پوتین روسیه را به چین نزدیک می کند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۹۰۰۹۴۸ سرخط اخبار

خبرگزاری رسمی چین در مطلبی درباره آغاز سومین دوره ریاست جمهوری ' پوتین'، پیش بینی کرد همکاری های پکن و مسکو در مسایل بین المللی از جمله حل موضوع هسته ای ایران از راه مذاکره بیشر می شود.
به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روز دوشنبه در گزارشی نوشت : اگرچه برخی در غرب بسیار تلاش کردند تا مانع موفقیت پوتین در انتخابات ریاست جمهوری شوند، اما پیروزی وی نشان دهنده حمایت اکثر مردم روسیه از وی است.

شین هوا با پیش بینی تحکیم بیشتر روابط بین چین و روسیه در دوران پوتین ، تاکید کرد که هر دو کشور از اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند و برای ثبات منطقه ای همکاری می کنند.
این خبرگزاری با اشاره به اینکه پکن و مسکو هر دو از مذاکرات برای حل صلح آمیز موضوع هسته ای ایران حمایت می کنند،
تصریح کرد: چین و روسیه همچنین خواستار تلاش های مشترک برای پایان دادن به بحران سوریه هستند و مواضع آنها با یکدیگر در مسایل بین المللی نزدیک است.
شین هوا تصریح کرد: از همه مهم تر اینکه، چین و روسیه مخالف نظام تک قطبی و خواستار پیشبرد فرایند چند قطبی در جهان هستند و از سلطه جویی بیزارند و هژمونی برخی کشورهای بر جامعه بین المللی را برنمی تابند.
این خبرگزاری همچنین نوشت، پکن و مسکو به طور مشترک به پیشبرد اصلاحات در نظام مالی و اقتصادی جهان کمک می کنند.
دهمین سالگرد انعقاد پیمان همکاری دوستی و حسن همجواری بین چین و روسیه در آبان ماه سال گذشته شاهد رویداد مهم سفر 'ولادیمیر پوتین ' به پکن بود.
کارشناسان در اهمیت سفر پوتین به پکن طرح یک محور را کافی دانستند و آن وتوی قطعنامه پیشنهادی غرب علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل توسط دو کشور و در آستانه سفر مرد قدرتمند روسیه به پکن بود.

کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی پکن و روسیه بیش از پیش دریافته اند که تعمیق مناسبات دوجانبه می تواند برای آنان در برابر آمریکا و غرب توازن راهبردی برقرار کند.
این توازن راهبردی می تواند برای طرفین منافع سرشار سیاسی - اقتصادی به همراه داشته باشد.
به گفته ناظران سیاسی ، سیاست واقع گرایانه به رهبران چین و روسیه کمک کرده با بهره گیری از برخی تجارب تلخ گذشته، نه تنها بر نگرانی های ایدئولوژیک و امنیتی غلبه کنند، بلکه در شرایط بحران کنونی جهان مسیر اتحاد راهبردی را در پیش بگیرند.
موضوع مشارکت راهبردی مبتنی بر همکاری میان دو کشور تعامل آنان را در مسایل مهم منطقه ای و جهانی تقویت خواهد کرد که نمونه آن در ماه های قبل در شورای امنیت و در وتوی قطعنامه ضد سوری رخ داد که باعث شوکه شدن غرب بخصوص آمریکایی ها شد.

 

نظر شما :