امیدواری سولانا به سوریه جدید در تازه ترین سفر خاوریانه ای

۲۸ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۹ کد : ۲۹۶۴ اخبار اصلی
خاوير سولانا در سفری که چهار روز به طول می انجامد از امروز با مقامات چهار کشور خاورمیانه ای بر سر مسائل خاورمیانه ای همچون پرونده هسته ای ایران دیدار و گفتگو می کند.
امیدواری سولانا به سوریه جدید در تازه ترین سفر خاوریانه ای
خاوير سولانا در سفری که چهار روز به طول می انجامد از امروز با مقامات چهار کشور خاورمیانه ای بر سر مسائل خاورمیانه ای همچون پرونده هسته ای ایران دیدار و گفتگو می کند.
 
هدف از سفر رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا به کشورهاى امارات،‌ عربستان قطر و سوريه بررسی تحولات منطقه نظیر تحولات لبنان، روند صلح خاورمیانه و پرونده هسته‌اى ايران عنوان شده است.
 
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سولانا روزهای 19 و 20 اکتبر با رييس دولت و وزير امور خارجه امارات،‌ 20 و 21 اکتبر با پادشاه و وزير امور خارجه عربستان،‌ 21 و 22 همین ماه با امير و وزير امور خارجه قطر و 22 و 23 اکتبر با رييس جمهور و وزير خارجه سوريه ملاقات خواهد داشت.
 
خاویر سولانا در صدد است با سفر به کشورهاى خاورميانه ضمن بررسی روابط کشورهاى حوزه خليج فارس با این اتحاديه،‌ تحولات مهم منطقه را نیز مورد بررسى قرار دهد.
 
اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که یکی از مهم ترین برنامه های سولانا ديدار با مسئولان سورى برای بررسی تحولات اين کشور، روابط سوريه و اروپا،‌ مسائل منطقه‌اى به ويژه روند صلح در خاورميانه و روابط این کشور با لبنان و ايران است.
 
سوریه در حال حاضر یکی از نقاط استراتژیکی به شمار می رود که توجه ایالات متحده، فرانسه و اتحادیه اروپا را برای حل و فصل مناقشات منطقه و پیشبرد جریان صلح به خود معطوف کرده است. سفرهای متعدد مقامات اروپایی به این کشور، نشستن بشار اسد پای میز مذاکرات با لبنان و اسرائیل، میانجی گری های ترکیه و فرانسه و نیز اهرم های در اختیار اسد برای امتیازگیری در این زمینه موجب شده است تا سوریه اهمیتی دو چندان در منطقه پیدا کند.
 
این کشور همچنین حامل بخش عمده ای از دغدغه های ایالات متحده و متحدان اروپایی در قبال ایران است؛ منوط بر اینکه با کارت بازی خود به موقع و به خوبی بازی کند و خواسته های خود را از اسرائیل و لبنان به پیش ببرد. از این نکته نیز نمی توان گذشت که مذاکرات و توافقات اخیر سوریه با دولت ها و مقام هایی که مخالف سیاست های ایران به شمار می روند، می تواند خود سوریه را که از میانجی هایی چون ترکیه و قطر برای حل مناقشات مرزی اش بهره گرفت، به یک میانجی میان ایران و غرب تبدیل کند.
 
امارات، عربستان و قطر نیز از بازیگران اصلی صلح در خاورمیانه هستند و اگر قرار است منطقه وارد دوران ثبات و آرامش شده و شکلی ایده آل از الگوی مورد نظر غرب را پیاده کند، نیاز به نزدیکی با سوریه و لبنان برای دستیابی به صلح و همچنین در تنگنا گذاشتن ایران وجود دارد.
 
سوریه در چند ماه گذشته وارد دوران تازه ای شده و بی شک در آینده نیز دورانی دیگرگون را تجربه خواهد کرد. بشار اسد از خط قرمزهایی عبور کرده و خطرهایی را پذیرفته که یا از دو سو متضرر می شود و یا صاحب نعمت. اسد دست به قماری زده تا با بیشترین سود ممکن از پای میز کنده شود. لبنان و اسرائیل و به تبع آنها ترکیه و کشورهای عربی و بالاتر از همه آمریکا و اروپا هم منتظر پیشرفت زودهنگام گفتگوهای صلح هستند و در این بین بیش از همه چشم به سوریه دارند.
 
البته شاه کلید همچنان در دست ایران است و تا این حلقه به سایرین وصل نشود ، آینده دقیق و مشخصی را برای خاورمیانه نمی توان متصور شد. از همین روست که یکی از موضوعات مدنظر سولانا در ملاقات با مقامات چهار کشور منطقه، مسئله هسته ای ایران است و اتحادیه اروپایی همچنان امیدوار به تاثیرگذاری سوریه و نقش آفرینی دیگران برای برگرداندن ایران به خطی است که به زعم غربیان راهی کج و انحرافی را طی می کند.

نظر شما :