اسرائيل و حزب الله خود را براى جنگ آماده مى‌کنند

۰۴ مهر ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۳ کد : ۸۷۳۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سامی تورگمن، فرمانده نیروی زمینی ارتش اسرائیل هشدار داده که...
اسرائيل و حزب الله خود را براى جنگ آماده مى‌کنند

دیپلماسی ایرانی: از تحولات داخلی لبنان که بگذریم، از لحاظ ابعاد خارجی نیز لبنان در بحران به سر می‌برد. مرزهای لبنان همچنان ملتهب است و هر آن احتمال درگیری نظامی با اسرائیل پیش‌بینی می‌شود.

در تازه‌ترین گزارش‌ها و موضع‌گیری‌ها در این زمینه، سامی تورگمن، فرمانده نیروی زمینی ارتش اسرائیل هشدار داده که جنگی به زودی در منطقه میان اسرائیل و شاخه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه آغاز خواهد شد که یا حزب‌ الله لبنان یا سوریه یا حماس خواهد بود.

وی در ادامه افزود: «ارتش خود را چه از لحاظ زمینی، چه از لحاظ دریایی و چه از لحاظ هوایی تقویت کرده و به تازگی نیز آموزش‌های لازم برای انجام جنگ‌های چریکی داخل تونل را دیده‌اند.»

به گزارش روزنامه الحیات، منظور از جنگ‌های چریکی داخل تونل، تونل‌هایی است که حزب الله و حماس در زیر زمین حفر کرده‌اند و همواره اسرائیل از وجود آنها ابراز نگرانی کرده است. به گفته سازمان امنیت اسرائیل، حماس در مرزهای غزه تونل‌هایی به عمق 20 متر حفر کرده که به راحتی تا خاک اسرائیل می‌رسد و می‌تواند در جنگ‌های احتمالی به راحتی ارتش اسرائیل را محاصره کند.

این گزارش درباره توان نظامی حزب الله گزارش می‌دهد که تونل‌هایی که حزب‌ الله در زیر زمین حفر کرده 10 برابر بزرگ‌تر از تونل‌هایی است که این حزب در جنگ تابستان 2006 علیه اسرائیل استفاده کرد. به گونه‌ای که اکنون این تونل‌ها 160 روستا را در سراسر مرزهای لبنان و اسرائیل شامل می‌شود.

به ادعای سازمان امنیت اسرائیل، حزب الله از چنان آمادگی‌ای برخوردار است که در هر لحظه می‌تواند با ارتش اسرائیل یک رویارویی تمام عیار داشته باشد.

گزارش کامل سازمان امنیت ارتش اسرائیل که شامل چگونگی آموزش‌های نیروهای حزب‌ الله، محل‌های اختفای نیروهای آن و میزان امکانات و ابزارهایی است که در اختیار دارد، نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد از طریق رسانه‌های خود به حزب الله ندای جنگ بدهد و بگوید جنگ با آن نزدیک است.

حزب الله همچنین در تونل‌های خود دستگاه‌های الکترونیکی و وسایل ارتباطی نظیر تلفن و آنتن‌های حساس و پیشرفته نصب کرده تا بتواند بر تحولات جاری در خاک اسرائیل نظارت کامل داشته باشد. به اعتقاد ارتش اسرائیل توان نظامی و امنیتی حزب الله برای رویارویی احتمالی با حزب الله چندین برابر جنگ تابستان 2006 است. ارتش اسرائیل بر این باور است که در صورت بروز جنگ حزب الله قادر است دست به کارهای شگفت‌آور و منحصر به فردی بزند و همه را متحیر کند.

در همین رابطه گفته می‌شود ارتش اسرائیل نیز با نظارت سازمان امنیت این رژیم و به موازات تونل‌های حزب‌ الله تونل‌های طولانی و بزرگی حفر کرده است.

حاییم دان، معاون آموزشگاه جنگ چریکی در این باره می‌گوید: «شیوه جنگی حزب الله بدین ترتیب خواهد بود که ارتش اسرائیل در صورت رویارویی در مقابل خود چیزی نخواهد دید چرا که نیروهای حزب الله در تونل‌های زیر زمینی مخفی شده‌اند و هر لحظه که تشخیص دهند وقت مناسب است و می‌توان جنگید به روی زمین خواهند آمد.»

گابی الیملیخ، فرمانده نیروهای آموزشی در واحد نظامی موسوم به گیفی، در این باره می‌گوید: «ما در آموزش‌های‌مان جنگ‌های چریکی داخل تونل را گنجانده‌ایم. قطعا جنگ آینده متفاوت با جنگ‌های رایج در جاهای دیگر خواهد بود. به گمان من جنگ آینده تجربه جدیدی از جنگ‌های چریکی و مخفی است که به جای روی زمین زیر زمین صورت خواهد گرفت. به همین دلیل هم آموزش‌ جنگ‌های داخل تونل را به نیروهای نظامی‌مان آغاز کرده‌ایم تا در جنگ‌ پیش رو شوکه نشویم.»

ارتش اسرائیل پیش‌بینی کرده در هر تونلی حداقل 15 نیروی نظامی حزب الله با تمام ادوات و تجهیزات نظامی لازم مخفی شده باشد. آنها همچنین همه گونه امکانات ضروری لازم اعم از خوراک و نوشیدنی برای ماندن برای حداقل یک ماه در زیر تونل در اختیار دارند.

ارتش اسرائیل برای مهار این چنینی نیروهای حزب الله دستگاه کروی بسیار کوچک الکترونیکی‌ای موسوم به «الای بو» طراحی و ساخته که ابعاد آن به اندازه‌ای کوچک است که هم سربازان نمی‌توانند به راحتی آن را تشخیص دهند و هم این که بسیار دقیق می‌تواند حضور افراد در زیر زمین را تشخیص دهد. اسرائیل برای ساخت این دستگاه هزینه گزافی کرده و از آنها در دو جنگ گذشته خود با حزب الله و حماس نیز به صورت محدود استفاده کرده است. ارتش اسرائیل در حال حاضر آلای بو را بسیار پیشرفته کرده و برای توسعه آن نیز هزینه‌های بسیاری پرداخته است.

ارتش اسرائیل برای جنگ‌های دریایی نیز خود را بازسازی کرده است. به تازگی نیروی دریایی اسرائیل قایق تندروی بدون سرنشینی طراحی و به استخدام در آورده که برای آن نام «استینگ ریی» را گذاشته است. به این قایق‌ها دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته، دوربین‌های مجهز و رادارهایی که قادرند هم در روز کار کنند و هم در شب به علاوه سیستم‌های پیشرفته‌ای که قابلیت وصل شدن به ماهواره را دارند، نصب شده است.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :