مذاکرات هسته‌ای استانبول را گامی به جلو دانستند.

وی به نتایج مثبت مذاکرات استانبول اشاره می‌کند و عنوان می‌کند که نمایندگان شش کشور مذاکره‌کننده که آمریکا هم یکی از آن‌ها بود، نسبت به انعطاف‌پذیری ایران بسیار امیدوار بودند. آن‌ها از راضی شدن ایرانیان بر سر موضوع غنی‌سازی اورانیوم تحت تاثیر قرار گرفته بودند.

او به صحبت‌های علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان پس از مذاکرات استانبول می‌پردازد و عنوان می‌کند که مدت‌ها بود که چنین صحبت‌هایی از پیشرفت و حرکت رو به جلو در مذاکرات نشنیده بودیم.

• رئیس جمهور جدید فرانسه مخالف حمله به ایران است

نتایج انتخابات در یونان و فرانسه نیز از دیگر مواردی است که این نویسنده صهیونیست از آن به عنوان دلیلی بر احتمال کم حمله به ایران، صحبت می‌کند. بارل می‌نویسد: همینطور، نتایج انتخابت فرانسه و یونان هر دو احساسی مشترک درباره ایران تداعی می‌کند. "فرانسوا اولاند" (رئیس جمهور تازه انتخاب شده فرانسه) با وجود اینکه بارها مخالفت خود با دست‌یابی ایران به سلاح هسته ای را اعلام کرده، اما مخالف مداخله نظامی در ایران است. او بر خلاف سارکوزی که متحد محافظه‌کاران آمریکایی نظیر جورج بوش بود، به روابط آرام اتحادیه اروپا و ایران معتقد است. او به طور کلی مخالف مواضع تهاجمی نیکلا سارکوزی است، موضعی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز با آن موافق است. انتخاب اولاند می‌تواند شروعی باشد بر ایجاد شکاف و اختلاف در سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران.

• بدترین خبر برای اروپا اعلام حمله به ایران است

وی به این نکته اشاره می‌کند که تهدیدات اسرائیل برای حمله به ایران، موجب افزایش قیمت نفت می‌شود و بدترین خبر برای اروپا این است که اسرائیل اعلام کند که قرار است به ایران حمله کند.

• افزایش قیمت نفت، تهدیدی استراتژیک برای اروپا

اگر برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی بر موجودیت اسرائیل است، قیمت نفت تهدیدی استراتژیک بر اقتصاد اروپا است، که همین امر این انتظار را از براک اوباما به وجود می‌آورد که متحد خود را آرام کند. این یک موضوع کوچک مثل مذاکرات صلح یا توقف شهرک سازی‌ها نیست. ثبات جهان، بازارهای بورس به آنچه که ایران می‌گوید و اسرائیل انجام می‌دهد وابسته است.

این هرم ملاحظات، اسرائیل را با سخت‌ترین مسئله روبرو کرده: آیا باید با وجود تهدید وجودی ایران، از حمله دست کشید (تهدیدی که مقامات رسمی بر سر واقعی بودن آن با هم در نزاع هستند.)؟ یا باید حمله کرد و خود را تبدیل به دشمن دنیا کرد؟ این تصمیم حداقل تا تابستان 2013 معلق می‌ماند. اما اگر این حمله باز هم به تعویق بیفتد احتمالا این تهدید یک تهدید واقعی نیست. تهدیدی که احتمالا تنها یک توهم است.




نظر شما :