سولانا: ما بر خلاف امريکا حزب‌الله را گروه تروريستى نمى‌دانيم

۰۲ تیر ۱۳۸۸ | ۰۰:۳۵ کد : ۴۹۷۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهار نظر خود به عنوان سخنگوی سیاست‌های کلان خارجی اتحادیه اروپا به نکاتی اشاره کرد که حکایت از نوعی نرمش سیاسی این اتحادیه در برابر فلسطینیان و حزب‌الله لبنان دارد.
سولانا: ما بر خلاف امريکا حزب‌الله را گروه تروريستى نمى‌دانيم

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهار نظر خود به عنوان سخنگوی سیاست‌های کلان خارجی اتحادیه اروپا به نکاتی اشاره کرد که حکایت از نوعی نرمش سیاسی این اتحادیه در برابر فلسطینیان و حزب الله لبنان دارد.

خاویر سولانا مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا تاکيد کرد، باراک اوباما از زمان روى کار آمدنش تاکيد کرده است که امريکا در راستاى برقرارى راه حل مناسب در خاورميانه تلاش‌هاى بيشترى را به کار خواهد بست.

وی در گفت‌وگوى ويژه‌ خود با روزنامه مصرى الاهرام از فلسطينى‌ها خواست، اختلافات خود را پايان دهند و در راستاى تشکيل دولت وحدت ملى تلاش کنند.

خاوير سولانا درباره امکان موافقت اتحاديه‌ اروپا در زمينه‌ تعامل با دولت وحدت ملى فلسطين تاکيد کرد، اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها بايد گام‌هاى جدى براى حل اختلافات ميان دو طرف اتخاذ کنند و زمانى که اختلافات اسرائيل و فلسطين حل شد، بايد فلسطينى‌ها نيز اختلافات خود را حل کنند و تشکيل دولت وحدت ملى را آغاز کنند که مسئوليت آن پيشبرد روند صلح و حل و فصل بسيارى از مشکلات فراروى ملت فلسطين است.

سولانا تاکيد کرد، اتحاديه اروپا همچنان به تعهداتش در قبال ملت فلسطين پايبند خواهد بود اما همه‌ گروه‌هاى فلسطينى نيز بايد به مسئوليت‌هايشان عمل کنند.

خاوير سولانا درباره‌ سخنرانى بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل نیز تاکيد کرد، من به خوبى به اظهارات نتانياهو گوش دادم و معتقدم که وى در اين اظهارات نکات بسيار مهمى را مطرح کرد. بنيامين نتانياهو در اين صحبت‌ها اعلام کرد که دولت حزب ليکود در راستاى برقرارى دو کشور تلاش خواهد کرد.

البته گفتنی است که نتانیاهو شرط تازه‌ای برای اعراب و فلسطینیان گذارد تا همچنان مسئله گفت‌وگوهای صلح اعراب و اسرائیل در وضعیت بغرنج خود باقی بماند. نتانیاهو گفت، تنها در صورتی حاضر به پذیرش کشور مستقل فلسطینی است و آغاز مذاکرات صلح را می‌پذیرد که آنان کشور یهودی اسرائیل را به رسمیت بشناسند. مسئله‌ای که با واکنش صریح و تند کشورهای عربی و در راس آن مصر مواجه شد.

خاوير سولانا درباره‌ طرح اتحاديه‌ اروپا در زمينه تعامل با حزب الله لبنان در صورت مخالفت با خلع سلاح خود و نتيجه مذاکراتش با يکى از نمايندگان حزب الله لبنان خاطرنشان کرد، به رغم اين که حزب الله لبنان در ليست تروريستى آمريکا قرار دارد، اما اين حزب يکى از گروه‌هاى سياسى لبنان است که در پارلمان نيز نماينده دارد و از نظر ما حزب الله لبنان در ليست تروريستى اتحاديه‌ اروپا نيست و ما با اعضاى آن ديدار مى‌کنيم.

وی هفته گذشته در سفری به بیروت با یکی از نمایندگان عالی رتبه حزب الله لبنان دیدار و گفت و گو کرد.

مسئول سياست خارجه‌ اتحاديه اروپا درباره دستگيرى عمر البشير رئيس جمهوری سودان و اين که آيا اين مساله به تحقق صلح در سودان کمک مى‌کند، گفت: «صلح و عدالت دو هدف مخالف هم نيستند. فجايعى که در دارفور صورت گرفته بايد مورد بررسى قرار گيرد. شهروندان دارفور حق دارند که در صلح و امنيت زندگى کنند و ديگر بيش از اين قربانى نداشته باشند.»

سولانا بر حمايت اتحاديه اروپا از دادگاه لاهه تاکيد کرد و از مسئولان سودان خواست که با دادگاه لاهه همکارى کنند.

سولانا همچنین گفت: «دارفور بايد همانند ديگر مناطق جهان شاهد زندگى عادى باشد و تمام جنايتکاران جنگى در اروپا، آسيا و آفريقا بايد تحت پيگرد قرار گيرند و محاکمه شوند همان‌طور که در گذشته اين گونه بود.»

وى درباره‌ هماهنگى ميان اتحاديه‌ اروپا و ایالات متحده امريکا در زمينه پيشبرد روند صلح در منطقه به ويژه در آينده گفت: «اوباما از همان زمان روى کار آمدنش تاکيد کرد که آمريکا تلاش‌هاى خود را در ايجاد راه حل در خاورميانه دو چندان مى‌کند و سخنرانى باراک اوباما نيز دليل روشنى بر اين مساله بود. اتحاديه‌ اروپا و امريکا موضع‌گيرى يکسانى در اين زمینه دارند و با يکديگر در پيشبرد روند صلح همکارى مى‌کنند. من در ديدار با جورج ميچل فرستاده‌ ويژه امريکا در خاورميانه، در بيروت تاکيد کردم که اتحاديه‌ اروپا همکارى خود را با امريکا و اعضاى کميته‌ کارى چهار جانبه و کشورهاى منطقه براى حل درگيرى‌ها ادامه خواهد داد.»

مسئول سياست خارجه‌ اتحاديه اروپا درباره وقايع اخير ايران نيز گفت: «من وقايع ايران را دنبال مى‌کنم و از مشارکت گسترده‌ مردم در انتخابات بسيار متعجب شدم. مهم اين است که اين انتخابات اراده واقعى ملت ايران را منعکس کرد. مقامات اتحاديه‌ اروپا از ايران مى‌خواهند که در زمینه بسیارى از مسائل و همچنين برنامه‌ هسته‌ايش به جامعه جهانى بپيوندد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :