علاوی نمی‌تواند کسی را در مقابل مالکی معرفی کند

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۸ کد : ۹۰۹۰ اخبار اصلی
مجلس اعلا مذاکرات خود را با لیست العراقیه فشرده‌تر کرده و در پی نامزدی عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری عراق است...گفتگو با محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین.
علاوی نمی‌تواند کسی را در مقابل مالکی معرفی کند

دیپلماسی ایرانی:  به نظر می‌رسد عراق روزهای سرنوشت ساز تاریخ خود را می‌گذراند. بعد از هفت ماه انتظار برای تشکیل دولت در این کشور، در حالی که نوری مالکی خود را نخست وزیر می‌داند، مجلس اعلا مذاکرات خود را با لیست العراقیه فشرده‌تر کرده و در پی نامزدی عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری عراق است. دیپلماسی ایرانی وضعیت چانه‌زنی‌های سیاسی در عراق را در مصاحبه با محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین بررسی کرده است.

به نظر می‌رسد روزهای اخیر مجلس اعلا با ائتلاف العراقیه رایزنی‌های خود را فشرده‌تر کرده است تا بر سر کاندیداتوری عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری به توافق برسند. چقدر به نتیجه این رایزنی‌ها خوش بین هستید؟

تا جایی که من اطلاع دارم این رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده و آقای عمار حکیم اعلام کرده است که رای لیست مجلس اعلا را در چارچوب ائتلاف ملی تشکیل شده در بین شیعیان به آقای مالکی خواهند داد. اما ایشان برای شرکت در دولت آقای مالکی اعلام تحفظ کرده‌اند. به نظر من کاندیدای دیگری از بین ائتلاف ملی که متشکل از دو لیست شیعیان است، در مقابل آقای مالکی شانس جدی نخواهد داشت. ضمن اینکه با روشن شدن نخست وزیری آقای مالکی شاهد هستیم که گروه‌های متعدد تشکیل دهنده لیست العراقیه به فکر گرفتن سهم خود هستند و مذاکرات جداگانه‌ای را با آقای مالکی برای تعین تکلیف پست‌های کابینه و ریاست مجلس شروع کرده‌اند. می‌توان گفت لیست العراقیه همان طور که قابل پیش بینی بود از انسجام کافی برای این که به عنوان یک طرف در چانه‌زنی‌های سیاسی شرکت کند، برخوردار نیست و بسیار شکننده و ناپایدار است.

سفرهای اخیر آقای مالکی را در راستای جلب حمایت کشورهای همسایه عراق از نخست وزیری ایشان ارزیابی می‌کنید یا سفرهای دوره‌ای و معمولی است؟

آقای مالکی زمانی دست به سفر‌های منطقه‌ای و به ویژه دیدار از کشورهای همسایه زد که تقریبا در داخل همگان را متقاعد کرده بود که نخست وزیری استحقاق قانونی ایشان است. لذا نمی‌توان ادعا کرد که آقای مالکی برای جلب نظر کشورهای همسایه برای به دست گرفتن پست نخست وزیری این سفر‌ها را انجام داده است. در واقع نخست وزیری آقای مالکی را باید تمام شده تلقی کرد. اما به هر حال عراق کشوری است که با همسایگان خود دارای روابط پیچیده‌ای است، نگرانی‌هایی را درباره نقش همسایگان دارد و همسایگان عراق هم نگرانی‌هایی را از اتفاقات داخل عراق دارند. این سفر‌ها در چارچوب تبادل نظر برای رفع نگرانی کشورهای مختلف است. ضمن این که اگر به طیف مختلف کشورهایی که آقای مالکی از آن‌ها دیدن کرده است نگاهی انداخته شود، این طور نیست که این تفسیر قابل قبول باشد که آقای مالکی برای گرفتن حمایت به این کشور‌ها سفر کرده باشد. آقای مالکی از یک سو به ایران، ترکیه و سوریه سفر کرده است و از سوی دیگر به اردن و مصر سفر کرده و احتمالا سفرهای دیگری هم به سایر کشورهای منطقه از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت.

برخی از این کشورها نسبت به نخست وزیری آقای مالکی نظر مساعدی نداشتند. بنابراین اگر آقای مالکی به دنبال کسب حمایت از این کشورها بوده، این سفرها چندان نمی‌توانست موثر باشد. آقای مالکی بعد از احراز استحقاق خود برای کسب مقام نخست وزیری عراق این سفر‌ها را به منظور مشورت و رفع نگرانی و ایجاد اعتماد متقابل انجام داده است.

در صورت به توافق رسیدن عمار حکیم و ایاد علاوی برای کاندیداتوری عادل عبدالمهدی، به نظر شما ایران از این تصمیم حمایت خواهد کرد؟

این به موضع‌گیری مسئولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران ارتباط دارد. اما من فکر نمی‌کنم که آقای علاوی شانسی را برای معرفی کسی در مقابل مالکی داشته باشند. ضمن این که داخل دو لیست شیعه مکانیسمی‌ تعبیه شده بود که حاصل این مکانیسم، یعنی کمیته‌ای که تشکیل شد، آقای مالکی بود. آقای عبدالمهدی هم در داخل این دو لیست مطرح بود اما آرای کافی برای کاندیداتوری از سوی دو لیست شیعه را به دست نیاورد. ضمن این‌که ائتلاف العراقیه، ائتلاف شکننده‌ای است و تعداد کرسی‌های آقای حکیم هم در لیست ائتلاف ملی در حدی نیست که بتوانند برای به نخست وزیری رساندن کسی غیر از آقای مالکی تاثیرگذار باشد.


نظر شما :