برنار کوشنر در آنکارا به خاورمیانه می اندیشد

۱۲ آذر ۱۳۸۶ | ۰۰:۲۱ کد : ۸۱۶ اروپا
علی باباجان پس از عید فطر از ایران، عربستان و مصر دیدار می کند. دیدار وی از ایران پس از دیدار برنار کوشنر از ترکیه است و به نظر می رسد که وی در این دیدار پیام همتای فرانسوی خود را به همراه خواهد داشت.
برنار کوشنر در آنکارا به خاورمیانه می اندیشد

روابط ترکیه و فرانسه پس از یک دوره روابط نسبتا سرد با ورود برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه با آنکارا وارد مرحله جدیدی شدند.

 

برنار کوشنر برای یک دیدار کوتاه به آنکارا سفر کرده است و برخلاف نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه که یکی از مخالفان سرسخت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است، از ورود این کشور به اتحادیه اروپا حمایت می کند.

 

یکی از دلایل حمایت برنار کوشنر از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا این است که وی ترکیه را به خوبی می شناسد. در سالهای 1999 تا 2001 که برنار کوشنر به عنوان کمیسیونر عالی رتبه سازمان ملل در کوزوو مشغول به کار بود حداقل 5 مرتبه از ترکیه سفر کرده است. 

 

بنابراین از زمانیکه به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه انتخاب شده است، به ندرت از موضع نیکولا سارکوزی در مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده است.

 

حضور برنار کوشنر با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه و نیکولا سارکوزی در مجمع عمومی سازمان ملل مرحله بسیار حساسی برای پرونده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بود.

 

دیدار رجب طیب اردوغان و نیکولا سارکوزی در نیویورک و مذاکرات حاشیه ای انجام شده این نتیجه را در بر داشت تا ترکیه و فرانسه برای برقراری یک روابط نزدیک تر و ادامه گفت و گو ها به نتایج قابل قبولی برسند.

 

ترکیه که پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخاب نیکولا سارکوزی که مخالفت خود با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی آغاز کرده بود، می دانست که مرحله جدیدی در پرونده اتحادیه اروپایش باز شده است و اکنون برای ورود به اتحادیه ابتدا باید برگ رضایت این مرد مجارالاصل را در دست های خود داشته باشد.

 

پس از نشست های مجمع عمومی سازمان ملل اولین قدم برای آغاز مذاکره و جلب رضایت فرانسه با ورود برنار کوشنر به آنکارا آغاز شده است. برنار کوشنر به آنکارا آمده است تا موضوعاتی را که موجب یک بحران دیپلماتیک در روابط پاریس-آنکارا شده است را با مقامات این کشور در میان بگذارد.

 

اتحادیه مدیترانه

مسئله قتل عام ارامنه، آینده 10 میلیارد یورو ارزش تبادلات بین دو کشور و اتحادیه مدیترانه از جمله مسائلی هستند که در صدر لیست موضوعات مذاکره بین دو کشور قرار دارند. 

 

رییس جمهور فعال فرانسه که پیدایش یک اتحادیه با نام اتحادیه مدیترانه را پیشنهاد کرده است هنوز به طور کامل اعلام نکرده است که چه چیزی از ذهنش می گذرد.

 

به نظر می رسد که نیکولا سارکوزی تجسم خاصی از اتحادیه اروپا دارد و در صدد است تا با همکاری کشورهایی که در اتحادیه اروپا عضو نیستند اتحادیه جدیدی را شکل دهد.

 

آقای سارکوزی درصدد است تا پایان ماه آگوست سال جاری آینده مشخصی را برای اتحادیه اروپا ترسیم کند و مرزهای نهایی این اتحادیه را محکم به دور کشورهای این اتحادیه ببندد که دیگر کسی حتی تصور ورود به اروپا را نداشته باشد.

 

با چنین دیدگاهی نیکلا سارکوزی در دیدار با آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان این سوال را مطرح کرد که در سالهای بین 2020 تا 2030 با چه اروپایی رو به رو خواهیم بود و ماموریت اروپا در این دوره چه خواهد بود؟

 

برخلاف آنچه نیکلا سارکوزی در خصوص محدود کردن مرزهای اروپا به آن می اندیشد، موافقان عضویت ترکیه به این اتحادیه بر این باورند که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نه تنها به نفع ترکیه است بلکه برای اروپا نیز محاسنی دارد. اما در این مقاله درصدد این نیستم تا به بررسی معایب و محاسن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا برای ترکیه و اروپا بپردازم و تنها به این نکته بسنده می کنم که همسایگی اروپا با کشورهایی همچون ایران، عراق و سوریه می تواند نقش اتحادیه اروپا را در جامعه بین المللی پررنگ تر و حساس تر کند.

 

دیدار وزیران خارجه فرانسه و ترکیه

علی باباجان و مهمان فرانسوی وی روز جمعه 5 اکتبر در یک کنفرانس خبری حضور یافتند. وزیر امور خارجه ترکیه با اظهار این نکته که ترکیه منتظر است تا اتحادیه اروپا به تعهداتی که در قبال ترکیه داده است عمل کند اعلام کرد که با همتای فرانسوی خود در خصوص کشورهای خاورمیانه که از موضوعات مهم برای هر دو کشور است گفت و گو خواهد کرد.

 

یکی دیگر از مباحث مطرح شده بین وزرای امور خارجه فرانسه و ترکیه مبادلات اقتصادی و روابط نظامی دو کشور بود. وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در سال 2006 بیش از 300 شرکت فرانسوی در ترکیه آغاز به کار کرده اند و در بین کشورهای اروپایی صادرات فرانسه به ترکیه در رده پنجم قرار دارد.

 

وزیر امور خارجه فرانسه نیز که اظهار داشت که فرانسه سال 2009 را سال ترکیه نام گذاری کرده است. آقای کوشنر با اعلام وجود اختلاف های بین دو کشور گفت که این واضح است که بین فرانسه و ترکیه اختلاف هایی وجود دارد اما وجه مشترک ما بیشتر از اختلاف هایمان است. ما باید با صمیمیت تمام با یکدیگر گفت و گو کنیم و دیدار امروز من از ترکیه به عنوان اولین دیدار از سری دیدارهای بین کشور ترکیه و فرانسه به شمار می رود.

 

برنار کوشنر در صدد است تا با رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه نیز دیدار کند. به نظر می رسد که موضوع گفت و گوهای بین آقای کوشنر و نخست وزیر و رییس جمهور ترکیه، برنامه های جدید سارکوزی در خصوص اتحادیه مدیترانه و عضویت همپیمانی ترکیه در اتحادیه اروپا خواهد بود اما پیش از این نیز مقامات ترک اعلام کرده بودند که تنها در صورت عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا به مذاکرات ادامه خواهند داد.

 

علی باباجان به خاورمیانه سفر می کند

پایگاه اینترنتی صوت العراق اعلام کرد که علی باباجان درچارچوب سیاست جدید ترکیه و در راستای تحرکات جدید آنکارا در روزهای آتی، به کشورهای منطقه سفر می کند.

 

دراین راستا علی باباجان پس از عید فطر از ایران، عربستان و مصر دیدار می کند. دیدار وی از ایران پس از دیدار وزیرامور خارجه فرانسه از ترکیه است و به نظر می رسد که علی باباجان در این دیدار پیام همتای فرانسوی خود را به همراه خواهد داشت.

 

به گفته منابع آگاه،وزیرامورخارجه ترکیه پس ازاین سه کشور به بغداد می رود تا جلال طالبانی رئیس جمهوری و نوری المالکی نخست وزیر عراق را به شرکت در کنفرانس بین المللی عراق که قراراست درپایان ماه جاری دراستانبول برقرارشود، متقاعد کند.


( ۱ )

نظر شما :