دو بلیت و یک دیپلماسی

۰۶ مهر ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۹ کد : ۵۸۰۴ اخبار اصلی
احمدی نژاد از پاریس می خواهد تا با حرکتی که به نفع زندانیان ایرانی است حسن نیات خود را به اثبات رساند: "ما می دانیم که تعدادی از ایرانیان در فرانسه از سال ها پیش در زندان هستند. این ایرانیان هم خانواده دارند مادر و پدر دارند."
دو بلیت و یک دیپلماسی

محمود احمدی نژاد طی مصاحبه­ای با کانال دو تلویزیون فرانسه با اشاره به وضعیت کلوتیلد رئیس زندانی فرانسوی ایران که پس از دادگاهی در ایران با قرار وثیقه آزاد و در حال حاضر در سفارت فرانسه به سر می­برد، خواستار معاوضه وی با یکی از زندانیان ایرانی در فرانسه شد. احمدی نژاد از پاریس می­خواهد تا با حرکتی که به نفع زندانیان ایرانی است حسن نیات خود را به اثبات رساند: "ما می­دانیم که تعدادی از ایرانیان در فرانسه از سال­ها پیش در زندان هستند. این ایرانیان هم خانواده دارند مادر و پدر دارند."

این اشاره­ای تلویحی به علی وکیلی راد بود که در سال 1994 به جرم مشارکت در قتل شاهپور بختیار (آخرین نخست­وزیر دوران پهلوی ) به حبس ابد محکوم شده است.

نفر بعدی که شاید مورد نظر احمدی نژاد و حکومت ایران باشد ماجد کاکاوند مهندس ایرانی است که در مارس (تابستان امسال در پاریس به درخواست و با حکم نیابت قضایی دادگاه آمریکا در بازداشت به سر می­برد. واشنگتن وی را به خرید و ارسال سازه­ها و ادواتی که می­تواند به برنامه هسته ایران مربوط باشد متهم کرده است اما دادگاه فرانسه تا به امروز از استرداد وی به آمریکا خودداری کرده است.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر عضو و بخشودگی احتمالی کلوتید ریس می­گوید: "متأسفانه تا به حال هیچ اقدامی را از سوی دولت فرانسه در زمینه پرونده این زندانیان ایرانی ندیده­ایم."

در حال حاضر چنین معاوضه و تبادل زندانی بعید به نظر می­رسد. این ایده­ای است که هنوز هیچگونه ضمانتی در موردش وجود ندارد. اما اضهارات احمدی نژاد نشانگر آن است که معاملاتی در پشت صحنه به خوبی در حال شکل­گیری است، تا به نحوی این پرونده غم­انگیز با پایان خوبی ختم شود.- کلوتید ریس مدرس زبان فرانسه و محقق زبان فارسی به مدت 45 روز در زندان اوین در بازداشت به سر می­برد. و از جمله اولین متهمانی بود که دردادگاه انقلاب حضور یافت. دیپلمات­های فرانسوی درباره اتهامات او معتقدند که وی هیچ اقدامی علیه امنیت ملی ایران انجام نداده است و پرونده او نیز مانند دیگران پر از اتهام است و اقدام به دستگیری وی به رابطه دو و چندجانبه اروپا- ایران لطمه سختی وارد کرده است. لطمه­ای مکمل بحران اتمی ایران. از زمان دستگیری کلوتید دستگاه دیپلماسی فرانسه سعی کرده در این هوای مه آلود دیپلماتیک تماس خود را با ایران حفظ کند.

سخنان محمود احمدی نژاد اما ظاهرا به مذاق دیپلمات­های فرانسوی و شخص نیکولا سارکوزی خوش نیامده است به نحوی که وی در حاشیه نشست سالیانه سران در سازمان ملل متحد با قاطعیت چنین تبادلی را رد کرد و این درخواست را نوعی باجگیری قلمداد کرد. عدم تناسب محتویات پرونده و نیز عدم تناسب اقدامات وکیلی راد و کلوتید ریس باعث چنین واکنشی از سوی رئیس جمهور فرانسه شده است. علی وکیلی راد در سال 1994 از طرف دادگاه عالی جنایی پاریس به جرم دست داشتن در عملیات ترور شاهپور بختیار به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم و در حال حاضر با پنجاه سال سن در بخش ویژه امنیتی زندان مرکزی پوزسی Poissy به سر می­برد. و هجده سال از عمر خود را در این زندان گذرانده.

در ژوئیه امسال وکیل مدافع وی سورن مارگوبی اطلاع یافته است که وکیلی راد دوره محکومیت در بخش ویژه امنیتی خود را به پایان رسانید و شرایط اقامت وی در زندان تسهیل شده است و به همین جهت در 14 اوت مارگونی از دادگاه عالی پاریس برای وکیلی راد تقاضای بخشودگی کرده و خواهان آزادی وی از زندان (مشروط بر اخراج از فرانسه) شد. این تقاضا براساس ماده شماره 26 آئین نامه دادرسی کیفری فرانسه تنظیم و به دادگاه ارائه شده است. چند روز پیش از ارائه این درخواست دفتر وزیر کشور فرانسه بریس اورت فو و چند منبع معتبر که نخواستند نامشان فاش شود این تقاضا و بررسی آن توسط مقامات قضایی را تائید کردند.

اخراج وی امری کاملاً منطقی است چون وی برطبق قوانین ضد تروریست فرانسه محاکمه شده است.

از سوی دیگر گویا سفارت ایران در فرانسه گذرنامه­ایی را نیز برای وکیلی راد جهت خروج از فرانسه آماده کرده­اند.



منبع: فیگارو

نویسنده: ژرژ مالبرونو

دبیربخش خاورمیانه لو فیگارو


نظر شما :