5 مشکل نمایندگان ویژه رئیس جمهور

۱۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۱۵۳۶ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: مصطفى کواکبیان
گفتاری از مصطفی کواکبیان، عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس براى ديپلماسى ايرانى
5 مشکل نمایندگان ویژه رئیس جمهور

محمود احمدی نژاد در احکامی‌جداگانه اسفندیار رحیم‌مشایی، حمید بقایی، ابوالفضل ظهره‌وند و محمدمهدی آخوندزاده را به عنوان نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، آسیا، افغانستان و دریای خزر منصوب کرد. این انتصاب‌ها با اعتراض‌هایی از جمله اعتراض کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواجه شده است.

گفتاری از مصطفی کواکبیان، عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو فراکسیون اقلیت.

درمورد اقدام آقای احمدی نژاد برای تعیین نماینده ویژه در خاورمیانه، عراق، آسیا و خزر 5 نکته قابل تامل وجود دارد:

1. رئیس جمهور می‌تواند نماینده یا نمایندگان ویژه داشته باشد اما حتما این نمایندگان باید به تصویب هیئت وزیران برسد که در مورد افرادی که اخیرا رئیس جمهوربه عنوان نماینده ویژه انتخاب کرده اند چنین اتفاقی نیفتاده است.

2. سطح نماینده ویژه رئیس جمهور در حدی است که تصمیمات آنها در حد تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران است. به این لحاظ قطعا باید از لحاظ تخصص، امانتداری، کاردانی، تجربه، دانش و تعهد باید حتی از وزیر خارجه هم بالاتر باشند. کسانی که در حال حاضر به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور انتخاب شده‌اند فاقد چنین ویژگی هایی هستند. به نحوی که بعضی از این افراد حتی  از روی نقشه نیز نمی‌توانند کشورها را مشخص کنند. افرادی از آنها هیچ تجربه‌ای در امر دیپلماسی نداشته‌اند و حتی یک روز هم در وزارت خارجه نبوده‌اند.

3. در اصل 141 قانون اساسی گفته شده که کارمندان دولت، وزرا، معاونین رئیس جمهور و… باید دارای یک شغل داشته باشند. بعضی از این افراد 19 شغل رسمی ‌و علنی دارند.

4.رئیس جمهور در تعیین نماینده ویژه در مسائل سیاست خارجی باید هماهنگی با دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه به عمل آورد. متاسفانه در اقدام اخیر رئیس جمهور شاهد نوعی موازی کاری در امر سیاست خارجی هستیم و من بعید می‌دانم که اساسا وزیر امور خارجه در جریان این انتصابات باشد. در کشورهای دیگر هم که از نماینده ویژه رئیس جمهور در سیاست خارجی استفاده می‌کنند وزارت حارجه نیز در جریان کار قرار می‌گیرد و حداقلی از هماهنگی بین آنها وجود دارد.

5. انتصاب این نمایندگان از سوی رئیس جمهور این سوال را ایجاد می‌کند که واقعا ما چه کار بر زمین مانده‌ای در امر سیاست خارجی داشتیم که نیاز به چنین انتخاب‌هایی پیدا کردیم آن هم با این سطح از نمایندگان. در واقع چه ضرورتی در انتصاب نمایندگان ویژه رئیس جمهور در این مناطق وجود داشته است؟

در همین بدو کار هم حرف‌های نسنجیده نماینده رئیس جمهور در آسیا در مورد اختلاف ارمنستان و ترکیه، مشکلاتی را ایجاد کرده و مورد اعتراض کشور ترکیه قرار گرفته است. اینگونه اظهارات برای جمهوری اسلامی ‌ایران ضرر دارد. در نهایت باید گفت متاسفانه انتقاد دلسوزان شنیده نمی‌شود، بعضی از آقایان آنقدر خود را گرفتار می‌دانند که مایل به شنیدن این انتقادات نیستند و الا کاملا مشخص است این راهی که می‌روند نتیجه نمی‌گیرند.

مصطفى کواکبیان

نویسنده خبر


نظر شما :