سیاست خارجی در کلام مسئولان

۱۰ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۷ کد : ۵۸۳۵ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان

دبير شوراى عالى امنيت ملى، رییس جمهور، سخنگوی وزیر خارجه، نماينده دائم ایران در سازمان ملل و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

خواهان برپايى يک نظام نوين در عرصه‌ جهانى هستيم

محمود احمدى‌نژاد در شصت و چهارمين مجمع عمومى سازمان ملل متحد گفت: دوران تحميل سرمايه‌دارى و سلايق يک گروه و چند کشور معدود بر کل جهان و دوران امپراطورى و تحقير ملت‌ها به پايان رسيده است.

وی ادامه داد: ديگر قابل قبول نيست که شوراى امنيت و سازمان ملل به جاى اينکه نماينده‌ تمام ملت‌ها باشند و تصميم‌گيرى در آن بر اساس مردمى‌ترين و دموکراسى‌ترين شيوه‌ها باشد تحت سلطه‌ چند کشور باشد.

احمدى‌نژاد با بيان اينکه ايجاد تحول اساسى در وضعيت کنونى غيرقابل اجتناب است، گفت: ما خواهان برپايى يک نظام نوين در عرصه‌ جهانى هستيم و اين تغيير و تحول بايد در حيطه‌ نظرى و هم در حيطه‌ عملى و در ساختارها و روش‌ها به صورت اساسى و بنيادين صورت بگيرد و ممکن نيست که با مبانى فکرى موجود جامعه‌ بشرى را به پيش برد.

در موضوع هسته‌اى مذاکره مستقيم با آمريکا مطرح نيست

محمد خزاعی نماينده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد با تاکيد بر اينکه ايران هرگز نگران مذاکره و گفت‌وگو با ديگران نيست، خاطرنشان کرد که درباره موضوع هسته‌اى هيچگونه مذاکره‌اى مستقلا، بطور مستقيم و دو طرفه بالاخص با آمريکا وجود ندارد و حتى بحث آن هم مطرح نيست.

لحن دیپلماتیک رئیس جمهور نسبت به گذشته تقویت شده است

حشمت الله فلات پیشه نماینده مجلس با اشاره به حضور رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، درخصوص سخنرانی احمدی نژاد گفت: لحن دیپلماتیک صحبت های رئیس جمهور نسبت به سخنرانی های گذشته تقویت شده است.

وی افزود: رئیس جمهور به عبارتی سعی کرد به دنبال جذب افکار عمومی کشورها باشد. مسائلی که مطرح شد برای بخش عمده ای از شرکت کنندگان مسائل مشترک به حساب می آمد از جمله این مسائل بحث تغییر ساختار سازمان ملل است که جمهوری اسلامی از کشورهایی است که طرح آن را مطرح کرد اما متاسفانه در طول ایام موضوع تغییر ساختار را به سمت دیگری برده و منحرف کردند.

فلاحت پیشه به انتقاد ایران از "حق وتو" برای کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: ایران یک نقد فلسفی در ساختار سازمان ملل دارد و آن وجود حق وتو است که عامل همه بحران هاست.

اوباما مانند احمدی نژاد حرف می زند

رئیس دفتر احمدی نژاد گفت: حرف های اوباما را می توان در جهت بازگشت از مواضع خصمانه و زورمدارانه گذشته ارزیابی کرد.

رحیم مشایی افزود: رئیس جمهوری در طول این سال ها مواضع کشور ما را اصولی و منطقی و محکم ارائه کرده و امروز شاهد آن هستیم که رئیس جمهور آمریکا حرف هایی تقریباً مشابه حرف های احمدی نژاد می زند.

متوجه نشديم بالاخره بايد فعاليت هاى خود را به آژانس اعلام کنيم يا نکنيم

احمدى نژاد با اشاره به تاسیسات هسته ای قم گفت: اين تاسيسات مجموعه اى بسيار عادى است و در ابتداى کار هم هست. نه جنبه مخفى دارد و نه پيچيده. اگر مخفى بود چرا يکسال زودتر اطلاع داديم.

وی افزود: چند نکته لازم است اشاره کنم. اول اينکه فعاليت هاى ايران در موضوع استفاده صلح آميز از فناورى هسته اى کاملا در چارچوب مقررات آژانس بين المللى انرژى اتمى و زير نظر اين آژانس جريان دارد.

وى با بيان اينکه "متوجه نشديم بالاخره بايد فعاليت هاى خود را به آژانس اعلام کنيم و يا نکنيم"، تصريح کرد: طبق مقررات آژانس هر مجموعه غنى سازى شش ماه قبل از تزريق گاز بايد به اطلاع آژانس رسانده شود. ما هنوز يک سال تا آن 6 ماه فاصله داريم و به جاى 6 ماه 18 ماه زودتر خبر داده ايم , بالاخره اين خوب است يا بد، کسى که اين کار را مى کند بايد تشويق شود و يا اينکه عده اى جمع شوند و فرياد بزنند.

خوشبختانه تقريبا تمامى سخنرانان موضع ما را مورد تائيد قرار دادند

احمدی نژاد ادامه داد: ما در طول چهار سال گذشته در مجمع عمومى و در موارد ديگر اعلام کرده بوديم که شرايط کنونى جهان مطلوب نيست و بايد شيوه فعلى مديريت جهان که شيوه‌ غلطى است تغيير کند و با اين تغيير است که چالش‌ها و مشکلات حل مى‌شود و در واقع ما بحث بى‌عدالتى در عرصه مناسبات جهانى را فرياد زديم و اين که اين بى‌عدالتى در ساختار جهانى وجود دارد.

وى اضافه کرد: خوشبختانه در اين نشست تقريبا تمامى سخنرانان موضع ما را مورد تائيد قرار دادند، به وضع موجود و مشکلات موجود اعتراض و اعتراف کردند و بر ضرورت ايجاد تغيير در عرصه جهانى تاکيد کردند و اينکه ما ديديم براى دنيا جا افتاده که وضعيت کنونى وضعيت مناسبى نيست و ناعادلانه است و بايد تغيير کند.

اعلام نظر آژانس موجب بى‌اعتبارى اظهارات قدرت‌هاى غربى خواهد شد

حسن قشقاوی درباره موضع‌گيرى‌هاى برخى دولت‌هاى غربى را در قبال تاسیسات جدید غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: چنين تلاش‌هايى در گذشته بى‌اثر بودن خود را به اثبات رسانده و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به طور مستقل گزارش ايران را بررسى خواهد کرد و اعلام نظر آژانس موجب بى‌اعتبارى اظهارات عجولانه و اغراض سياسى قدرت‌هاى غربى خواهد شد.

سخنگوى وزارت امور خارجه اضافه کرد: جا داشت دولت‌هاى غربى به جاى رويکردهاى تصنعى و جنجالى به تعهدات خود در قبال آژانس انرژى اتمى عمل کرده و با اجراى واقعى امحاى سلاح‌هاى اتمى خود، گامى واقعى در جهت رفع نگرانى جهان با عمل به تعهدات مورد انتظار بردارند.

عموم کشورها بر اصلاح ساختار سازمان ملل توافق دارند

عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به موارد ذکر شده از سوى احمدی نژاد در زمينه اصلاح ساختارهاى سازمان ملل گفت: آقاى احمدى‌نژاد در جهت اصلاح اين وضعيت موضوع تغيير را مطرح کرد و اين اصلاحات را پى‌گيرى مى‌کند.

محمد اسماعیل کوثرى ادامه داد: پس از طرح اين موضوع از سوى آقاى احمدى‌نژاد عده‌اى انتقاد کردند که اگر آقاى احمدى‌نژاد اين سازمان را قبول ندارد، پس چرا براى سخنرانى به آنجا رفته است؟ در حالى که بايد گفت که آقاى احمدى‌نژاد نفس موضوع را قبول دارد. اينکه بايد سازمان ملل و شوراى امنيتى وجود داشته باشد، اما از عملکرد آنها انتقاد داشته است و پيشنهادى براى اصلاح عملکرد اين دو سازمان داده است. برخى کشورهايى که از شرايط حاضر نفع دارند از اين اظهارات راضى نيستند، اما اکثر کشورها در اين مساله اتفاق نظر دارند و با آن موافق هستند و قبول دارند که بايد در ساختار سازمان ملل تغييراتى صورت گيرد.

بايد اعتماد ما جلب شود

جلیلی دبير شوراى عالى امنيت ملى در آستانه گفت‌وگوهاى اکتبر با شش کشور در مصاحبه با مجله آلمانى اشپيگل‌ گفت: اکنون زمانى است که بايد اعتماد ما جلب شود و قدرت هايى که علنا براى تعطيلى هميشگى اين دانش و فناورى در ايران برنامه ريزى مى کردند حسن نيت خود را اثبات کنند.

حداکثر چهار پنج کشور جلسه سخنرانی احمدی نژاد را ترک کردند

حسن قشقاوی سخنگوى وزارت خارجه گفت: حداکثر چهار پنج کشور تعمدى و بر مبناى اعتراض جلسه را ترک کردند و حتى همه آنهايى که جلسه را ترک کرده بودند نيز بر مبناى اعتراض نبوده است. ما با کاستاريکا هيچ مشکلى نداريم و کاستاريکا هيچ موضعى در مورد حضور نداشتن به معنى اعتراض نگرفته است؛ به خصوص در مورد سخنرانى که قرار بوده است در ساعت پنج صورت بگيرد و به علت بيش از دو ساعت سخنرانى يکى از رييسان‌جمهور اين به آخر وقت و ساعت هفت و نيم تبديل شد و برنامه‌ها براى حضور در اين سخنرانى به هم ريخت. ضمن اينکه بين اروپايى‌ها مشخص شد اتفاقى که در اجلاس ژنو ايجاد شده است شکسته شد و وزير خارجه‌ سوئد که رييس دوره‌اى اتحاديه اروپا است ترک جلسه را از سوى هيات‌ها قابل توجيه ندانست. همان‌طور که کشورهايى مانند استراليا،‌ اسپانيا، اتريش، فنلاند و ... جلسه را ترک نکردند.

اگر مذاکرات به نتيجه نرسد، ايران از N.P.T خارج خواهد شد 

محمد کرمی راد عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى با بيان اينکه اگر مذاکرات هسته اى ايران به نتيجه نرسد، کشورمان از "N.P.T" خارج خواهد شد گفت : کشورهاى 1+5 در مذاکرات آتى بايد تلاش کنند پرونده ايران از شوراى امنيت سازمان ملل به آژانس بين المللى انرژى اتمى باز گردد.


نظر شما :