واکنش جهانى به مرکز غنی‌سازی جدید ایران به روز شد

۰۴ مهر ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۱ کد : ۵۷۹۲ اخبار اصلی
باراک اوباما: موضوع حمله نظامی به ایران منتفی نیست. سارکوزی: از الآن باید به فکر اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران باشیم. ادعای لیبرمن: ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم نشان از تلاش ایران برای رسیدن به بمب هسته‌ای دارد.
واکنش جهانى به مرکز غنی‌سازی جدید ایران به روز شد

دیپلماسی ایرانی: اعلام خبر ساخت مرکز جدید اورانیوم در مکانی میان تهران و قم با واکنش شدید کشورهای غربی مواجه شده است. در این میان روسیه نیز که تا 23 ساعت قبل از اعلام این خبر در موضع شک و تردید در برابر ایران قرار داشت، به واکنش برخواست و مانند کسی که از چیزی خبر نداشته و از شنیدن خبر جدیدی شوکه شده است، اعلام کرد، باید ایران برای ساخت نیروگاه جدید و مخفی‌اش افکار جهانی را قانع کند. دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در پیتزبورگ و در حاشیه اجلاس گروه 20 گفت: «ایران باید پاسخگوی این مخفیکاری خود باشد. این رفتار ایران باعث نگرانی تمام اعضای گروه 20 شد. ما از ایران می‌خواهیم که همکاری بیشتری با جامعه جهانی داشته باشد.»

وی همچنین تلویحا تهران را به همراهی با غرب برای اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

واکنش تند و صریح روسای جمهور کشورهای ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه نیز به اندازه‌ای مهم بود که در صدر اخبار دنیا قرار گرفت. اوباما ایران را به برخورد قاطع جامعه جهانی تهدید کرد. وی گفت: «ایران حق دارد که از تکنولوژی هسته‌ای بهره‌مند شود. اما این حجم از تاسیسات هسته‌ای که ایران به دنبال آن است و دائما خبر راه‌اندازی یک به یک آنها اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که تهران رغبتی برای التزام به قواعد جهانی ندارد و با هیچ عنوان با برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز منسجم نیست.»

اوباما مواضع خود را روز شنبه به روز کرد و در موضعی تازه گفت: «جمهوری اسلامی ایران پس از کشف امکانات جدید هسته‌ایش باید ثابت کند که فعالیت‌هایش در این زمینه صلح‌آمیز است یا این که با واکنش حساب شده جامعه جهانی رو به رو خواهد شد. با کشف مرکز غنی سازی جدید ایران که مخفیانه ساخته شده و می‌تواند توان ایران را برای ساخت بمب هسته‌ای بالا ببرد، ایرانی‌ها نشان دادند که به دنبال فریب جامعه جهانی و بر هم زدن نظم بین‌المللی هستند.»

رئیس جمهوری امریکا در یک چرخش موضع جدید همچنین اعلام کرد، موضوع حمله نظامی به ایران منتفی نیست.     

سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت: «از هم‌اکنون باید به فکر اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران باشیم. ما به ایران تا دسامبر فرصت می‌ دهیم که پاسخگوی سئوال‌های جامعه جهانی باشد یا این که متحمل تحریم‌های سنگین جدید شود.»

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفت: «به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که ایران بخواهد ماجراجویی کند. ایران در برنامه هسته‌ای‌اش غرب را فریب داده. ما به ایران تا اول اکتبر فرصت می‌دهیم که یا با جامعه بین‌المللی هماهنگ شود و به عنوان یک شریک وارد جامعه جهانی شود یا این که شاهد تحریم‌های شدیدتر باشد.»

در این میان واکنش اسرائیل به عنوان دشمن درجه یک ایران از همه شدیدتر بود. آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در یک موضع افراطی مدعی شد، اعلام ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران نشان از تلاش این کشور برای رسیدن به بمب هسته‌ای است.

وی که با رادیو اسرائیل صحبت می‌کرد، همچنین گفت: «ما امیدواریم ایران تا اول اکتبر یک پاسخ روشن به جامعه غرب برای فعالیت‌های هسته‌ایش دهد.»

لیبرمن همچنین مدعی شد، ما از خبر اعلام ساخت دومین مرکز غنی سازی اورانیوم توسط ایران شوکه نشدیم چرا که ما می‌گفتیم ایران به دنبال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود برای رسیدن به اهداف نظامی است. حال صحبت‌های ما برای جهانیان ثابت شده است.

نماینده دولت اسرائیل بار دیگر مدعی شد که تمام احتمالات برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای ایران روی میز است و از ماه می برنامه‌ای تعریف شده است که بر اساس آن خود را برای حمله هوایی احتمالی به ایران و سوریه ظرف چهار روز مهیا کنیم.

وی همچنین فاش کرد که اسرائیل از سال گذشته میلادی به فکر حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران بوده و این طرح همچنان در دولت اسرائیل مطرح است.

فکر حمله نظامی را رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا قویا رد کرد. وی در این باره گفت: «حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران تنها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به تعویق می‌اندازد، اما سبب توقف کامل آن نخواهد شد. این حمله نظامی تنها می‌تواند، زمان بیشتری را فراهم کند.

گیتس، در گفت‌وگو با شبکه خبری CNN تاکید کرد، حمله نظامی تنها می‌تواند یک تا سه سال برنامه‌های هسته‌ای ایران را به عقب بیندازد.

گرچه اوباما حمله نظامی به ایران را منتفی نمی‌داند، اما به نظر گیتس گزینه‌ای نظامی برای مناقشه هسته‌ای ایران وجود نداشته و باید همچنان به دنبال راه ‌حلی دیپلماتیک با تهران بود.


نظر شما :