قشقاوى: اخراج برخى سفرا در دست بررسى است

۰۲ تیر ۱۳۸۸ | ۰۰:۴۰ کد : ۴۹۸۰ اخبار اصلی
قشقاوى درباره در دستور کار بودن اخراج برخى سفراى اروپایى از تهران نيز گفت: «اين موضوع هم‌اکنون در جلسه‌ مجلس در حال بررسى است و تا قبل از اتخاذ تصميمى نمى‌توان دراين خصوص چيزى گفت.»
قشقاوى: اخراج برخى سفرا در دست بررسى است

حسن قشقاوی سخنگوى وزارت امور خارجه با تاکيد بر اينکه تمام رفتارها و اظهارات کشورهاى غربى در قبال مسائل اخير ايران ارزيابى و رصد مى‌شود، خاطرنشان کرد، اقدامات مقتضى و متناسب با واقعيات در حال بررسى است و امروز کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى به همراه وزير خارجه و معاونان وى اين موضوع را در دست بررسى دارند.

حسن قشقاوى سخنگوى وزارت امور خارجه‌ کشورمان در نشست هفتگى خود با خبرنگاران داخلى و خارجى گفت: «امروز کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با وزير خارجه و معاونين آن جلسه‌ فوق‌العاده‌اى برگزار کرده و هم‌اکنون نيز در آن ابعاد مختلف مداخلات برخى کشورهاى غربى در انتخابات در حوزه‌هاى سياسى و رسمى و اطلاعاتى و امنيتى و نيز رسانه‌اى در حال بررسى است و مستندات در اين خصوص به مجلس ارائه شده و ابعاد دقيق مداخلات بررسى مى‌شود. برخلاف هنجارهاى شناخته شده بين‌المللى بسيارى از کشورهاى اروپايى و امريکا به جاى دعوت مردم به سازوکارهاى دموکراتيک و تاکيد بر سازوکارهاى قانونى از اغتشاشگران حمايت داشته و دارند. هواداران کانديداها جزء پيکره‌ ملت ايران هستند و حساب آنها از اغتشاشگران جدا است.»

قشقاوى با بيان اينکه ايران ظرفيت بالاى دموکراتيک براى حل مسائل دارد ، ترويج آنارشيسم و ونداليسم از طرف قدرت‌ها و رسانه‌هاى غربى را قابل توجيه ندانست و گفت: «در رقابت انتخاباتى الگور و بوش و جان کرى و بوش نيز مسائلى پيش آمد اما کسى مردم امريکا را تحريک نکرد. حضور پرشکوه مردم و مشارکت 40 ميليونى و 85 درصدى، برليان زيبايى است که بر تارک عزت و شرف ايرانى مى درخشد و ما به مقامات غربى اجازه نمى‌دهيم که آن را تبديل به يک تکه سنگ کند و در اختيار فرصت‌طلبان قرار دهد تا شيشه خانه خودى را بشکنند. حتى يک جمله از مقامات غربى شنیده شد که در آن مردم را به آرامش دعوت کنند که اينها ناشى از يک ذهنيت نژادپرستانه است که ايران را جهان سومى مى‌دانند که نبايد خيلى با قانون با آنها رفتار شود. مقام‌های امريکايى از يک طرف مى‌گويند که ما نمى‌خواهيم در فوتبال سياسى ايران قرار بگيريم و از طرف ديگر از اغتشاشات حمايت مى‌کنند.»

قشقاوى با اشاره به اظهارات مداخله‌جويانه رئيس‌ جمهوری فرانسه در مورد انحلال انتخابات ايران گفت: «در 30 سال گذشته کى اتفاق افتاده است که انتخابات ايران منحل شود؟ آقاى سارکوزى مى‌تواند از سفير خود در اين خصوص بپرسد که امام (ره) در برابر بحث‌هاى انحلال نتيجه‌ انتخابات مجلس سوم قاطعانه ايستادند و آن را رد کردند. اين موارد جنگ رسانه‌اى، امنيتى و سياسى است که تاثيرى در قبال ملت عزيز ايران ندارد.»

سخنگوى وزارت امور خارجه در مورد خشونت‌هاى دو سال گذشته‌ فرانسه که پس از کشته شدن دو نوجوان ايجاد شده بود اظهار کرد، حجم خشونت‌ها پس از کشته شدن اين دو نوجوان در فرانسه بسيار بالا بود اما آيا CNN و BCC نيز براى آن برنامه‌اى داشتند؟ امروز CNN آموزش هک کردن سايت‌هاى اينترنتى، دولتى و خبرگزارى‌هاى ايرانى را ارائه مى‌دهد که با هک شدن برخى سايت‌ها و خبرگزارى‌ها نظير ايسنا مواجه هستيم. اينها اگر دخالت نيست پس چه چيزى است که متاسفانه در قالب روزنامه‌نگارى غيرحرفه‌اى تشکيل مى‌شود؟

قشقاوى با يادآورى اين که ستاد جنگ روانى در CNN و BCC فعال شده است اظهار کرد، BCC فارسى و VOA فرزندان معنوى نتانياهو و ليبرمن هستند که قصد دارند برای تضعيف انسجام ملى و تجزيه‌ درازمدت ايران گام بردارند که به پاس آگاهى مردم ره به جايى نمى‌برند.

سخنگوى دستگاه ديپلماسى کشورمان در بخش ديگرى از اظهارات خود با تاکيد بر اينکه اولويت هر کشورى در صورتى که توسعه سياسى،‌ جامعه مدنى و سيستم دموکراتيک داشته باشد امنيت است خاطرنشان کرد، شب گذشته شاهد هيچ‌گونه برخورد خشونت‌بار نبوديم اما اين نکته را نبايد از ياد ببريم که بارها پليس در کشورهاى غربى که مدعى آزادى است برخوردهاى وحشيانه‌اى داشته که مى‌توان آن را با تحمل‌پذيرى پليس ما مقايسه کرد.

قشقاوى مطالب مطرح شده در مورد برخورد پليس با تجمعات را مبالغه آميز توصيف کرد و گفت: «در غرب در برابر تجمعات غيرقانونى مواضعى اتخاذ مى‌شود که هيچ گاه در ايران چنين بحث‌هايى صورت نمى‌گيرد که براى مثال مى‌توان به جريمه‌ مالى عاملين برپايى تجمعات غيرقانونى اشاره کرد. حساب يک مشت فرصت‌طلب با ملت ايران جداست و ما به تک تک آراى چهل ميليون ايرانى احترام مى‌گذاريم و تنها به غربى‌ها مى‌گوييم که چرا استاندارد دوگانه را به کار مى‌گيرند؟ براساس اصول اسلامى قبل از دموکراسى و انتخابات بايد در هر کشورى امنيت باشد.»

وى در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد در دستور کار بودن اخراج برخى سفراى اروپايی از تهران نيز گفت: «اين موضوع هم‌اکنون در جلسه‌ مجلس در حال بررسى است و تا قبل از اتخاذ تصميمى نمى‌توان دراين خصوص چيزى گفت.»

وى در پاسخ به سوال ديگرى در مورد بحث شرکت ايران در اجلاس گروه 8 در خصوص افغانستان گفت: «براى جمهورى اسلامى ايران موضوع افغانستان و تلاش براى حل جامع‌الاطراف آن و بازگشت ثبات و آرامش به اين کشور مهم است و براى شرکت در اجلاس نيز دعوتنامه‌اى به وزير امور خارجه ارسال شده که وى تصميمات لازم را براى شرکت و يا عدم شرکت را تا آخر هفته‌ جارى اتخاذ و اعلام مى‌کند.»

سخنگوى وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخير نخست‌وزير اسرائیل در مورد زوال ايران نيز گفت: «اسرائیل مانند برخى از کشورهاى غربى سعى مى‌کرد خيلى در اين خصوص موضع گيرى نداشته باشد اما از روز گذشته به ميدان آمده و تحريکات را براى مقابله با آرامش در ايران شروع کرده است. اما اين اقدامات ره به جايى نمى‌برد. مباحث مربوط به انتخابات بحث‌هاى خانوادگى و در چارچوب خانواده‌ بزرگ ايران است و در قالب ساز وکارهاى قانونى حل و فصل مى‌شود.»

خبرنگارى از قشقاوى در مورد وارد شدن خسارت به نمايندگى‌هاى ايران در جريان تجمعات در برابر آنها پرسيد که وى در پاسخ با تاکيد بر کنترل شديد امنيتى در اروپا اظهار کرد،‌ اين اقدام برخلاف کنوانسيون‌هاى ديپلماتيک است و ما اعتراض خودمان را در چارچوب‌هاى حقوقى، قانونى و بين‌المللى اعلام مى‌کنيم. با توجه به مبارزه شديد عليه تروريسم و کنترل به اصطلاح با کله سياه‌ها (مهاجران و مسلمانان) که در مجلسشان نيز تصويب کردند قطعا کسى بدون نظر دولت و پليس محلى توان حمله به نمايندگى‌ها را ندارد و اين مساله پذيرفته نيست که کسى اعلام کند در اين خصوص نظر و خبرى نداشتيم.»

وى در پاسخ به سوال ديگرى در مورد مصادره‌ى دارايى‌هاى ايران در انگلیس نیز گفت: «اين خبر جديدى نيست و در چارچوب سياست‌هاى غيرقانونى تحريمى است، اما پس از انتشار مجدد به نمايندگى خود در انگلستان اعلام کرده‌ايم تا موضوع را بررسى کند.»

قشقاوى همچنين در مورد آراى ايرانيان خارج از کشور نيز گفت: «آمار مشارکت و ميزان راى در هر صندوق به وزارت کشور اعلام شده و وزارت کشور اطلاعات لازم را بر روى خروجى‌هاى خود قرار داده و هيچ چيز پنهانى در اين خصوص وجود ندارد.»

وى در پايان در پاسخ به سوال خبرنگارى در خصوص سفر شيمون پرز به آذربايجان به عنوان يک کشور همسايه ايران گفت: «تنظيم سفرهاى خارجى جز امور داخلى هر کشور است اما با توجه به اظهارات رئيس رژيم صهيونيستى پيش از انجام سفر و با تاکيد بر تداوم تهديد آنها و هماهنگى با کشورهاى ديگر و عنصر همسايگى با آذربايجان ما اين اظهارات و سفرها را ارزيابى مى‌کنيم که قطعا در تنظيم روابط دو کشور بى‌تاثير نيست.»


نظر شما :