رایزنی عباس و مبارک در آستانه سفر خاورمیانه‌ای باراک به منطقه

۱۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۵۹ کد : ۴۷۹۵ اخبار اصلی
عباس که روز جمعه 29 می به امریکا رفته بود و اکنون ماحصل دیدارش با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا را با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در قاهره در میان گذاشته است.
رایزنی عباس و مبارک در آستانه سفر خاورمیانه‌ای باراک به منطقه

در حالی که ما در ایران به فکر انتخابات ریاست جمهوری هستیم و دائما درباره آن نقد و بررسی می‌کنیم، دنیا و خاورمیانه در کنار انتخابات ایران تحولات دیگری را نیز پیگیری می‌کند. عباس که روز جمعه 29 می به امریکا رفته بود و اکنون ماحصل دیدارش با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا را با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در قاهره در میان گذاشته است.

محمود عباس در يک کنفرانس خبرى در مقر رياست جمهورى مصر اظهار کرد، اين نشست به بررسى جزئيات سفرم به واشنگتن و ديدارهاى متعددم با مقامات اين کشور اختصاص داشت. احتمال دستيابى به پيشرفتى آشکار پيش از اول ژوئيه وجود دارد و تماس‌ها و مذاکرات گسترده‌اى در هفته‌هاى آينده آغاز خواهد شد. مذاکرات من با طرف امريکايى بر محور تلاش‌ها و رايزنى‌هاى آينده و راهکارهاى موجود براى پيشبرد فرآيند صلح اختصاص داشت.

وى همچنين به طرح ويژه امريکا مبنى بر ضرورت توقف شهرک سازى‌هاى اسرائیلی و ضرورت به رسميت شناختن راهکار تشکيل دو کشور از سوى نخست وزير اين رژيم اشاره کرد و گفت: « چنانچه اين امر روى دهد، ما مى‌توانيم به تکميل مذاکرات آغاز شده پس از کنفرانس آناپوليس و موضوعات مهمى همچون مرزهاى کشور فلسطين، بيت‌المقدس، شهرک‌هاى يهودى نشين و ديگر پرونده‌هاى مهم روى آوريم. امريکا بر موضعش مبنى بر ضرورت ادامه‌ مذاکرات مصمم است؛ اما طرف اسرائيلى هنوز ديدگاه مشخصى را در اين زمینه ارائه نداده است. ما در مذاکرات با دولت امريکا به مساله مذاکرات ملى فلسطين نيز پرداختيم و بر اين موضوع تاکيد کرديم که بهتر است اين مذاکرات به تشکيل دولتى منجر شود که به توافق‌نامه‌هاى قبلى پايبند باشد.»

محمود عباس همچنین گفت: «ما از سازمان‌هاى فلسطينى ديگر نمى‌خواهيم که به اين توافق‌نامه‌ها پايبند باشند اما اعضاى دولت بايد پايبندى‌شان را به اين توافق‌نامه‌ها اعلام کنند.»

این در حالی است که هنوز دولت اسرائیل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی را نپذیرفته و درباره مسئله شهرک‌سازی­‌ها نیز در آخرین موضع‌گیری خود اعلام کرده است، به شرطی حاضر است روند ساخت شهرک­سازی­ها را متوقف کند که ایالات متحد به صورت شفاف تکلیف پرونده ایران را مشخص کند.

عباس همچنین در گفت‌وگو با روزنامه‌الشرق الاوسط گفت: «من انعطاف‌پذيرى کامل را در قبال جنبش حماس برای تکميل مذاکرات و حل و فصل اختلافات نشان دادم. دولت آتى زمينه برگزارى انتخابات را فراهم مى‌کند و به مهمترين ماموريتش مبنى بر بازسازى غزه خواهد پرداخت.»

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين بار ديگر مخالفت کاملش را نسبت به هر گونه تغيير در طرح صلح کشورهاى عربى نشان داد و با اشاره به مذاکراتش با مسئولان امريکايى از ديدگاه آشکار و جدى باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا و دولتش براى تحقق صلح خاورميانه خبر داد.

محمود عباس عنوان کرد، ما در اين مذاکرات پيشنهاد خود را درباره اجراى کامل طرح صلح کشورهاى عربى ارائه داديم و اين بدان معناست که اگر اسرائيل از تمامى اراضى اشغال شده‌ فلسطينى و عربى عقب نشينى کند، تمام کشورهاى عربى و اسلامى مى‌توانند روابط‌شان را با اسرائيل عادى کند. اين امر نيازمند گام‌هاى عملى اسرائيل است و اعراب پس از آن در اين زمینه تصميم‌گيرى خواهند کرد.

محمود عباس درباره اظهارات مقام‌های اسرائیلى درباره تشکيل کشور يهودى اسرائيل گفت: «به نظر من اينها بهانه‌هايى است که از آ‌ن صحبت مى‌شود و ما اين مساله را طى بررسى‌هاى طولانى در نشست آناپوليس مورد بررسى قرار داديم.»

وى درباره‌ ادعاهاى برخى رسانه‌هاى امريکايى و اسرائیلی مبنى بر برخى چشم‌پوشى‌هاى طرف فلسطينى درباره پرونده حق بازگشت آوارگان فلسطينى گفت: «اين موضوع درست نيست. ما درباره اين پرونده با دولت ايهود اولمرت گفت‌وگو کرديم و در خصوص اصول کلى به توافق رسيديم. علاوه بر آن طرح صلح کشورهاى عربى نيز به شکل آشکار از اين حق سخن گفته و ما با هر گونه تغيير در آن مخالف هستيم.»


نظر شما :