اختلاف بر سر ایجاد پایگاه نظامی دائمی امریکا

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۲۱۸۴ آسیا و آفریقا
بحث ایجاد پایگاه دائمی نظامی امریکا در افغانستان موجب اختلاف نظرهایی در افغانستان شده است. این اختلاف و تضاد آرا نه تنها در جامعه و مطبوعات بلکه در میان مسئولان دولتی این کشور نیز مشاهده می شود
اختلاف بر سر ایجاد پایگاه نظامی دائمی امریکا

دیپلماسی ایرانی: چند روز پیش یکی از معاونین وزارت خارجه افغانستان که به تازگی از تهران به کشورش بازگشته بود، در اظهاراتی به نگرانی های ایران از تاسیس پایگاه دائمی امریکایی ها در افغانستان اشاره کرد و گفت: دولت به همسایگان تضمین می دهد که این پایگاه علیه هیچ کشوری نخواهد بود. وی در عین حال اعلام کرد که صلاح خویش خسروان دانند و تصمیم در این باره را خود دولت افغانستان خواهد گرفت، نه همسایه ها.

او تلویحا موافقت دولت متبوعش را با ایجاد پایگاه موردنظر اعلام کرد. شرایط افغانستان هم به گونه ای است که هنوز قادر به ایجاد ثبات و اتکا بر نیروهای صرفا داخلی نیست و ترجیح می دهد در مسائل امنیتی و نظامی روی قوای خارجی و اتحاد با امریکا حساب باز کند.

اما گویا بخش هایی از درون دولت با این برنامه مخالف اند و هم‌صدا با منتقدان، بر در دست گرفتن اختیار عمل و خروجی نظامی های خارجی اصرار دارند و استقرار پایگاه دائمی امریکا را در خاک کشوران منافی استقلال و استحکام خود می دانند.

روز یکشنبه مقام های بلندپایه وزارت های داخله (کشور) و دفاع افغانستان به خواسته کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) این کشور، به مجلس فراخوانده شدند تا در مورد علت افزایش حملات مخالفان مسلح و راه های جلوگیری از آن توضیح دهند.

وزیر داخله افغانستان علاوه بر اینکه در مورد وضعیت امنیتی کشور و راه های جلوگیری از فعالیت و تحرکات مخالفان مسلح در این کشور به مجلس نمایندگان توضیحاتی ارائه داد، مخالفت خود را با ایجاد پایگاه های نظامی دائمی امریکا در افغانستان ابراز کرد.

آنچه از صحبت های بسم الله محمدی برداشت می شود این است که بحث های اساسی در مورد امضای سند همکاری های استراتژیک با ایالات متحده ادامه دارد، اما این بحث ها شامل تاسیس پایگاه های دائمی نظامی امریکا نمی شود.

او در این باره گفته است: در خصوص پایگاه دائمی نظامی باید بگویم که نه کسی طرفدارش است و نه کسی آن را می خواهد. بحث پایگاه نظامی توسط دولت و رئیس جمهور ما رد شده است. بحث اصلی به همکاری های استراتژیک برمی گردد که آن هم بدون موافقت نمایندگان صورت نمی گیرد.

هم ژنرال بسم الله محمدی وزیر داخله و هم عنایت نظری معاون اول وزارت دفاع افغانستان به جلسه روز یکشنبه کمیسیون امور امنیت داخلی مجلس نمایندگان فراخوانده شده بودند تا درباره علت و انگیزه حملات مخالفان مسلح و شیوه های جلوگیری از آن توضیحاتی ارائه کنند.

وزیر داخله در این باره گفت: پلیس محلی در مناطقی که آغاز به فعالیت کرده است در تامین امنیت آن ساحات موثر بوده و کوشش ها درخصوص ایجاد پلیس محلی در 60 تا 70 ولسوالی (شهرستان) پرچالش ادامه دارد.

در همین حال معاون اول وزارت دفاع افغانستان گفت که از میان 365 ولسوالی،124 ولسوالی کشور هنوز در معرض تهدید است که این تهدیدها بیشتر در مناطق هم‌مرز با پاکستان وجود دارد.

مسئولان امنیتی افغان معتقدند تا زمانی که مراکز و پناهگاه های اصلی تروریستها در خارج از مرز افغانستان از بین برده نشود، جلوگیری از حملات مخالفان مسلح در این کشور دشوار خواهد بود.

در همین باره در جلسه روز یکشنبه مشرانو جرگه (مجلس سنا) به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا ژنرال عبدالرحیم وردک از سمت اش به عنوان وزیر دفاع استعفا بدهد. اعضای سنا هفته گذشته وزارت دفاع را به خاطر عدم جلوگیری از حوادث خشونت بار اخیر به کوتاهی و سستی متهم کردند و خواهان برکناری وزیر دفاع شدند.

در این میان به نظر می رسد یکی از دلایل مخالفت وزیر کشور افغانستان با تاسیس پایگاه امریکا در این کشور بیشتر جنبه سیاسی و برای کاستن از فشارهای مجلس و منتقدان بوده است. شرایط نابسامان امنیتی در این کشور به گونه ای است که اصرار بر خواسته ای مغایر با خواست ملی ممکن است به تنش هایی میان مسئولان یا برکناری وزیر منجر شود و از همین رو اعلام شده است که موضوع استقرار این پایگاه در جریان مذاکرات دو کشور جایی ندارد.



نظر شما :