موشک پیش از مذاکره چه پیامی دارد؟

۰۹ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۵۸۳۹ اخبار اصلی
ایران بهترین مقدمه را برای مذاکرات پیش رو با قدرت‌های غربی که می‌خواهند نقطه پایانی بر برنامه هسته‌ای ایران بگذارند انتخاب کرد و آن هم آزمایش تعدادی موشک بود.
موشک پیش از مذاکره چه پیامی دارد؟

دیپلماسی ایرانی: هر شخصی راه‌کارهای خاص خود را برای مطرح کردن مسائلی دارد که به آنها علاقه‌ای هم ندارد.

ایران بهترین مقدمه را برای مذاکرات پیش رو با قدرت‌های غربی که می‌خواهند نقطه پایانی بر برنامه هسته‌ای ایران بگذارند انتخاب کرد و آنهم آزمایش تعدادی موشک بود.

امریکا کاملا مشخص کرده است که در دیدار روز پنجشنبه در ژنو تمرکز خود را بر روی برنامه هسته‌ای ایران خواهد گذاشت. بنابراین اجازه بدهید ببینیم که بی‌طرفی سنتی سوئیس می‌تواند شرایط را تعدیل کند.

اما در چنین شرایطی آزمایش موشکی همراه با اعلام ساخت دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم درحالی که قرار است ایران در یک دیدار بسیار خاص با کشورهای 1+5 دیدار کند چه معنایی خواهد داشت.

یکی از مقامات امریکایی به رویترز می‌گوید: هیچ جای تعجبی نیست که ایرانی‌ها برای به ثمر نشستن مذاکرات آینده این موشک‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که این آزمایش می‌تواند دلایل داخلی داشته باشد تا قدرت خود را پیش از مذاکره با کشورهای غربی نشان دهد.

از سوی دیگر این ادعا نیز وجود دارد که ایرانی‌ها این آزمایش موشکی را انجام دادند تا توجه جهانیان را به این موشک‌ها جلب کنند و از برنامه هسته‌ای و تاسیسات جدید در قم دور کنند.

این گمانه زنی‌ها درحالی انجام می‌شود که روز پنجشنبه قدرت‌های جهان در یک دیدار تاریخی با ایران مذاکره خواهند کرد.

ایران پیش از این آمادگی خود را برای مذاکرات با کشورهای 1+5 اعلام کرده بود اما محمود احمدی‌نژاد همچنین اعلام کرده بود که بر سر مسائل هسته‌ای مذاکره نخواهد کرد. این درحالی است که امریکا اولویت اول این مذاکرات را برنامه هسته‌ای ایران می‌داند و امیدوار است که بتواند از راه‌کارهای دیپلماتیک به نتیجه برسد.

بنابراین هنوز مشخص نیست که نتایج این مذاکرات چه خواهد بود و آیا ایران تن به مذاکره در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود خواهد داد یا خیر؟

آزمایش موشکی ایران می‌تواند تمام این دلایل را یکجا به همراه داشته باشد. یعنی ایران پیش از آغاز مذاکرات قدرت نظامی خود را به رخ دیگران بکشد و همچنین در داخل نیز اعلام کند که هیچ نگرانی برای حمله احتمالی کشورهای دیگر به ایران وجود ندارد.

هرچند حمله نظامی به ایران آخرین گزینه‌ای است که غرب در مقابل تهران اجرا خواهد کرد. امریکا به رهبری باراک اوباما امیدوار است که بتواند از راه مذاکره نه تنها به مشکلات برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد بلکه پس از 30 سال بتواند روابطی را نیز با تهران آغاز کند. اما از سوی دیگر نیز می‌داند که احتمال به بن‌بست رسیدن این گزینه وجود دارد و پرونده  تحریم‌ها نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.

منبع: رویترز


نظر شما :