گزارش سرگشاده وزير دفاع ايالات متحده به کاخ سفيد

چرا برنامه‌اى براى مبارزه با تهران نداريم؟

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۵ کد : ۷۳۹۱ اخبار اصلی
وزير دفاع ايالات متحده رابرت گيتس با ارسال گزارشى به کاخ سفيد از نبود برنامه درازمدت ...
چرا برنامه‌اى براى مبارزه با تهران نداريم؟

وزير دفاع ايالات متحده رابرت گيتس با ارسال گزارشى به کاخ سفيد از نبود برنامه دراز مدت براى مقابله با برنامه هسته‌اى ايران گلايه کرده است. البته تاريخ اين گزارش به ماه ژانويه باز مى‌گردد اما روزنامه امريکايى نيويورک تايمز اخيرا با دستيابى به متن اين گزارش اقدام به انتشار آن کرده است.

به گزارش آسوشييتدپرس، پس از انتشار اين گزارش بود که همگان در پنتاگون، کاخ سفيد و سرويس‌هاى اطلاعاتى امريکا به جنب و جوش براى دستيابى به گزينه‌هاى جديد جهت مواجه با ايران پرداختند. يکى از اين گزينه‌ها هم بى‌شک حمله نظامى به ايران بود.

البته کاخ سفيد پس از انتشار اين خبر در رسانه‌ها، هرگونه تاثير گذارى اين گزارش بر عملکرد خود در مواجهه با ايران يا بازبينى آن را تکذيب کرد.

سخنگو شوراى امنيت ملى در واکنش به خبرسازى رسانه‌ها در اين باره گفت: اين ادعا که ما بعد از مطالعه گزارش گيتس در سياست‌ها و استراتژى‌هاى خود در قبال ايران تغييراتى ايجاد کرده‌ايم اشتباه محض است. دولت ماه هاست که براى مواجهه با برنامه هسته اى ايران تمامى گزينه‌هاى موجود را مورد بررسى قرار مى‌دهد.

با وجود آنکه بسيارى از منتقدان سياست‌هاى باراک اوباما در قبال ايران اعتقاد دارند که آقاى رئيس‌جمهور همچنان همان رويه سابق را ادامه مى‌دهد، اما کم نيستند کسانى که گزارش گيتس را به نوعى زنگ بيدارى تعبير مى‌کنند. همزمان مشاور امنيت ملى باراک اوباما، ژنرال جيمز جونز در گفتگو با نيويورک تايمز ادعا مى‌کند که دولت تمامى گزينه‌ها در مقابل ايران و عکس العمل‌هاى احتمالى به آنها را موشکافى مى‌کند.

جف مورل سخنگو پنتاگون در اين خصوص مى گويد: وزير دفاع اعتقاد دارد که رئيس جمهورى و تيم او تمامى گزينه‌هايى را مد نظر مى‌گيرند که يک پاى آن احترام به ايران است. آنها تمامى عمل‌ها و عکس‌العمل‌ها را از چند گزينه مد نظر قرار مى‌دهند.

ايالات متحده مدت‌هاست که خود را براى اعمال تحريم‌ها جدى عليه ايران مهيا مى‌کند. روزنامه انگليسى تايمز در گزارشى ادعا مى‌کند که گيتس با ارسال اين گزارش به کاخ سفيد نشان داده است که نه گفتگو و نه تحريم هيچ‌کدام نمى‌تواند مانع از دستيابى تهران به تسليحات هسته‌اى شود. باراک اوباما تا پايان سال 2009 ميلادى براى ايران ضرب الاجل زمانى تعيين کرده بود. در اين بازده زمانى قرار بود تهران به پيشنهاد اوباما براى گفتگو پاسخ دهد. پاسخى که بتواند به دغدغه‌هاى غرب در خصوص برنامه هسته‌اى ايران پايان دهد.

ايران در مسير مطلوب ايالات متحده براى گفتگو قرار نگرفت و دقيقا از همان زمان واشنگتن هم در جاده اعمال فشار قرار دارد. در اين جاده، امريکا بر حضور و فعاليت نظامى خود در کشورهاى همسايه ايران مى‌افزايد و البته همزمان تمام تلاش خود را براى اعمال تحريم‌هاى اقتصادى جدى عليه ايران هم به کار مى‌گيرد. 

رابرت گيتس و ديگر مقام‌هاى عالى‌رتبه امريکايى تا‌کنون بارها به تهران هشدار داده‌اند که برنامه هسته اى اين کشور به بهاى از دست دادن دوستان تمام خواهد شد. البته همزمان بر اين حقيقت هم اعتراف کرده‌اند که هرگونه همراهى با اسرائيل در حمله به ايران هم تاثيرات برعکس خواهد داشت. باراک اوباما و همراهانش همواره تاکيد کرده‌اند که اجازه هسته‌اى شدن را به ايران نخواهند داد. اما تا‌کنون اعلام نکرده‌اند که اگر ايران به اين تسليحات دست يايد آنها چه خواهند کرد؟ برخى مقام‌هاى دولتى در ايالات متحده ادعا مى‌کنند که تهران يک سال تا دستيابى به توانايى توليد تسليحات هسته اى فاصله دارد. اما قريب به چهار تا پنج سال طول خواهد کشيد تا اين کشور بتواند از اين تجهيزات استفاده کند. ايران تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که به دنبال تسليحات هسته‌اى نيست و تنها استفاده اى که از اين انرژى خواهد کرد در مسير صلح آميز خواهد بود.

با وجود این ديويد آلبرايت رئيس موسسه امنيت و علوم بين‌الملل در اين مورد به آسوشييتدپرس مى‌گويد: همه آنچه که مى‌دانيم اين است که تهران در حال گسترده کردن برنامه هسته‌اى خود است. هيچ مدرکى نداريم که نشان دهد تهران به واقع به دنبال چه چيزى است. ما نمى‌دانيم که آيا ايرانى‌ها تنها در مورد تسليحات هسته‌اى تحقيق مى‌کنند و يا در حال حاضر اين تسليحات را در اختيار دارند؟


نظر شما :