پاسخ وزارت اطلاعات به دیپلماسی عمومی امریکا

۰۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۲۹۷۶ آمریکا
وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای مبنی بر کشف و انهدام یک شبکه جاسوسی وابسته به امریکا و بازداشت 30 جاسوس متعلق به سازمان سیا، نمایش قدرتی از حضور علی مصلحی در این وزارتخانه و پاسخی به حمایت اخیر ایالات متحده از شهروندان ایرانی ارائه داد.
پاسخ وزارت اطلاعات به دیپلماسی عمومی امریکا
دیپلماسی ایرانی: طی یک ماه گذشته و به دنبال بحث هایی که در داخل و درون هیات دولت شکل گرفت، رسانه های غربی تلاش زیادی به خرج دادند تا هم رئیس دولت و هم وزیر اطلاعات را در معرض تهاجم و تبلیغات منفی قرار دهند و از تضعیف دولت و دودستگی در وزارت اطلاعات سخن برانند.

مشکلات پدید آمده درون دولت که با استعفای چند ساعته وزیر اطلاعات و سپس حکم به بازگشت او از سوی رهبر انقلاب آغاز شد و به مناقشاتی میان دولت و مجلس و ظهور منتقدانی تازه برای محمود احمدی نژاد منجر شد، روز گذشته با اعلام خبری از روابط عمومی وزارت اطلاعات تا اندازه ای محو شد و اقتدار و صلابت دستگاه اول امنیتی کشورمان را به نمایش گذاشت.

این نمایش قدرت به ویژه پس از دستگیری پرسروصدای اسامه بن لادن توسط عوامل سیا و جلوه گری دستگاه های امنیتی ایالات متحده در عرصه جهانی، از این جهت موثر و به موقع بود که یکی از مهم ترین جوانب آن دستگیری جاسوسان امریکایی بود. درواقع یکی از نکاتی که از این اطلاعیه فهمیده می شود این است که دست کم در این منطقه و منطقه حوزه نفوذ و قدرت ایران، دستی بالای دست امریکا هست که بر فعالیت ها و چشم چرانی های این کشور نظارت دقیق و قاطعانه دارد.

اطلاعیه وزارت اطلاعات در روزی منتشر شد که علی مصلحی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود "مساله‌ میان شما و رئیس‌جمهور به کجا کشید؟" گفته بود: "این مساله قهر و آشتی نبود بلکه مساله داخلی بود که حل شد." به نظر می رسد اختلافاتی که بر سر این وزارتخانه بروز کرد کم کم از بین می رود و علی مصلحی که به خواسته و فرمان رهبری در پست خود ابقا شد، به زودی خبرسازتر از گذشته می شود و با قدرت نمایی تازه ای به دولت بازخواهد گشت.

البته مصلحی چند روز قبل نیز با اعلام نظر درمورد مرگ اسامه بن لادن خبرساز شد و تلاش کرد اشراف و قدرت وزارت اطلاعات را به رخ حریفان و رقیبان بکشد. اما اطلاعیه ای که دیروز اعلام شد از یک فرایند پیچیده عملیاتی و درک سیاست خارجی حکایت داشت و فراتر از یک اعلام نظر یا موضع گیری خشک و خالی بود.

خبر مربوط به متلاشی شدن یک شبکه‌ پیچیده‌ جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی امریکا بود که طبق اعلام وزارت اطلاعات، توسط تعداد قابل توجهی از برجسته‌ترین افسران اطلاعاتی عملیاتی سازمان سیا در چند کشور جهان راه‌اندازی شده بود و با استفاده از پوشش‌ها و دام‌های گوناگون از قبیل ارائه‌ ویزا، وعده‌ اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از کشور و نیز با پوشش مراکز کاریابی درصدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه‌ اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آنها بود.

در این اطلاعیه آمده بود: از انبوه اطلاعات حاصل از شبکه‌ مذکور مشخص شد که افسران سازمان سیا با بهره‌گیری از پایگاه‌های متعدد و متنوع اطلاعاتی و نیز با استفاده از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های امریکا در چندین کشور (به ویژه امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه) ضمن تعقیب هدف جمع‌آوری اطلاعات از مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و از حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیوتکنولوژی در عین حال گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله‌های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات کشور، فرودگاه‌ها و گمرکات کشور، امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی و مواردی از این قبیل را نیز به عنوان دیگر اهداف اطلاعاتی به عوامل خود ابلاغ کرده بودند که جمع‌آوری اطلاعات ریز پیش گفته دقیقا در راستای عملیاتی و خرابکارانه سازمان سیا بوده است.

خبر کشف و انهدام چنین شبکه گسترده ای درست پس از آن اعلام شده است که باراک اوباما و وزارت خارجه امریکا از تسهیل ورود دانشجویان ایرانی به ایالات متحده و افزایش مدت حضور آنها در این کشور خبر داده و آن را امتیازی برای نخبگان و شهروندان ایرانی در مقابل حاکمیت دانسته اند. این تصمیم امریکا که آشکارا نوعی دهن کجی به دولت و حاکمیت ایران به شمار می رفت و کوشش داشت شهروندان ایرانی را در برابر نظام سیاسی‌شان قرار دهد، حالا با اطلاعیه کوبنده وزارت اطلاعات پاسخ صریح و قاطعی گرفته است. وزارت اطلاعات جزئیاتی را از شبکه دستگیر شده منتشر کرده است که مستقیما به فریب شهروندان برای ارائه ویزا، وعده اقامت و اشتغال و تحصیل در خارج از کشور مربوط می شود.

درواقع پس از آنکه اخبار مربوط به امتیازدهی دولت امریکا به دانشجویان و شهروندان ایرانی با تبلیغات فراوان همراه شد و رسانه های فارسی زبان بیگانه نیز آن را نشانه اعتماد امریکا به مردم ایران توصیف کردند، وزارت اطلاعات ایران با درک هدف و نیت واقعی این اقدام، دست به عکس العمل زده و شریان های ارتباطی احتمالی و دیپلماسی عمومی امریکا را در ایران با ضربه ای متقابل پاسخ داده است.

دیپلماسی عمومی امریکا فرایندی برای ایجاد ارتباط با مردم کشورهای خارجی بویژه مردم کشورهایی است که دولت هایشان دیوارهای سختی برای نفوذ دیپلماسی یا رسوخ ارزش های بین المللی به داخل ایجاد کرده اند. اوباما و دولت امریکا پس از حوادث مربوط به انتخابات سال 88 دیپلماسی عمومی خود را در قبال ایران تقویت کردند و علاوه بر اینکه میزبان تعدادی از ایرانیان مهاجر شدند، در پی جذب نیروهای فکری در داخل ایران هستند تا از مخالفت هایی که با دولت و حاکمیت در ایران وجود دارد استفاده کرده و مدیریتی دورادور را در این زمینه اعمال کنند.

پس می توان گفت بخشی از اطلاعیه وزارت اطلاعات، ناظر به واکنش به این روند بوده است. ضمن اینکه دستگیری تعدادی جاسوس و شناسایی جاسوسانی دیگر در کشورهای مختلف پاسخی به تحرکات اطلاعاتی امریکایی ها و نمایش قدرتی در مقابل آنهاست.

یک نماینده مجلس در توصیف گستردگی این عملیات از تعبیر "ورود ایران به مرحله جدید ضد جاسوسی" استفاده کرده است. کرمی راد عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: متلاشی کردن شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا نشان داد که فعالیت ضدجاسوسی ایران وارد مرحله جدیدی شده است.

شکی نیست که اقتدار جاری و ساری در این خبر و تشریح جزئیات عملیات ماموران اطلاعات، پس از واقعه مرگ بن لادن و نیز امتیاز تازه دولت امریکا به دانشجویان ایرانی، یک اقدام هدفمند و خنثی کننده و پاسخی به رندی امریکایی ها در جنگ نرم اخیرشان علیه ایران به شمار می رود.

 

نظر شما :