آیت الله سیستانی تمایلی به نخست‌وزیری علاوی ندارد

۰۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۵:۵۰ کد : ۸۴۶۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان چندان تمایلی به نخست‌وزیری ایاد علاوی ندارد اگر چه خط قرمزی نیز برای انتخاب او نگذاشته است.
آیت الله سیستانی تمایلی به نخست‌وزیری علاوی ندارد

 

دیپلماسی ایرانی: نیروهای امریکایی از عراق رفتند در حالی که بحران تشکیل حکومت در این کشور همچنان ادامه دارد. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که هنوز هیچ کدام از جریان‌های سیاسی عراقی برای خروج کشور از بحران خلاء نبود حکومت به توافق نرسیده‌اند.

در همین رابطه ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه به مسکو رفته تا این بار پای روسیه را به جریان معلق تشکیل حکومت باز کند. علاوی در روسیه در مصاحبه با شبکه خبری روسیه الیوم، گفته است که ایالات متحده از کسی حمایت می‌کند که مورد حمایت ایران باشد و من چون مورد حمایت ایران نیستم، از نخست‌وزیری من حمایت نمی‌کند.

ایاد علاوی با وجود این که فهرستش توانست 91 کرسی پارلمان را به دست آورد از این که کسی نخست‌وزیری‌اش حمایت نمی‌کند ناخرسند است. به ویژه از امریکایی‌ها که هر بار حرفی از سناریوشان برای تشکیل حکومت زده‌اند به او پیشنهاد ریاست جمهوری یا ریاست کمیسیون سیاست استراتژیک که یک پست جدید است و امریکایی‌ها طراح آن هستند، داده‌اند و هیچ گاه نگفته‌اند که نخست‌وزیری حق او است.

علاوی همچنین گفت: «روابط من با ایران بد نیست ولی خوب هم نیست.»

این در حالی است که منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفته‌اند که آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان که این روزها چشم‌ همگان به خانه او دوخته شده تا شاید بتواند راهکاری برای خروج از بحران کنونی عراق بیابد، چندان تمایلی به نخست‌وزیری ایاد علاوی ندارد اگر چه خط قرمزی نیز برای انتخاب او نگذاشته است. مجلس اعلای اسلامی عراق به آیت الله سیستانی قول داده که با نخست‌وزیری ایاد علاوی موافقت نکند و آیت الله سیستانی نیز بر روی این قول مجلس اعلا حساب ویژه‌ای باز کرده است.

در همین حال به رغم صحبت‌هایی که برخی مقامات عراق از جمله سید صدر الدین قبانچی، خطیب نماز جمعه نجف اشرف زده‌اند، آیت الله سیستانی هنوز قانع نشده است که برای حل بحران پیش آمده دخالت کند و همچنان تاکید می‌کند که روند تشکیل حکومت را دولتمردان عراقی باید پیگیری کنند و مرجعیت ترجیح می‌دهد از این بازی‌ها دور باشد.

سید محسن حکیم، مشاور ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی گفت: «ایاد علاوی و متحدانش به این نتیجه رسیده‌اند که شانسشان برای نخست‌وزیری بسیار پایین است.»

این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که 40 کرسی پارلمان را به دست آورده در گفت و گوی تلفنی با ایاد علاوی با نخست‌وزیری او موافقت کرده است. قرار است به زودی مقتدی صدر و ایاد علاوی مجددا در سوریه با هم دیدار کنند.

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که فشار بر روی مقتدی صدر و سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران برای پذیرفتن نخست‌وزیری مجدد مالکی بسیار شدت گرفته است و هر دو رهبر سیاسی همچنان پذیرفتن مالکی به پست نخست‌وزیری را قویا رد می‌کنند. در همین حال این روزنامه به نقل از آگاه خود می‌نویسد، مقتدی صدر تهدید کرده در صورتی که ایران بیش از این فشار بیاورد ایران را ترک کرده و به لبنان خواهد رفت.

اختلاف‌ها در درون ائتلاف دولت قانون نیز بیداد می‌کند. مالکی برای این که کسی نتواند او را از ریاست حزب الدعوه کنار بگذارد، کارایی سیاسی و عملی حزب را از بین برده و عملا همه چیز را قائم به شخص خودش کرده است. با علی الادیب معاون خود در حزب به شدت اختلاف پیدا کرده و از این که ادیب جای او را برای دولت آینده بگیرد به شدت هراسان است.

در همین حال مالکی دو کار را هم‌زمان انجام داده است. نخست این که عزت الشابندر، بازرگان ثروتمند عراقی که به واسطه همسر سوری‌اش توانسته ارتباطات نزدیکی با سوری‌ها برقرار کند و با بعثی‌ها نیز مرتبط شود و از چهره‌های بسیار نزدیک به نوری مالکی محسوب می‌شود و رابطه خانوادگی با او دارد، صبح روز شنبه به اردن فرستاد تا حامل پیام نخست‌وزیر به صالح المطلک چهره تندرو و از تصمیم‌گیران اصلی فهرست العراقیه باشد. صالح المطلک به دلیل دست داشتن در چند ترور و ارتباط نزدیک با حزب بعث از سوی ستاد عدالت و بازجویی از شرکت در انتخابات منع شد. اما هم‌حزبی‌های او توانسته‌اند وارد پارلمان شوند. المطلک به رغم متلاشی شدن حزب بعث هنوز از عضویت در این حزب استعفا نداده و خود را وفادار به آن می‌داند.

دیگر آن که مالکی یک‌شنبه شب در یک اقدام پیش‌بینی نشده سید عمار حکیم و دیگر رهبران مجلس اعلا را به ضیافت افطار دعوت کرد. صبح دوشنبه برخی از اعضای ائتلاف ملی اعلام کردند که ممکن است ائتلاف ملی با گرفتن ضمانت‌هایی از مالکی با نخست‌وزیری او موافقت کند.

اودیرنو: ایران در عراق تخریب می‌کند

از سوی دیگر به فاصله چند روز از خروج نیروهای امریکایی از عراق ابو درع معروف به زرقاوی شیعیان که از رهبران قدیم جیش المهدی بود، دوباره به عراق بازگشته است. وی پیش از این در ایران و در شهر قم ساکن بود. پس از کشتار وسیع شیعیان توسط زرقاوی، ابو درع در قالب جیش‌المهدی اقدام به تشکیل یک گروه شبه نظامی کرد و به تلافی از کشتار شیعیان به کشتار سنیان پرداخت. تا اندازه‌ای که نام ابو درع لرزه بر اندام سنیان می‌اندازد. همان طور اکنون که شایعه بازگشتش به عراق بر سر زبان‌ها افتاده، سنیان مناطق سنی‌نشین بغداد از بازگشت او به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین رابطه ژنرال اودیرنو که اکنون باید او را فرمانده سابق نیروهای امریکایی در عراق بخوانیم، ایران را متهم به حمایت از جریان‌های تندرو کرده و مدعی شده است که ایران از این طریق می‌‌خواهد از شکل‌گیری عراق دموکراتیک قوی در همسایگی خود جلوگیری کند.

اودیرنو همچنین خبر داده است که 50 هزار سرباز عراقی‌ای که در عراق مانده‌اند تا پایان سال 2011 در عراق خواهند ماند و تاکید کرده است که کار نیروهای رزمی امریکایی در عراق هنوز پایان نیافته است.

 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :