پچپچه‌ها/ نگرانی یک خبرگزاری از قيمت پیاز و خیار در عربستان/ پیام‌های رمضانی احمدى‌نژاد و اوباما

۰۲ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۴:۳۷ کد : ۵۴۷۷ اخبار اصلی
در این بخش: نگرانی خبرگزاری دولتی از رشد قيمت پیاز و خیار در عربستان، پیام های رمضانی احمدى‌نژاد و اوباما، تغییرات به نماز جمعه رسید، حمایت حزب کارگزاران از کروبی.
پچپچه‌ها/ نگرانی یک خبرگزاری از قيمت پیاز و خیار در عربستان/ پیام‌های رمضانی احمدى‌نژاد و اوباما

پیام های رمضانی احمدى‌نژاد و اوباما

با حلول ماه مبارک رمضان، روسای دولت های کشورهای مسلمان با ارسال پیام هایی به یکدیگر رسیدن این ماه را گرامی داشته و برای ملل یکدیگر آرزوی بهره مندی از فضای معنوی و روحانی رمضان را کرده اند.

این سنت امسال توسط باراک اوباما رییس جمهور امریکا شکلی تازه به خود گرفت؛ تا جایی که سایر پیام های تبریک را تحت الشعاع قرار داد.

امسال محمود احمدی نژاد پیامی مختصر و رسمی به کل سران کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان ارسال کرد و در آن نوشت: اميدوارم امت اسلامى بتواند بيش از گذشته در مسير تعالى و شکوفايى، تحکيم پيوندهاى مودت و اخوت و برقرارى صلح و آرامش حرکت نمايد.

اما پرزیدنت اوباما در پیامی شاعرانه که بی شباهت به یک مقاله روزنامه ای نبود، از جانب مردم آمریکا – به خصوص جوامع مسلمان در هر پنجاه ایالت- آرزوهای خود را به مسلمانان آمریکا و سراسر جهان تقدیم کرد.

در بخشی از پیام رییس جمهور امریکا آمده است: "من نیز مانند بسیاری از پیروان ادیان دیگر که شاهد برگزاری رمضان در میان جوامع و خانواده های ما بوده اند، می دانم که رمضان زمانی شادمانه است - زمانی است که خانواده ها گرد هم می آیند و با هم در صرف غذا سهیم می شوند. ولی این را نیز می دانم که رمضان زمانی برای پایبندی به ایمان و تأمل است – زمانی است که طی آن مسلمانان هنگام روز روزه می گیرند و در شب به نیایش "تراویح" روی می آورند، و در طول ماه تمامی آیات قران را تلاوت می کنند و به آن گوش فرا می دهند. این آیین ها اصولی را که میان ما مشترک است و نیز نقش اسلام را در پیشبرد عدالت، پیشرفت، بردباری و ارتقای منزلت همۀ موجودات انسانی به ما یاد آوری می کنند.

 او از فرصت ماه رمضان استفاده کرده و بار دیگر از میل به مشارکت با جهان اسلام با هدف سازندگی و فراهم آوردن رفاه برای سرزمین های اسلامی سخن گفته است.

اوباما نوشته است: "ما همچنین در فراسوی مرزهای آمریکا متعهد به حفظ مسؤلیت خود در ساختن دنیایی صلح آمیز تر و امن تر هستیم. به همین سبب است که به طور مسؤلانه ای در حال پایان دادن به جنگ در عراق هستیم. به همین دلیل است که دست به کار منزوی ساختن افراط گرایان خشونت طلب و در همان حال توانایی بخشیدن به مردم در نقاطی مانند افغانستان و پاکستانیم. به همین سبب است که ما نیرومندانه و فعالانه از راه حل ایجاد دو کشور که بر اساس آن حقوق اسراییلی ها و فلسطینی ها برای زیستن در صلح و امنیت به رسمیت شناخته می شود، پشتیبانی می کنیم. و به همین سبب است که آمریکا همواره به خاطر حقوق جهانی همۀ مردم برای بیان فکر خود و به جا آوردن فرائض دینی خود و مشارکت کامل در جامعه و داشتن اعتماد به حکومت قانون به پا خواهد ایستاد."

این پیام بلندتر از آن است که بتوان همه بخش هایش را در این مجال آورد. شاید اگر پیام احمدی نژاد نیز به طول و تفصیلی پیام اوباما بود، می شد هر دو را به یک اندازه مورد توجه قرار داد و نگرش دو رییس جمهور از دو جهان فکری متضاد را در قبال موضوعی واحد بررسی کرد.  

تغییرات به نماز جمعه رسید

کاظم صدیقی از روضه خوانان و منبرنشینان شهیر تهرانی است که هر ساله در ماه محرم و دهه فاطمیه در تکایا و هیئات حضور چشمگیری دارد و غالبا در مجالسی هم که نهادهایی چون سپاه و بسیج برگزار می کنند به اجرای روضه و سخنرانی مذهبی می پردازد.

در حالی که تنها یک روز از خبر انتصاب حجةالاسلام شیخ کاظم صدیقی به عنوان امام جمعه موقت تهران گذشته بود، خبر حضور وی در نماز جمعه این هفته تهران نیز منتشر شد تا شائبه ها مبنی بر کناره گیری یا کنار گذاشتن هاشمی رفسنجانی از این تریبون انقلابی قوت بگیرد.

در حال حاضر غیر از این دو نفر آقایان امامی کاشانی، احمد جنتی و سید احمد خاتمی نیز در زمره ائمه جمعه موقت تهران به شمار می روند.

صدیقی که همواره در برنامه های اردویی و تبلیغی نیروهای سپاه و بسیج به سخنرانی های اخلاقی و مذهبی می پردازد، از این پس علاوه بر موضوعات فوق باید به مسائل سیاسی روز ایران و جهان هم اشراف داشته باشد. او اکنون رییس دادگاه انتظامی قضات است.

وی در جریان انتخابات، رای به احمدی نژاد را چون «جهاد در راه خدا» توصیف کرده و گفته بود: "تقويت دولت،‌ پيشگيرى از فتنه‌ها کمک به افزايش راى آقاى احمدى‌نژاد است. اين را به عنوان يک جهاد فى‌سبيل الله و با قصد قربت بايد انجام داد"

حمایت حزب کارگزاران از کروبی

در حالی که شایعاتی درباره احتمال دستگیری مهدی کروبی از گوشه و کنار شنیده می شود، حزب کارگزاران سازندگی ایران با انتشار بیانیه ای درباره حوادث اخیر کشور، از مواضع حجت الاسلام کروبی حمایت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: برخورد دلسوزانه توأم با شهامت و شجاعت جناب آقای کروبی برای ریشه کن کردن پاره ای از مفاسد موجود در بخش هائی از سیستم امنیتی و قضائی کشور نه تنها مورد توجه و استقبال قرار نمی گیرد بلکه ایشان مورد تهاجم و تهدیدهای مکرر افراد و نهادهای مختلف به نام دفاع از نظام قرار می گیرند. این رفتارها نشان از ادامه نابخردی در مقابله با واقعیت های جامعه است. زمینه سازی برای برخورد با شخصیت ها، احزاب و جریان های معتبر ، مردمی و اصیل بطور عام و شخصیت والای انقلابی و ملی کشور جناب آقای مهندس میرحسین موسوی، از جمله تبدیل کردن تریبون نماز جمعه به ابزار تهدید، بلاتکلیف و در زندان و حتی سلول های انفرادی نگه داشتن جمع وسیعی از فرزندان برومند امام و انقلاب اسلامی همه و همه حکایت از این دارد که بعضاً مسئولان محترم متوجه عمق مشکلات نشده اند.

حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه گروه های بی ریشه و مرموزی که خود ام الفساد مشکلات جاری هستند، سرگرم گسترش حوزه نفوذ خود و فتنه انگیزی هستند، افزوده است: با صراحت اعلام می کنیم حفظ نظام جمهوری اسلامی جز با احقاق حقوق ملت و این امر جز با اجتماع خردمندان دلسوز نظام جمهوری اسلامی از همه طبقات و همه جریان های سیاسی ممکن و مقدور نمی باشد. هرنوع تأخیر در یک اقدام جمعی و بدور از تعصبات حزبی و سیاسی و جناحی ممکن است خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

نگرانی خبرگزاری دولتی از رشد قيمت پیاز و خیار در عربستان

با فرا رسیدن ماه رمضان مثل هر سال قیمت کالاهای اساسی و به خصوص نان در ایران افزایش یافته و فشارهای اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می شود.

در همین زمینه بسیاری از رسانه های مکتوب تلاش می کنند پاسخ هایی از مسئولان دریافت کنند و ریشه های افزایش یکباره قیمت ها را جویا شوند. اما در این میان خبرگزاری فارس که همواره و در همه حال به حمایت از نقاط ضعف و قوت دولت می پردازد، در گزارشی کوتاه و جالب توجه، نگاهی به بازارهای خارج از کشور در ماه رمضان داشته و کوشیده است تا رشد قیمت ها را مسئله ای بین المللی جلوه دهد.

این خبرگزاری در گزارشی از بازار میوه عربستان نوشته است: از ابتداى ماه مبارک رمضان قيمت ميوه و سبزى جات در شهر رياض پايتخت عربستان حدود دو برابر افزايش داشته است.

فارس این خبر را از نشريه عربين بيزينس پیدا کرده و افزوده است: يکى از عرضه کنندگان عمده ميوه و سبزى در بازار رياض در اين باره گفت، قيمت سيب زمينى، پياز، خيار و موز در رياض از ابتداى ماه رمضان تا کنون بيش از 25 تا 100 درصد رشد داشته است.

به هر حال بد نیست بدانید که قيمت هر کيلوگرم خيار در رياض از 4 ريال سعودى به بيش از 10 ريال افزايش يافته و قيمت سيب زمينى به بيش از 4 ريال، پياز به 4 ريال و گوجه فرنگى به بيش از 6 ريال رسيده است.


نظر شما :