کشورهاى عربى: دستاوردهاى نظامى ايران تهديدى عليه ماست

۰۴ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۴:۱۱ کد : ۸۴۸۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
موضوع بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای ایران و رونمایی از تسلیحات جدید جمهوری اسلامی ایران از جمله موشک قیام و بمب‌افکن بدون سرنشین کرار بازتاب نه چندان خوشایندی در رسانه‌های عربی و حتی نزد برخی مقامات کشورهای منطقه داشته است.
کشورهاى عربى: دستاوردهاى نظامى ايران تهديدى عليه ماست

دیپلماسی ایرانی: موضوع بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای ایران و رونمایی از تسلیحات جدید جمهوری اسلامی ایران از جمله موشک قیام و بمب‌افکن بدون سرنشین کرار بازتاب نه چندان خوشایندی در رسانه‌های عربی و حتی نزد برخی مقامات کشورهای منطقه داشته است.

کویت از جمله این کشورها است. به گزارش روزنامه کویتی القبس، خالد جارالله، وزیر امور خارجه کویت در این باره گفت: «ما از راه‌اندازی تاسیسات هسته‌ای بوشهر نگرانیم چرا که این تاسیسات در همسایگی ما قرار دارد.»

وی درباره دلایل نگرانی‌اش تاکید کرد، نگرانی ما ناشی از این است که ممکن است خللی در کار نیروگاه بوشهر به وجود بیاید و بر آینده کشورمان اثر بگذارد.»

این در حالی است که نمایندگان پارلمان کویت از وزارت کشور مبنی بر ورود سری برخی مقامات نظامی و دیپلمات اسرائیلی به کشورشان و دیدار با مقام‌های کویتی توضیح خواسته‌اند. جاسم الخرافی در این باره گفت: «وزارت کشور به زودی توضیح‌های لازم در این زمینه را خواهد داد.»

الخرافی همچنین درباره خرید موشک‌های پاتریوت توسط کویت نیز به شبکه العربیه گفت: «ما این موشک‌ها را برای دفاع از تمامیت ارضی خود خریداری کرده‌ایم چرا که همچنان در منطقه احساس خطر می‌کنیم.»

در مصر سید مشعل، وزارت کشور در امور تولیدات جنگی تولیدات جدید نظامی ایران را تهدیدی برای جهان عرب دانست و گفت: «توانایی‌های نظامی ایران خطری برای اسرائیل محسوب نمی‌شود بلکه در اصل تهدیدی برای منطقه عربی است تا بدین ترتیب ایران بتواند در امور داخلی کشورهای عربی به صورت حساب‌نشده دخالت کند.»

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، مشعل همچنین گفت: «تلاش‌های نظامی ایران باعث می‌شود تا دشمنی‌ها نسبت به آن افزایش یابد به ویژه از ناحیه غرب که تلاش می‌کند جلوی تسلیحات ایران بایستد.»

مشعل همچنین خبر از تولید جدید تاسیسات پیشرفته نظامی در مصر گفت: «ایران توانسته موشک‌هایی بسازد که بردشان سه هزار کیلومتر است این بدان معنا است که می‌تواند سراسر اروپا را هدف قرار دهد و به همین دلیل است که اروپایی‌ها هم به دنبال متوقف ساختن تلاش‌های نظامی ایران هستند.»

مشعل همچنین تاکید کرد، از 1948 تا کنون ایران یک تیر به سمت اسرائیل شلیک نکرده و حتی حزب‌الله که وابسته به ایران است در جریان جنگ غزه در سال 2008 – 2009 اعلام کرد ما هیچ دخالتی در این جنگ نداریم و حتی یک موشک هم به سمت اسرائیل شلیک نکرد.

از سوی دیگر در بحرین نیز نگرانی‌ها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای و پس از آن نظامی ایران بالا گرفته است. روزنامه بحرینی الیوم در گزارشی که روز دوشنبه 25 اوت منتشر کرد، نوشت: بحرین نیز مانند کویت از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نگران است و ما از ایران انتظار داریم در این زمینه شفاف‌تر عمل کند.

 این در حالی است که دستگاه امنیتی بحرین نیز اعلام کرد، تحرکات نظامی و افراد نظامی وابسته به ایران را به شدت زیر نظر دارد و اجازه نمی‌دهد افرادی که به ادعای آن زیر نفوذ کشورهای همسایه به خرابکاری دست می‌زنند به فعالیت خود ادامه دهند.

در همین رابطه جمعه گذشته سازمان امنیت بحرین به دستگیری رهبران جنبش‌های سیاسی شیعی این کشور دست زد و بلافاصله پس از آن موج تازه‌ای از دستگیری‌ها را در میان شیعیان آغاز کرد.

امیر سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین روز سه‌شنبه 24 اوت در کاخ سلطنتی نشست خبری برگزار کرد و به خبرنگاران گفت: «گویا آقایان عفو سلطنتی را که 10 سال پیش وضع شده اشتباه فهمیده‌اند. با خطاکاران مطابق قانون رفتار خواهیم کرد و دیگر خطایی را نمی‌پذیریم.»

این در حالی است که سازمان امنیت بحرین روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ارتباط دستگیر شدن با ایران را رد کرد و یادآور شد: آن چه در برخی رسانه‌ها و موضع‌گیری‌ها مبنی بر ارتباط شبکه‌های سازمان‌یافته‌ای که اخیرا رهبرانشان بازداشت شده و قصد تخریب در کشورهای خلیج ] فارس[ داشتند و گفته می‌شد آماده‌اند تا در صورت حمله به ایران منطقه را به آشوب بکشند، منتشر می‌شود، عاری از صحت است و هیچ اصل و اساسی ندارد.

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط که وابسه به عربستان سعودی است روز 23 اوت در یادداشتی انتقادی به شدت از برنامه‌های تسلیحاتی جدید ایران انتقاد کرد و هم‌زمانی آن را با زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر برای تهدید منطقه و نفوذ هر چه بیشتر در امور داخلی کشورهای عربی دانست.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :