تعجب کارشناسان غربى از تهديدهاى تازه اسرائيل عليه ايران

۲۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۴ کد : ۵۳۹۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آیا اعتماد و هماهنگی اسرائیل و امریکا کم‌رنگ شده است؟
تعجب کارشناسان غربى از تهديدهاى تازه اسرائيل عليه ايران

به رغم این که دنیس بلر مسئول سازمان اطلاعات ملی امریکا در نشست کمیته سنا اعلام کرد، ایران توانایی لازم برای تولید بمب هسته‌ای را تا قبل از سال 2013 در اختیار نخواهد داشت، اما همچنان غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند و حتی توجه رسانه‌ای چندانی به اظهارات این مقام مسئول امریکایی نیز نمی‌کند.

این اذعان ایالات متحده امریکا که بر عدم توانایی ایران بر ساخت سلاح هسته‌ای حداقل تا چهار سال دیگر تاکید می‌کند، در حالی است که واشنگتن به فکر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران است و قصد دارد در یک برنامه مدون و تعریف شده که به ادعای شورای عالی امنیت ملی امریکا به تایید اروپا و اسرائیل نیز رسیده، تحریم‌های بسیار سختی را متوجه تهران کند.

اما این همه تهدیدها علیه تهران نیست. ایران این روزها بیشتر سرگرم مسائل داخلی و بحران پیش‌آمده پس از انتخابات است و کمتر به تحولات جهانی و تحرکات خارجی توجه می‌کند. در این میان حتی آخرین تهدید نخست‌وزیر اسرائیل علیه ایران نیز در میان هیاهوی اتفاقات اخیر ایران که پیرامون تحولات پس از انتخابات می‌چرخد، گم شد و چندان توجهی به آن نشده است.

روزنامه معاریو چاپ اسرائیل روز چهارشنبه در گزارشی ویژه به احتمال حمله اسرائیل به ایران پرداخت و به نقل از یک مقام نظامی بلند پایه اسرائیلی که به نامش اشاره‌ای نکرد نوشت، اسرائیل ممکن است حتی با وجود مخالفت امریکا به ایران حمله کند چرا که تلاویو معتقد است زمان به سرعت به سمت دست یابی ایران به سلاح هسته ای در حال سپری شدن است.

شبکه خبری الحره در گزارش خود یادآور شد این گفته را بنیامین نتانیاهو بر زبان آورده و هنگامی که قصد سوار شدن بر جنگنده دورپرواز F-15 را داشته گفته است. وی در آن لحظه همچنین گفته است، حمله اسرائیل علی رغم آن چه برخی پیش‌بینی می‌کند، می‌تواند بسیار هم کارساز باشد و دست یابی ایران به سلاح هسته ای را سال ها به تعویق بیندازد.

روزنامه معاریو گفته است، احتمالا این حمله در هفته‌ها یا چند ماه آینده روی نخواهد داد چرا که اسرائیل معتقد است که باید به دیپلماسی اوباما و مهلتی که دولت امریکا به ایران بر سر مذاکرات داده، فرصت داده شود.

در این میان خبرگزاری یو‌پی‌آی به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داده است که گزینه حمله نظامی به ایران بسیار جدی است و هم اکنون یکی از مباحث مهم دولت اسرائیل محسوب می‌شود. تلاویو قصد دارد حتی اگر امریکا هم همراهی نکرد، نیت خود علیه ایران را عملی کند. اما در عین حال این را هم می‌دانیم که ایران این موضوع را جدی گرفته و مشغول آماده سازی خود برای مقابله با حملات هوایی احتمالی اسرائیل است .

ایران بارها تاکید کرده است که تمام خاک اسرائیل در تیررس موشک‌هایش قرار دارد و به هرگونه تعرضی از سوی تلاویو پاسخ نظامی کوبنده‌ای خواهد داد.

اما در این میان برخی کارشناسان به تناقض گفته‌ها و مواضع اخیر غرب، امریکا و اسرائیل پرداخته‌اند و این پرسش را پرسیده‌اند که با وجود این که امریکا امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تا سال 2013 غیر ممکن می‌داند پس این همه نگرانی از ایران بر سر چیست. چرا اسرائیل با وجود گزارش‌های امریکا و خواهش‌های دولت اوباما همچنان تهران را تهدید می‌کند و به قول امریکایی‌ها با اظهار نظرهایشان در پروسه دیپلماسی کاخ سفید سنگ می‌اندازند؟ آیا اعتماد و هماهنگی اسرائیل و امریکا کم‌رنگ شده است؟

روزنامه گاردین با قلم دیوید کلارک یکی از روزنامه‌هایی است که این پرسش را مطرح کرده و نوشته است، گویا باید این فکر را که گزینه نظامی از روی میز به زیر میز رفته است را تا زمانی که نتانیاهو و کابینه تندروش بر سر کار است از ذهن پاک کنیم. چرا که هنوز عده‌ای هستند که حمله هوایی علیه تاسیسات ایران را تجویز می‌کنند و معتقدند هر گونه تعللی در این زمینه باعث می‌شود که ایران به سرعت به سلاح هسته‌ای دست یابد و بخواهد به سرعت آن را بر نابود کردن اسرائیل استفاده کند.

اما در مقابل روزنامه دیلی تلگراف به قلم کان کوگلین می‌نویسد، این فکر که می‌توان با ایران همان سیاست جنگ سرد را پیش برد و از تکرار یک "هولوکاست هسته‌ای" جلوگیری کرد، کاملا اشتباه است. کوگلین خود می‌نویسد که می‌دانم برخی کارشناسان ادعای این که ایران می‌خواهد دیپلماسی نظامی هسته‌ای را جایگزین دیپلماسی کنونیش کند، کم‌اهمیت و فاقد اعتبار می‌دانند، اما به هر حال حتی وجود چنین تهدیدی می‌تواند ظرفیت‌های خاورمیانه را تغییر داده و یک رقابت تسلیحاتی نظامی را در منطقه رقم بزند. تصمیم بر چگونگی ظرفیت‌های قوای نظامی ایران چیزی است که همواره در چارچوب سیاست‌های کلان سیاستمداران ایران تصمیم‌گیری شده است.

با این وجود کوگلین نیز نسبت به هشدارهای غرب با وجود گفته‌های دنیس بلر رئیس سازمان اطلاعات ملی امریکا به دیده تعجب می‌نگرد و می‌گوید، با این حال گزارش‌های موثق حاکی از آن است که ایران تا سال 2013 به تکنولوژی نظامی هسته‌ای دست نمی‌یابد. این گزارشی است که سازمان اطلعات ملی امریکا داده است. پس با این وجود نگرانی زائد الوصف غرب و دستپاچگی اسرائیل بر سر چیست؟ بدترین حالت در موضوع پرونده هسته‌ای ایران این است که تلاویو بخواهد نقشه حمله هوایی به تاسیسات هسته­ای ایران را حتی اگر امریکا هم نخواهد همراهی کند، در سر بپروراند. اسرائیل از این نگران است که تکنولوژی هسته‌ای بخواهد به دست حزب الله یا حماس بیفتد اما خود اسرائیلی‌ها هم می‌دانند چنین پیش‌بینی‌ای کاملا بی اساس و غیر منطقی است.

مجموعه خبری تحلیلی نیواستیتس‌من که یک مجموعه بزرگ خبری بریتانیایی است،  نیز در تحلیل دیدگاه اسرائیلی‌ها می‌نویسد، هر گونه حمله نظامی به ایران قبل از هر چیز خود اسرائیل را در مخمصه قرار می‌دهد. آیا اسرائیل به عواقب این فکر خود اندیشیده است؟ فلسطینیان خوب می‌دانند که رسیدن به جنگ‌افزارهای هسته‌ای تا چه اندازه برایشان گران تمام خواهد شد. آنها به هیچ عنوان نمی‌خواهند مسجد الاقصی را که سومین مکان مقدس مسلمانان است، ویران شده ببینند یا خاورمیانه را غرق در یک التهاب مزمن کنند. بنابر این هیچ گاه به موضوع دستیابی به سلاح هسته‌ای فکر نمی‌کنند. اسرائیل نباید فراموش کند هر گونه حمله‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایران آن هم در وضعیت کنونی می‌‌تواند دیپلماسی جهانی را علیه تلاویو بشوراند.

کلارک استیتس، یکی دیگر از نویسندگان سایت نیواستیتس‌من نیز تحلیل می‌کند، اگر مذاکرات اوباما با ایران با این فرض که واشنگتن بپذیرد ایران تحت شرایطی خاص و ویژه به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، به نتیجه برسد، آن گاه ایران دهمین کشور صاحب تکنولوژی نظامی هسته‌ای در جهان خواهد شد. اما این توافق، توافقی ساده که تنها بتوانند ایران و امریکا بر سر آن توافق کنند، نیست. چرا که در آن صورت کشورهایی نظیر الجزایر، مغرب، مصر و عربستان سعودی نیز سریعا خود را وارد ماجرا خواهند کرد و می‌خواهند آنها نیز به تکنولوژی نظامی هسته‌ای برسند. از این رو باید هر گونه مذاکره‌ای با در نظر گرفتن منافع جهانی و حل معضلات بین‌المللی صورت گیرد. مذاکراتی که تهدیدات اسرائیل علیه تهران آن را ملتهب می‌کند و در صورت عملی شدن این تهدیدات به طور کل ویرانی برای دیپلماسی جهانی به دنبال می‌آورد.        

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :