نسکافه داغ در سرمای انتخاباتی آلمان

۰۶ مهر ۱۳۸۸ | ۰۳:۱۶ کد : ۵۸۰۰ اخبار اصلی
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آلمانی‌ها امروز در انتخابات پارلمانی کشور خود بار دیگر آنگلا مرکل را برای یک دوره 4 ساله دیگر انتخاب خواهند کرد، اما این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که سایه بحران اقتصاد جهانی و نقش نظامی آلمان در افغانستان همچنان بر سر تمام آلمان‌ها سنگینی می‌کند.
نسکافه داغ در سرمای انتخاباتی آلمان

 دیپلماسی ایرانی: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آلمانی‌ها امروز در انتخابات پارلمانی کشور خود بار دیگر آنگلا مرکل را برای یک دوره 4 ساله دیگر انتخاب خواهند کرد ،اما این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که سایه بحران اقتصاد جهانی و نقش نظامی آلمان در افغانستان همچنان بر سر تمام آلمان‌ها سنگینی می‌کند.

در انتخابات روز یکشنبه احزاب مختلف آلمانی برای ورود به پارلمان این کشور با یکدیگر رقابت خواهند کرد. احزابى که در اين انتخابات حضور دارند عبارتند از:

- اتحاديه (حزب) دموکرات مسيحى (CDU) به رهبرى آنگلا مرکل

- اتحاديه (حزب) سوسيال مسيحى (CSU) به رهبرى هورست زهوفر

- حزب سوسيال دموکرات (SPD) به رهبرى فرانک والتر اشتاین‌مایر

- حزب دموکراتيک آزاد يا ليبرال دموکرات (FDP) به رهبرى گوايدو وستروله

- حزب ائتلاف احزاب اتحاد 90 و سبزها به رهبرى کلوديو روت و جم اوزدمير

- اتحاد چپ آلمان به رهبرى اسکار لافونتن و گريگور گوسى

اين احزاب در صورتى مى‌توانند به مجلس فدرال راه يابند که پنج درصد آراء شرکت کنندگان را به دست آورند. اگر حزبى حتى موفق به کسب 4.9 درصد آراء بشود، حق ورود به پارلمان را ندارد مگر اين که سه نماينده اين حزب در انتخابات با کسب اکثريت به طور مستقيم انتخاب شوند.

اين استاندارد پنج درصدى از آن جايى مهم است که از ورود بيش از اندازه احزاب کوچک و ايجاد بى‌نظمى و بى‌ثباتى در پارلمان جلوگيرى مى‌شود.

انتخابات پارلمانى آلمان هر چهار سال يک بار برگزار مى‌شود و در آن براى ورود 598 نماينده تصميم گيرى مى‌شود.

در پارلمان يا مجلس فدرال آلمان 299 نماينده به طور مستقيم از حوزه‌هاى انتخابيه و 299 نماينده از طريق فهرست‌هاى احزاب در ايالات انتخاب مى‌شوند (مجموعا 598 نماينده).

احزاب براى تشکيل دولت لازم است 50 درصد آرا را به تنهايى به دست آورند. در غير اين صورت و براى تشکيل ائتلاف، لازم است که آراء دو حزب مجموعا به 50 درصد برسد.

بنا به نظر سنجی‌های انجام شده توسط مجله فربز، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رهبر حزب SPD که 4 سال گذشته را در ائتلاف با خانم مرکل دولت را در دست داشتند، نتوانسته است محبوبیت لازم را برای رقابت‌های این دور از انتخابات به دست آورد. این مجله همچنین آنگلا مرکل را قدرتمندترین زن جهان معرفی کرده است.

مسائل مهمی که در انتخابات امروز آلمان بسیار حائز اهمیت است به شرح زیر است:

سیاست خارجی

همه انتظار دارند که چپ‌ها در آلمان به شدت از حضور نظامی آلمان در افغانستان حمایت کنند، اما از سوی دیگر انتظار دارند که آلمان‌ها بتوانند پلیس افغانستان و سربازان این کشور را در سال‌های آینده آموزش دهند تا استراتژی خروج از افغانستان امکان‌پذیر باشد. اشتان‌مایر هوادار خروج نیروهای آلمانی در سال 2013 است اما او هیچ اشاره‌ای به این مسئله که عقب‌نشینی از چه زمانی آغاز خواهد شد نکرده است. دیدگاه مرکل نیز همین است.

در ارتباط با ترکیه مرکل موافق مشارکت ترکیه در اتحادیه اروپاست و از عضویت کامل این کشور در اتحادیه حمایت نمی‌کند. دموکرات‌ها معتقدند که نمی‌توان در این زمینه به طور قطع نظر داد و حضور ترکیه در اتحادیه اروپا به تحولات آنکارا و ظرفیت اتحادیه برای جذب اعضای جدید بستگی دارد. سوسیال دموکرات‌ها و سبزها همگی از حضور ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

کار

محافظه‌کاران آلمانی و دموکرات‌های آزاد مخالف یک دستمزد حداقلی ملی هستند و معتقدند که چنین قانونی مشاغل را از بین می‌برد.

در سوی دیگر سوسیال دموکرات‌ها و سبزها معتقد به مقرری حداقل 7.50 یوروویی در هر ساعت هستند و چپ‌ها خواهان حداقل 10 یوروو در ساعت هستند.

مالیات

در ارتباط با مالیات آنگلا مرکل، برای انگیزش اقتصادی خواهان کاهش مالیات‌ها هستند. آنها به طور کلی خواهان کاهش مالیات‌ها از 14 درصد به 12 درصد هستند. هرچند در ارتباط با اعمال چنین قانونی هنوز زمان مشخصی اعلام نشده است اما سوسیال مسیحی‌ها می‌خواهند که تا سال 2011 و 2012 این قوانین اجرا شود.

سوابق انتخابات پارلمانى آلمان در گذشته نيز نشان مى‌دهد که تاکنون هيچگاه يک حزب به صورت مستقل نتوانسته ميزان لازم راى را کسب کند تا بتواند به تنهايى دولت را تشکيل دهد.

سخنان مرکل نيز در دوران رقابت‌هاى انتخاباتى‌اش حاکى از اين است که وى رد صورت پيروزى به دنبال ائتلاف با حزب دموکرات‌هاى آزاد است، چون برنامه‌هاى خود را با اين حزب بهتر به پيش مى‌برد.

اين احزاب در زمينه موضوعات اقتصادى، گسترش سيستم سرمايه دارى و تقويت آموزش و پرورش و تحقيقات در حيطه آموزش عالى ديدگاه مشترکى دارند؛ اما با وجود ديدگاه‌هاى مشترک اقتصادى، احزاب مذکور در پاره‌اى از مسايل ديگر نظير اصلاحات مالياتى، تحديد حقوق فردى به واسطه گسترش سيستم‌هاى امنيتى و نيز عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا، با يکديگر اختلاف نظر دارند.

از سوى ديگر، در صورت پيروزى مرکل و انتخاب وى به عنوان صدر اعظم و تحقق اين ائتلاف، انتظار مى‌رود که حزب دموکراتيک آزاد حداقل خواهان دريافت چند پست وزارتى شامل امور خارجه، دارايى، اقتصاد و کار و حتى وزارت کشور باشد.

حزب سوسيال مسيحى نيز در اين ائتلاف در پى کسب حداقل دو پست وزارتى از مجموع 13 وزارتخانه دولت خواهد بود که وزارت "حمايت از مصرف کنندگان و کشاورزى" يکى از آنها خواهد بود.

درباره گزينه‌هاى ديگرى نيز که ائتلاف آنها غيرممکن مى‌نمايد، يکى ائتلاف حزب دموکرات مسيحى با سبزها و ديگرى ائتلاف سوسيال دموکرات‌ها با چپ‌ها است. اين دو گزينه به رغم اعلام غيرممکن بودن اين ائتلاف در سطح ملى، در سطح ايالتى شکل گرفته و دولت تشکيل داده‌اند.


نظر شما :