کابينه ايران و برنامه هسته‌اى

۰۳ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۱:۲۳ کد : ۵۴۶۶ اخبار اصلی
انتخابات ايران و حوادث پس از آن همچنان موضوعى است که رسانه‌ها نمى‌توانند چشم بر آن ببندند. پس از انتخابات اکنون نوبت کابينه‌اى که محمود احمدى‌نژاد قرار است راى اعتماد بگيرد.
کابينه ايران و برنامه هسته‌اى

انتخابات ايران و حوادث پس از آن همچنان موضوعى است که رسانه‌ها نمى‌توانند چشم بر آن ببندند. پس از انتخابات اکنون نوبت کابينه‌اى که محمود احمدى‌نژاد قرار است راى اعتماد بگيرد. انتخاب على اکبر صالحى به عنوان رئيس سازمان انرژى اتمى نيز موضوعى است بحث برانگيز که رسانه‌هاى جهان به آن مى‌پردازند. مقاله‌اى در ارتباط با کابينه احمدى‌نژاد در روزنامه نيويورک تايمز.

به نظر مى‌رسد که محمود احمدى‌نژاد،‌ سعى مى‌کند اطراف خود را با وفاداران خود پر کند و با اين حرکت نيز نشانه‌اى به جامعه جهانى در ارتباط با برنامه هسته‌اى،‌ تحليلگران سياسى و ديپلمات‌ها ارسال کند.

درحالى که تمام توجهات به انتخاب کابينه احمدى‌نژاد از ميان وفاداران خود جلب است، وى على اکبر صالحى را به عنوان مشاور خود و رئيس سازمان انرژى اتمى برگزيد. اين انتخاب وى در ميان ديپلمات‌ها و تحليلگران گام مثبتى بود که از آن  به اقدامى کمتر متعصب و بيشتر واقع‌بين در سياست‌هاى هسته‌اى تعبير مى‌شود.

دو اقدام ديگر نيز به اين مسئله اضافه شده است. اولين اقدام اين است که ديپلمات‌ها و تحليلگران در ديدگاه اخير خود نسبت به ايران بر اين عقيده‌اند که اين کشور نسبت به گذشته در مقابل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى موضعى همراه با همکارى بيشتر را در وين اتخاذ خواهد کرد. دومين اقدام،‌ تصميم احمدى‌نژاد براى ابقاى منوچهر متکى به عنوان وزير امور خارجه است که اينکه او شخص محافظه‌کارترى را براى اين وزارت خانه منصوب نکرده است.

روز پنجشنبه،‌ وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که روسيه، امريکا،‌ بريتانيا، چين،‌ فرانسه و آلمان قرار است دوم سپتامبر درباره برنامه هسته‌اى ايران با يکديگر گفت‌وگو کنند.

احتمالا مقامات ايرانى به اين نتيجه رسيده‌اند که پيدا کردن راه حلى براى برنامه هسته‌اى ايران دو نياز ايران را برطرف مى‌کند. ابتدا مى‌تواند به اقتصاد مشکل‌دار ايران کمک کند و در ضمن به آنها اعتبارى را که به آن احتياج دارند را ببخشد.

ايران هفته گذشته به بازرسان اژانس اجازه داد تا از رآکتور آب سنگين اراک که در آستانه اتمام است ديدن کنند. اين درحالى است که حدود يک سال است که چنين اجازه‌اى داده نشده بود. برخى از ديپلمات‌ها اعلام کردند که هفته گذشته تهران به خواسته آژانس مبنى بر گسترش نظارت بر سايت غنى سازى اورانيوم نطنز نيز رضايت داده است.

برخى از تحليلگران بر اين باورند که پيشرفت برنامه هسته‌اى ايران مى‌تواند به عنوان لولايى براى توسعه دولت ايران باشد. درحالى که آشفتگى‌ها در پايتخت همچنان پس از انتخابات ماه خرداد در ايران ادامه دارد، به نظر مى‌رسد که اين درگيرى به لايه‌هاى مختلف قدرت در ايران کشيده شده است و احتمال دارد که احمدى‌نژاد در مانورهاى خود دچار محدوديت شده باشد.  


نظر شما :