تاریخ دیگر کشوری مانند امریکا به وجود نمی‌آورد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۱ کد : ۷۳۶۳ اخبار اصلی
گفت‌وگوى شبکه خبرى سي. بي. اس. باعلى‌اکبر صالحى، رييس سازمان انرژى اتمى
تاریخ دیگر کشوری مانند امریکا به وجود نمی‌آورد

متن گفت‌وگوى على‌اکبر صالحى ـ رييس سازمان انرژى اتمى ـ با اليزابت پالمر ـ خبرنگار شبکه خبرى سي. بي. اس ـ بدين شرح است:

دکتر صالحى، چند تاسيسات جديد غنى‌سازى در ايران درحال ساخت است؟

خوب، يک نيروگاه هسته‌يى در نطنز بود، ‌که نيمه ساخت است،‌ يک نيروگاه ديگر درسايت فردو شروع شده است که دو سال طول مى‌کشد که ما سانتريفيوژهاى خود را نصب کنيم.به دنبال ‌١٠ سايت ديگر هستيم اما منظورم در کوتاه مدت نيست بلکه در بلند مدت اين ‌١٠ سايت ساخته مى‌شود.

ما شايد ساخت سايت ديگرى را امسال آغاز کنيم که اين موضوع بستگى به تصميم رييس‌جمهور ايران دارد بنابراين اگر وى بگويد ما ساخت اين نيروگاه را در همين امسال آغاز خواهيم کرد.

تاسيسات؟

تاسيسات

پس طراحى‌ها در اين باره انجام شده است.

نه، زمانى که سايت ديگرى آغاز مى‌کنيم اين موضوع بدان معناست که شامل طراحى و ساخت تاسيسات است که به اطلاعات طرح نياز است که بايد جمع‌آورى شود، سپس فرمت‌هاى سايت جديد بايد بررسى شود که چه سانتريفيوژ مناسبى بايد استفاده شود. به همين دليل کارهاى بسيارى براى انجام وجود دارد.هم‌چنين ساخت نيروگاه بايد شروع شود زيرا طراحى تنها محدود به ساخت سايت نيست و مى‌تواند قسمتى از ساخت تاسيسات آغاز شود و بخش ديگر آن نيز در سال‌هاى آتى ساخته مى‌شود چون مدت زمانى براى ساخت نيروگاهى مانند نطنز نياز است.

چند سال؟

احتمالا چهار سال.

کمى گيج شدم. رييس‌جمهور احمدى‌نژاد اعلام کرده بود که تا پايان ژانويه پنج سايت جديد آغاز به ساخت خواهد کرد. بعد شما اعلام مى‌کنيد که رييس‌جمهور گفته است که دو يا دست کم دو نيروگاه امسال ساخته خواهد شد، کدام درست است؟

من براى شما موضوع را روشن خواهم کرد، همه اين گفته‌ها صحيح است، ما پنج مکان احتمالى در سراسر ايران براى سايت‌هاى غنى‌سازى مشخص کرديم. ابتدا پنج اما پس از مدتى با تصويب دولت ‌١٠ سايت را سازمان انرژى اتمى مورد بررسى قرار داد که دليلى در پشت آن نهفته است که مى‌توانم در صورت تمايل شما توضيح دهم. پس ما علاوه بر پنج مکان، به دنبال پنج مکان ديگر بوديم. براى انتخاب يک سايت احتمالى بايد برخى معيارها و ضوابط مورد بررسى قرار گيرد. بنابراين ‌٢٠ سايت انتخاب شد اما اين موضوع بدين معنى نيست که در همه‌ى اين سايت‌ها ساخت تاسيسات شروع خواهد شد. پس بر اساس معيارها و نشانه‌ها اين سايت‌ها مورد آزمايش قرار مى‌گيرد تا در نهايت ‌١٠ سايت احتمالى از ميان آن‌ها انتخاب شود که سپس ممکن است ساخت نيروگاه در يک سايت و يا دو سايت امسال آغاز شود که اين موضوع بستگى به تصميم رييس‌جمهور دارد.

وقتى شما صحبت از ساخت و تاسيسات مى‌کنيد يعنى در مرحله پايانى طرح قرار داريد.

تاسيسات اوليه مانند تعيين مکان است يعنى منظورم آمادگى کل سايت براى اقدامات تاسيساتى است که کار بسيار زيادى وجود دارد، کارى نمى‌توان با پروسه طرح انجام داد پس کار براى انتخاب مکان شروع مى‌شود، اگر مکان انتخابى جاى دورافتاده‌اى باشد بايد از وجود برق، آب مطمئن شد يعنى تمام شرايط زيربنايى بايد در مکان انتخابى محيا باشد.

چه زمانى درباره‌ى اين دو پروژه به آژانس انرژى اتمى اطلاع خواهيد داد؟

يک يا دو؟ من گفتم يک يا دو پروژه، ما بر اساس تعهدات خود با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در اين باره اقدام خواهيم کرد.

براى بينندگانى که اطلاعات چندانى درباره‌ى اين قرارداد ندارند، مى‌توانيد زمان را اعلام کنيد؟

شش ماه قبل از ورود مواد هسته‌يى به سايت.

 پس شما درحال ساخت تاسيسات هسته‌يى هستيد؟

نصب سانتريفيوژ انجام شده اما زمان مقرر بايد شش ماه قبل از ورود مواد هسته‌يى به سايت باشد که در اين زمان حتما به آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اعلام خواهيم کرد.

 آن‌ها مایلند که زودتر در اين‌باره مطلع شوند.

اما اين مطابق تعهدات ما با آژانس نيست. ما غرب را زودتر از زمان مقرر درباره سايت فردو مطلع کرديم که سپس آن‌ها سر و صداى زيادى بر پا کردند و گفتند چرا شما اين سايت را زودتر اعلام کرديد؟ بنابراين ما چه کار انجام دهيم؟ آيا بايد زودتر يا ديرتر اعلام کنيم؟

 آن‌ها نگفتند که چرا شما زودتر اعلام کرديد؟

بله.

 آن‌ها گفتند چرا زودتر از اين موقع اعلام نکرديد؟

نه، اين سايت اکنون در حال تاسيس است، ما هنوز يک سانتريفيوژ نيز در اين سايت نصب نکرده‌ايم و دو سال نيز طول مى‌کشد تا بتوان در آن‌جا سانتريفيوژ نصب کرد. ما درباره‌ى اين سايت اين‌گونه اعلام کرديم که آن‌ها درباره‌ى اين بيانيه خشنود نشدند.

شما اعلام کرديد زيرا مجبوريد. همانگونه که آن‌ها مى‌گويند شما بايد اعلام مى‌کرديد.

نه، نه، اگر شما به گذشته بازگرديد، تناقضى در واقعيت وجود دارد. ما نامه‌هايى از آژانس درباره تشکر از ايران دريافت کرده‌ايم. آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از ما به خاطر اعلام زودتر، حتى زودتر از زمان مقرر در تعهدات خود از ما تشکر کرد.

براى چه به اين همه سايت غنى‌سازى احتياج داريد؟ در حال حاضر شما ذخاير خوبى از اورانيوم غنى‌شده به ميزان کم داريد.

ما به دنبال ساخت نيروگاه‌هاى هسته‌يى تا ظرفيت‌٢٠ هزار مگاوات هستيم که به اميد خدا، در چند ماه آينده اولين نيروگاه هسته‌يى ‌١٠٠٠ مگاواتى راه‌اندازى مى‌شود که بزرگ‌ترين نيروگاه هسته‌يى در کل جهان اسلام است.

 شما در سراسر ايران تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم مى‌سازيد، شما تنها به دنبال ساخت يک نيروگاه هسته‌يى نيستيد. تنها يکى از آن‌ها توسط روسيه ساخته مى‌شود.

بله، ما ساخت نيروگاه بومى خود به نام IR ‌٣٦٠ را شروع کرده‌ايم که ‌٣٦٠ مگاوات قدرت دارد که طرح‌هاى اوليه آن به پايان رسيده است که طرح جزييات آن نيز امسال آغاز مى‌شود و ‌١٠ سال بعد اين نيروگاه به پايان خواهد رسيد.

 درباره‌ى نيروگاه هسته‌يى بوشهر، شما ديروز اعلام کرديد که اميد است در تابستان اين نيروگاه راه‌اندازى شود؟ آيا سوخت براى آن فراهم کرده‌ايد؟

بله، سوخت آماده است.

 سوخت روسيه؟

بله سوخت روسيه.

 در کشور؟

بله، اين سوخت در کشور و در نيروگاه هسته‌يى است.

 اگر روسيه آن‌قدر تاخير در تامين سوخت دارد چرا خود تامين نمى‌کنيد؟

مى‌دانيد که براى ظرفيت اوليه نيروگاه هسته‌يى بوشهر نياز به ‌١٠٠ تن اورانيوم است و بعد از يکسال براى ظرفيت دوباره، هر بار ‌٣٠ تن اورانيوم نياز است. تمام سوختى که ما در اين چند سال گذشته توليد کرده‌ايم دو تن است. راه زيادى براى دستيابى به توليد ‌٣٠ تن اورانيوم وجود دارد که زمان بيش‌ترى مى‌طلبد. به همين دليل به دنبال تاسيسات ديگر هستيم و بر همين اساس سانتريفيوژهايى با نسل‌هاى جديد در نيروگاه بوشهر به کار برده و تعداد سانتريفيوژها را افزايش داده‌ايم.

 پس شما به دنبال تامين سوخت بوشهر توسط خودتان هستيد؟

بله.

 از يک سو اعلام مى‌کنيد ظرفيت شما براى سوخت بوشهر کافى نيست و از سوى ديگر نيروگاه ديگرى را نيز مى‌خواهيد بسازيد؟

بله.

 چگونه؟ تحريم‌هاى جديد مى‌خواهند بر برنامه هسته‌يى شما تاثير بگذارد.

ما زير تحريم‌هاى اعمالى کار مى‌کنيم. منظورم اين است که ‌٣١ سال است که با وجود تحريم‌ها فعاليت مى‌کنيم.

 بله، برنامه هسته‌يى شما بهبود يافته و به طور مطمئن گسترش يافته است. شما به اطلاعات، فن‌آورى و مواد نياز داريد ولى در همان زمان تحريم‌هايى نيز عليه شما گسترده‌تر و شديدتر مى‌شود.

بله اما ما نيز قادريم توانايى خود را در ايران بالا ببريم، ظرفيت و توانايى‌مان را افزايش دهيم. ايران ‌١٠٤٩ ظرفيت صنعتى دارد، البته تحريم‌ها تاثيرگذارند اما تنها موجب تاخير در پروژه‌هاى ما مى‌شوند، ما پروژه‌هاى‌مان را متوقف نخواهيم کرد.

 اگر شما بخواهيد تجهيزاتى را وارد کنيد در اين صورت ممکن است تحريم تاثيرگذار باشد.

البته، در اين صورت پروژه‌ها لطمه خواهند ديد و به تاخير خواهند افتاد. به همين دليل بايد با سيستم‌هاى بومى خود پروژه را پيش ببريم. با همت، ظرفيت خود را براى توليد تجهيزات لازم افزايش دهيم و حتى مواد لازم را نيز در کشور به‌دست آوريم.

 آيا اين بد است دکتر صالحى؟ شما مى‌توانيد به سرعت پيش رويد و هر آن‌چه که درباره فن‌آورى هسته‌يى مى‌خواهيد به دست آورده، تا بهتر با آژانس بين‌المللى با توپ بازى کنيد. چرا اين کار را نمى‌کنيد؟

ما مشکلى با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نداريم.

 خوب، آن‌ها با شما مشکل دارند.

نه، اگر به گزارش آژانس نگاهى بياندازيد، در گذشته شش مساله حل نشده مطرح شده توسط آژانس باقى مانده بود که ما هم به اين مسائل پاسخ داديم که تنها يک مساله باقى مانده است که آن هم مطالعات ادعايى در دوران دکتر البرادعى است که وى نيز تاکيد کرده بود که در مطالعات ادعايى آژانس هنوز نتوانسته است بر آن‌ها صحه گذارد.

 بله مسايل بيش‌ترى وجود دارد، دکتر صالحى مساله‌اى درباره آب سنگين وجود دارد که اجازه داده نمى‌شود که مورد آزمايش قرار گيرد. در تابستان نقل قولى مبنى بر اين که آژانس از منابع مختلف و وسيعى اطلاع يافته که نگرانى‌هايى درباره‌ى ظرفيت ايران در جهت ساخت موشک هسته‌يى ايجاد مى‌کند وجود داشت،اکنون چگونه شما مى‌توانيد در اين زمينه به آژانس اطمينان دهيد؟

اين بيانيه آژانس نيست. اين ادعاى ديگران است.

 اما آژانس اين بيانيه را چاپ کرده است و آن‌ها مى‌گويند اگر ايران مى‌تواند ما را قانع کند و اين مسايل را ثابت کند؛ پاسخ‌هايى در اين‌باره در جهت رفع اين مساله بدهيد، چرا اين‌کار را انجام نمى‌دهيد؟

ابتدا بايد گفت اين اظهارات بيانيه آژانس نيست، بگذاريد اين موضوع روشن شود. آن‌ها نمى‌توانند تنها بر اساس اظهارات بى‌اساس عمل کنند.

 يک لحظه صبر کنيد. آن‌ها مى‌گويند که اطلاعات‌شان از منابع گوناگون است. شما مى‌گوييد اين اظهارات بى‌اساس است؟

بله؛ بله، اين چيزى است که مى‌گويم. زيرا مسايلى توسط آژانس اعلام شده است. به‌طور مثال در گذشته آن‌ها مى‌گفتند که نشانه‌هايى مبنى بر اورانيوم ‌٧٠ درصد غنى شده وجود دارد که ادعا کردند در ايران غنى‌سازى شده است که ما گفتيم نه، وارد شده است.

به ياد مى‌آورم.

در نهايت آن‌ها به اين نتيجه‌ رسيدند که اين اورانيوم وارد شده است اما البته در مدت سه سال اين موضوع گفته شد.

 به طور واضح آن‌ها نگرانى‌هايى در اين‌باره دارند شما بايد آن‌ها را آرام کنيد يا اين که نگرانى‌هاى‌شان را افزايش دهيد؟

نه، زمانى که مى‌بينيد آن‌ها چنين مشکلى را براى شما ايجاد کرده‌اند و اينکار را مى‌توانند ادامه دهد، بهانه‌هايى هر روز ايجاد مى‌کنند و ادعاهايى هر روز مطرح مى‌کنند بنابراين ما بايد هر روز به اين ادعاها پاسخ دهيم.

 بنابراين شما مى‌گوييد فقط اين اظهارات ادعاهاى بى‌اساس هستند؟

بله.

 چرا؟

چون آژانس مى‌گويد هر اطلاعاتى که ما دريافت مى‌کنيم بازتاب‌ اطلاعات از ايران است اما اين بدين معنى است که آژانس اين اطلاعات را مشخص نمى‌کند. به عبارت ديگر صحتى براى اين اطلاعات وجود ندارد که به طور واضح اين موضوع در گزارش زمان آقاى البرادعى گفته شده بود.

 بله اما نتيجه آژانس اين است که شما به اندازه کافى با آژانس همکارى نمى‌کنيد تا تاييد کند برنامه هسته‌يى شما صلح‌آميز است، اين چيزى است که آن‌ها مى‌گويند.

اين مساله‌ى ديگرى است، "همکارى کافى" به چه معنى است؟ بازرسان آژانس در ايران ساکنند، دوربين‌هاى آن‌ها ‌٢٤ ساعته عکسبردارى مى‌کنند. ما عضو معاهده‌ى ان. پي. تى هستيم، چه کار ديگرى مى‌بايست انجام دهيم؟ چه کار بيش‌ترى مى‌توانيم انجام دهيم؟

 من تعجب مى‌کنم ما در بن‌بست قرار داريم.

کاملا، در حقيقت، آژانس هيچ مساله‌ى هسته‌يى با ما ندارد، مطالعات ادعايى درباره‌ى کلاهک‌هاى هسته‌يى و موشک است که ربطى به فن‌آورى هسته‌يى ندارد. در واقع مطالعات مرتبط با موشک و اين‌گونه مسايل است.

 آيا به دنبال ساخت موشک هسته‌يى هستيد؟

نه، البته که نه.

 آيا به دنبال ساخت هرگونه سلاح هسته‌يى نيستيد؟

نه، ما دفعات زيادى اين موضوع را نشان داديم. نه من، رييس‌جمهور من، رهبر من نيز اينکار را کرده‌اند. اين موضوع خلاف شرع و مذهب ماست.

 بگذرايد اين سوال را بپرسم، اگر سياست عوض شود و ناگهان کسى به شما بگويد که دکتر صالحى آيا مى‌خواهيد سازمان شما در جهت نظامى‌گرى فعاليت کند، شخصا چه مى‌کنيد؟

شخصا؟ قبول نمى‌کنم.

 قبول نمى‌کنيد؟

البته؛ اين موضوع برخلاف مذهب من است. اين چيزى است که رهبر من اعلام کرده است. رهبر انقلاب تنها يک رهبر سياسى نيست يک رهبر دينى هم هست. چگونه مى‌توان سخنان ايشان را به سادگى تغيير داد؟

 شما مسائلى با ايالات متحده داريد و هر دو طرف از اين موضوع مطلع هستند؛ اما روسيه و چين دو متحد بزرگ شما که روابط تجارى نيز با آن‌ها داريد اکنون به‌صراحت اعلام کردند که نسبت به رويکرد شما در مساله هسته‌يى ناراضى‌اند، چرا؟

شما مى‌توانيد از آن‌ها بپرسيد، منظورم اين نيست که نمى‌توانم به آن‌ها جواب بدهم؛ اما ما خشنوديم از آن چه که انجام مى‌دهيم. در هفت سال گذشته اگر نگاهى بر اظهارات‌مان، سياست‌مان و بيانيه‌هاى سياسى‌مان داشته باشيد همه‌ى آن‌ها پايدار و در يک راستا بوده است. اين موضوع نشان مى‌دهد که ما مخالف سلاح‌هاى هسته‌يى هستيم، ما به دنبال تسليحات هسته‌يى نمى‌رويم زيرا که ما عضو معاهده ان‌.پى‌.تى هستيم و به عضويت خود در اين معاهده ادامه مى‌دهيم. ما به بازرسان آژانس اجازه داديم که از سايت‌هاى‌مان بازديد کنند، ما نمى‌خواهيم سلاح هسته‌يى بسازيم، بلکه به دنبال فن‌آورى صلح‌آميز هسته‌يى بوده و اين حق ماست همان‌گونه که در ماده چهارم معاهده ان‌. پى‌. تى ذکر شده است.

 مدتى پيش شما در مصاحبه‌اى اعلام کرديد من به رييس‌جمهور اوباما مى‌گويم که قدم اشتباهى برندارد زيرا که اين اقدام ممکن است عواقبى به دنبال داشته باشد آن‌چنان نتايجى که خارج از ذهن و تصور هر کسى باشد. منظور شما از اين اظهارات چه بود؟

من هشدار دادم، تهديد نکردم،منظور من اين بود که من معتقدم که او در مقايسه با رييس‌جمهور پيشين بوش قادر است تغيير را در چهره آمريکا و‌ در جامعه بين‌المللى ايجاد کند. اين فرصتى است براى رييس‌جمهور اوباما تا بتواند سياست‌هاى نگران‌کننده آمريکا را و هم‌چنين سياست‌هاى بين‌المللى را تغيير دهد. او به اين تغييرات قول داده است. ما اميدواريم که او بتواند به قول خود عمل کند. به طور مثال درباره خلع سلاح در سال ‌٢٠٠٩ در شهر پراگ سخنرانى خوبى ارائه کرد که همه ما اميد داشتيم که سخنان وى به حقيقت بپيوندد. در زمان انتخابات رياست جمهورى نيز وى اعلام کرده بود که از سر سازگارى با ايران برخورد خواهد کرد؛ اما اکنون به نظر مى‌رسد که وى مواضع خود را تغيير داده است.

 بگذاريد حرف‌هاى‌تان را يادآورى کنم، شما گفته‌ايد عواقبى به دنبال خواهد داشت که حتى از تصور هرکسى خارج است. منظور شما از اين سخنان چه بود؟

خوب، زمانى که آن‌ها مى‌گويند تمام گزينه‌ها بر روى ميز است که اين گزينه‌ها شامل عمليات نظامى نيز هست، من هم مى‌خواهم اين را بگويم که هرگونه حمله‌ى نظامى عليه ايران مى‌تواند نتايجى به همراه داشته باشد که در ذهن هيچ کس نگنجد.

 تصوراتى مانند؟

خارج از تصور هر کسى،‌ يعنى در واقع ممکن است تمام منطقه در آتش قرار گيرد.

 در پايان مى‌خواهم از شما درباره تجربه شما در ايالات متحده بپرسم، شما سال‌هاى خوبى در شهر بوستون داشتيد آيا پشيمانيد که چنين اتفاقاتى مى‌افتد؟

صالحى:بله، من براى کشور آمريکا و ملت اين کشور احترام قائلم، همواره مى‌گويم که ايالات متحده را به عنوان کشور در نظر نمى‌گيرم، من فکر مى‌کنم آمريکا به همه انسان‌ها تعلق دارد و ميراث بشر است. فکر نمى‌کنم که تاريخ قادر باشد که کشور ديگرى مانند آمريکا به وجود آورد، زيرا اين کشور به بشر به خصوص در عرصه تکنولوژى و علم خدمت‌هاى زيادى کرده است. ملت آمريکا، ‌ملت قابل احترامى است. بسيارى از استادان من از آمريکا بودند. زمانى که مدرک فوق‌اليسانس خود را از دانشگاه آمريکايى در بيروت گرفتم، دوباره در آن‌جا نيز من استادان آمريکايى بسيارى داشتم که به آن‌ها بدهکارم. اين مساله قسمتى از دين من است که همان‌گونه که مى‌دانيد هر کسى که چيزى به شما ياد مى‌دهد، شما در زندگى خود به وى بدهکار مى‌شويد، پس احترام من به همه‌ى ملت آمريکا پايدار است؛ اما همانگونه که مى‌بينيد تفاوتى در عملکرد دولت اين کشور وجود دارد. متاسفانه برخى از دولت‌مردان آمريکايى در برخى شرايط منطقى عمل نمى‌کنند. به طور مثال زمانى که من دانش‌آموز بودم به اوضاع ويتنام و شيلى نگاه کنيد و يا اکنون به اتفاقاتى که در عراق مى‌افتاد.

 اما آقاى صالحى تمام درگيرى‌هاى بزرگ زمانى که تمام مى‌شود از سوى هر دو طرف به فراموشى سپرده مى‌شود و در آينده گامى جديد برداشته مى‌شود. کى ايران چنين گامى را با آمريکا خواهد برداشت. همان‌گونه که مى‌دانيد شما نيز شنيده‌ايد که رييس‌جمهور اوباما گفت که مى‌خواهد دست دوستى به سوى ايران دراز کند.

رييس‌جمهور ما نيز گفت که براى چنين اقدامى حاضر است؛ اما البته بايد شرايط مهيا شود. ما حاضريم که وارد مذاکرات سياسى با آمريکا شويم، در صورتى که شرايط يکسانى براى هر دو طرف برپا شود.

 چرا شما دوباره نمى‌خواهيد همان‌گونه که در زمان حضورتان در آژانس، غنى‌سازى را تعليق کرديد اکنون نيز به مدت يکسال تعليق کنيد تا تنش‌هاى موجود کاهش يافته و فضاى سياسى بهتر شود؟

ما غنى‌سازى اورانيوم را تعليق کرديم، زمانى که در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى قرار داشتم و هم‌چنين من پروتکل الحاقى براى دو سال و نيم را امضا کردم. حتى در مذاکرات با سه کشور اروپايى قرار داشتم. به کسى احتياج ندارم که توضيح دهد که مذاکرات چگونه پيش رفت. زمانى که ما وارد چنين مرحله‌اى شديم، تصور شده بود که به مدت شش ماه اين تعليق به طول مى‌انجامد، به همين دليل غنى‌سازى را تعليق کرده و حتى تمام فعاليت‌ها را تعليق کرديم؛ اما زمان تعليق نه تنها شش ماه نبود، بلکه به دو سال و نيم به طول انجاميد.

 اما اکنون يک دولت جديد در ايالات متحده برسر کاراست، اين بازى جديدى است. بد نيست که اقدام ديگرى انجام بگيرد.

خوب آن‌ها از ما براى تعليق غنى‌سازى درخواست نکردند بلکه آن‌ها مبادله سوخت درخواست مى‌کنند.

 چرا تلاش نمى‌کنيد که بار ديگر غنى‌سازى را متوقف کنيد، مگر دولت خواهان مذاکره نيست، چه چيزى را از دست مى‌دهيد.

نگاه کنيد حتى شرايط براى مبادله سوخت نمى‌تواند منجر به تعليق غنى‌سازى شود، اين فقط مبادله سوخت است. تنها تفاوتى که بين ما وجود دارد اين است که مبادله سوخت توسط راهى که ايران تشخيص مى‌دهد انجام شود و آنها مى‌گويند نه، ابتدا شما اورانيوم خود را به ما تحويل دهيد و سپس به مدت يک سال منتظر بمانيد تا اورانيوم ‌٢٠ درصد غنى شده را دريافت کنيد؛ اما متاسفانه در اين باره اعتمادى وجود ندارد.

 دقيقا، خوب چگونه بايد اين موضوع را حل کرد.

فکر مى‌کنم به آمريکا فرصت خوبى با مبادله سوخت داده شده است تا تمام مسائل حل شود و مساله هسته‌يى ايران حل و فصل شود.

 چگونه اگر آن‌ها مى‌گويند که ما سوخت شما را تحويل مى‌گيريم و به طور مستقيم سوخت به خاک ايران تحويل مى‌دهيم، اگر تعليق اورانيوم به مدت يک سال وجود داشته باشد، شما باز هم مذاکرات را آغاز مى‌کنيد.

نه، ما نمى‌توانيم چنين کارى را بکنيم، چرا ما بايد چنين کارى را انجام دهيم؟

 براى ايجاد اعتماد.

آن‌ها مى‌توانند اعتماد را به وسيله مبادله سوخت انجام دهند و در مقابل مذاکرات بدون هيچ پيش‌شرطى و در شرايط منصفانه ادامه يابد. بگذاريد ببينيم در اين موقعيت شرايط چگونه پيش مى‌رود.

 چرا دست به مبادله سوخت و تعليق نمى‌زنيد، اين موضوع مى‌تواند براى شما سودمند باشد.

تعليق خارج از درخواست ايران است، ايران پيشنهادى در اين‌باره داده، در واقع ايران پيشنهاد تامين سوخت ‌٢٠ درصد اورانيوم را داده است. اين موضوع پيام بزرگى را به غرب منتقل مى‌کند؛ اما متاسفانه آن‌ها اين پيام را دريافت نکردند. من به ياد دارم در بسيارى از مصاحبه‌ها گفتم لطفا گوش کنيد اين پيام بزرگى است که پيشنهاد مى‌شود و ايران پيشنهاد مى‌کند. ما قول خود را درباره غنى‌سازى تا ‌٥ درصد را عمل کرده‌ايم اگرچه حق ماست که تا هر مرحله‌اى غنى‌سازى را انجام دهيم، اما به قول خود عمل کرديم و اکنون نيز از آن‌ها درخواست کرديم که اورانيوم را تا ‌٢٠ درصد براى ما غنى‌سازى کنند؛ اما آن‌ها چنين کارى انجام ندادند. آن‌ها شروع کردند شرايطى را پشت سر هم ايجاد کنند. سپس ما غنى‌سازى اورانيوم به ميزان ‌٢٠ درصد را شروع کرديم و اکنون من مى‌گويم ما حاضريم اگر امروز آن‌ها به پيشنهاد ما جواب مثبت دهند، سوخت خود را از طريق آن‌ها تامين کنيم. آيا آنان چيز بيش‌ترى از اين مى‌خواهند.

 آيا شما معاوضه اورانيوم غنى شده به ميزان کم را انجام خواهيد داد و چه مقدار تحويل خواهيد گرفت.

بله، در حقيقت مبادله سوخت بايد در يک زمان صورت گيرد، ما اعلام کرديم که اورانيوم غنى شده به ميزان ‌٥/٣ درصد به مقدار ‌١٠٠ کيلو تحويل داده و در مقابل ‌١٠٠ کيلو اورانيوم غنى شده به ميزان ‌٢٠ درصد را تحويل بگيريم. شما مى‌توانيد اين ‌١٠٠ کيلو را در بسته‌اى تحت نظارت آژانس به ايران منتقل کنيد.

 آيا اين پيشنهاد بر روى ميز است.

بله،‌ اين پيشنهاد روى ميز است. من مطمئنم و خوش بين هستم که اين مساله در آينده حل خواهد شد. زيرا که چاره ديگرى وجود ندارد. منظورم اين است که در اين باره براى هر دو طرف نفع براى حل اين مساله وجود دارد. چون خاورميانه بدون ايران غيرممکن است بتواند مديريت شود.
منبع: ایسنا


نظر شما :